Gå til innhold
Arkivverket

[#20804] 'Fændrik' Morten Sommer i Hamarøy


Gjest Børge Strandskog
 Del

Recommended Posts

Gjest Børge Strandskog

Noen som kjenner til slekten Sommer, muligens i Bergen? En avskjediget ”fændrik” Morten Sommer bodde i Hamarøy i Nordland noen år omkring 1800. Morten Sommer var født ca. 1752 og giftet seg på Fosnes i N-Trøndelag i 1798 med Kristianna Bendiktsdtr. Ekteparet kom like etter nordover til Hamarøy, der de holdt til 4-5 år før de flyttet vekk. Hvor de da dro, kjenner jeg ikke til. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Børge Strandskog

Henter det gamle spørsmålet frem igjen, med håp om at noen kan 'bite på'. I tillegg til opplysningene over, så kan det nevnes at Morten Sommer muligens kan ha hatt en bror på Seglstein i Nordfold prestegjeld (nå Steigen). Han het Hans Sommer, med farsnavnet Monsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenrik Morten Sommer (ca.1752-1814) var såvidt jeg vet sønn av Cancelliraad Jens Hanssen Sommer (1705-1762) i Trondheim og Lorentze Benjaminsdatter Blom. (Hvis dette er rett hadde Morten neppe noen bror Hans Monsen/Mogensen Sommer). Morten hadde eldre halvsøsken Margrethe og Hans Morten samt yngre søster Maren Maria. Jens Sommer's søster Else Margrethe (død 1766) var g.m. Mons (Mogens) Hanssøn Falch (død 1786), soldat, sen. toller i Bergen. Mons var gift ytterligere to ganger. (Det er også 'mulig' (?) at Jens hadde en søster Anne Cathrine Hansdatter Sommer (1707-1745), g.m. byfogd i Trondheim, Jens Hannibalsen Hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Aasheim

For noen tid siden samlet jeg sammen noen forfedre for en kollega av meg på jobben. Da kom jeg over denne Sommer-familien som en av hans formødre. Se forøvrig mine innlegg 4179 og 4433. Det jeg fant ut var: En Maren Marie Sommer (1797- ) gift 26.9.1824 i Korskirken i Bergen med bødkerarb.mann Niels Hansen (fødd 1798 i Korskirkens sogn i Bergen). I Folketellingen for 1801 er det kun EN gjente ved dette navnet, og da datter til Morten Sommer. Jeg antok at dette var far og datter. Maren Marie og Niels fikk en sønn: Mathias Kristian Nilsen (27.10.1828-1879) gift 16.12.1853 i Domkirken i Bergen med Marthe Johanne Gunnarsdtr. Eide (fødd 2.5.1831 i Nykirkens sogn i Bg.). Mathias og Marthe fikk en datter: Maria Magdalene Mathiasdtr. Nordås (26.8.1865- ) Grunnen til navnet Nordås (i Hosanger) var at foreldrene døde mens barnet var bare et barn. Dette ble satt til foster på gården Nordås i Hosanger. Maria Magdalene giftet seg 31.3.1891 i Arna med Andreas Eriksen Borge (1862-1920). Sønnen Severin Andreassen Borge (23.3.1900- ) var farfar til min kollega.Nå som det ser ut til at flere er interessert i denne Sommer-familien, kan det vel tenkes at en kan få sikkelig bevist at nevnte Maren Marie Sommer som ble gift i Bergen, virkelig var datter til sersjant Morten Sommer. Og at de nevnte foreldre til Morten Sommer virkelig er hans foreldre. Kanskje kommer en lenger bakover i tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkon, kjenner du foreldrene til a) Niels Hansen (f.1798 i Bergen) og b) Marthe Johanne Gunnarsdtr. Eide (g. 1853 i Domkirken i Bergen m. Mathias Kristian Nilsen 1828-1879) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Aasheim

