Gå til innhold
Arkivverket

[#20803] Fetaguttene fra Stai i Storelvdal. Noen som har forsket på disse ' Fælingene'


Gjest Trond Kaasin
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Kaasin

Jeg finner i Storelvdal Bygdebok, Finne Grønns Elverum Bygdebok og flere andre steder henvisninger til Feta guttene fra Stai. Noen steder er det hevdet at det var 16 sønner, andre steder er Deres mor sitert på at : Je har fått 11 sønner som har tjent både Gud og Konge' De var født på Fetten under Søstu Stai ved Koppang og var kjent for å være noen skikkelige luringer. Litt pyntet på ble sagt at de hadde Gjest Baardsen nykker , og det var vel ikke så værst rykte..... Et par av sønnene havnet på Elverum og ble etterhvert svært så borgelige. OM en av disse Per Bronken ( Ved Jømna i Elverum) ble det i Storelvdal sagt at han skulle sagt : Je kjenner ein som stal til han ble rik, da slutta je.'....Jeg lurer på om noen har forsket på denne ætta. Guttenes far skulle være Per Jonsen Feta født ca 1747 og moren Siri Olsdatter ca 1755.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg har 11 sønner og 2 døtre til Peder Joensen Fetten og Siri Olsdatter som jeg har funnet dåp til. Peder og Semming Bronken står det vel en del om i Finne-Grønn, men Finne-Grønn's Elverum-bøker er nok ikke alltid å stole på bl.a. når det gjelder tall i alle ordets betydninger. Og Stor-Elvdals bygdebok/bøker (jeg vet ikke om det er Sæther's eller Fosvold's du sikter til) har nok også både relativt mange unøyaktigheter/feil/mangelfulle opplysninger (spesielt Fosvold, Sæther er svært så generell). Du kan få de opplysninger jeg har om familien Fetten om du oppgir mail-adresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Hei GeirJeg har gått igjennom Fosvolds bok uten at jeg fant særlig av betydning vdr Feta gutta.Har lenge vært interessert i denne linjen som min kone ætter fra. Hennes linje kommer via Bronka og Syringen i Jømna og til Gjerdrum i Våler.Min email er trondkaa@tiscali.no mvhTrond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.