Hei Per!Foreldrene til Niels Hansen (1798- ) vet jeg ingenting om. Det er et så vanlig navn at det kan være vanskelig. En må lete vel og lenge i kirkebøkene for Bergen. Heldigvis ligger de på nettet.Om Marthe Johanne Gunnarsdtr. Eide (1831-1869) har jeg dette å si: Hennes FAR var Gunner Eide Frantzen (f. 26/12.1799 i Korskirkens sogn i Bergen) Gift 26/12.1827 i Nykirken med Ingeborg Karine Ingebrigtsdtr. (1804-1829). MOREN til Marthe var Christine Elisabeth Hansdtr. (ikke gift med Gunner).Foreldrene til Gunner (1799- ) var: Gunner Eide Frantzen/Fransen (f. 28/8.1763 i Korskirkens sogn. Død i 1802) Gift 30/5.1787 i Korskirken med Marthe Malene Monsen/Monsdtr. (1764- )Dette Eide-navnet kan være etter moren Helge/Helle. Se nedenfor.Så har jeg foreldrene til Gunner (1763-1802): Frantz Frantzen (1721-1784) gift 13/5.1753 i Korskirken med Helge/Helle INGEBRIGTSDTR. (Eje/Eide???)En MULIG BROR til Helge/Helle Ingebrigtsdtr.: Gunder INGEBRIGTSEN EJE (1716-død/gravlagt 29/12.1781 i Korskirken, 65 år. Tømmermester. Gravlagt: 'Under Stolene kl. 1 1/2 slet med full ceremomie') Gift I 8/4.1750 i Domkirken med enken Birte Matthiædtr. Løw. Gift II 27/4.1769 (Gunner) i Korskirken med jomfru Elsebe Sophia Kramer.Angående spørsmålet om en mulig bror, så har jeg noen spørsmål inne hos statsarkivar Yngve Nedrebø på Statsarkivet i Bergen. Men har ikke fått noe svar ennå.Denne Gunner I. Eje var 'Braabenkemæster'. Arbeidde på Bradbenken i Bergen, som da var en slipp der de bygde og reparerte båter. Han er også i en tingbok nevnt svoger til Cort Kramer - fullmektig hos sorenskriveren. Hans 2.ndre kone må da være søster til Cort, som også hadde en bror i procurator Johan Ludolf Kramer.Ja nå håper jeg at alt jeg hadde er kommet med. Det gikk litt fort. Siden du spør, er dette noen av dine forfedre?Forøvrig håper jeg noen finner ut av dette med Sommer-familien. Det kan jo nesten se ut som Morten Sommer er sønn til cancelliråden Jens Hansen Sommer når en ser på den vedlagte slektsfortegnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkon: Jeg er nok ikke selv i slekt med disse, men pga. inngifte har jeg interessert meg litt for Eide- og Næss-slektene i Bergen (aner til de to Arne Næss, reder hhv. professor). Grunnen til at jeg spurte om Eide var nettopp den Gunder Ingebrigtsen Eide (Eje) som du nevner, som er 3xtipp oldefar til rederen (nylig død).Ektemannen (Niels Hansen f. 1798) til Maren Maria Mortensdatter Sommer skal visstnok ha brukt etternavnet Nesse.Blant anene til de nevnte Næss var Hans Larsen Næss, krambodhandler og kjøbmand fra Bergen, som ble g. i 1809 med Davidia Friis. Det var hans sønn Lars Olai som ble g. Eide (Elsebe Sophie Frederikke f.1815, dattersønn av nevnte Gunder).Kan Niels Hansen (Nesse) være i slekt med Hans Larsen Næss, tro ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Strandskog

Takk for svar og interessante opplysninger. Maren Maria (Mortensdtr) Sommer var nok sikkert født i Overhalla/Fosen i N-Trøndelag. Jeg er ikke helt oppdatert på geografien og datidas prestegjeld i området, men hun kan kanskje være døpt ett eller annet sted på veien nordover? Morten Sommer og Kristianna Bendiksdatter var kommet nord til Hamarøy i 1798. Høsten 1798 fødte Kristianna en datter som fikk navnet Lorentze Karoline, oppkalt etter sin bestemor ifølge Per Nermos opplysninger om Morten Sommers foreldre. Denne Lorentze døde sommeren 1799, 9 måneder gammel, men en ny datter, f. 1800, fikk det samme navnet. Denne Lorentze Sommer ble, etter mine notater, gift i Tromsø i 1817 med en Nils Christian Smidt. Til Per Nermo: Du skriver at Morten Sommer levde til 1814. Da går jeg ut fra at du kanskje også vet hvor Morten Sommer døde, og hvor familien eventuelt hadde bodd i tiden fra de forlot Hamarøy i 1803/04?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Carin Bøyesen

I min database har jeg monsineur Morten Sommer og Madame Bernt Sommer som faddere til min ane Andrea Boysen 19 apr 1725 i Domkirken i Trondheim. Jeg vet ikke noe som helst om dem, men kan det være en sammenheng her??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Aasheim

Hei igjen, Per!Sitter her og tenker litt på den mulige søskenforbindelsen mellom Helge/Helle Ingebrigtsdtr. - g. 1753 med Frantz Frantzen (1721-1784) og Gunder/Gunner Ingebrigtsen Eje/Eide (1716-1781).Vil gå gjennom kirkebøkene for Bergen på nettet. Men har du noen formening om hvor navnet Eje/Eide kommer fra. Lyder som et gårdsnavn. Utenfor Bergen er dette et svært så vanlig navn.Kjenner du noe mer til etterkommerne etter Gunner Ingebrigtsen Eide? Du nevnte litt noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkon: Gunder Ingebrigtsen Eide (1716-1781) skal visstnok være f. i 'Jelse'. Han hadde i sitt 2. ekteskap barna Berthe Sophia (oppkalt etter 1. kone), Gunder og Ludolf Johan (oppkalt etter morfar). Berthe finnes ug. i Bergen i 1801, og Gunder er da underskipsbyggmester s.steds. Ludolf Johan finnes også ug. i Bergen. Han giftet seg med Maren Pernille Smith (1778-1860) fra Larvik, og bosatte seg i Sogndal (på Hofland). Han fikk minst 6 barn, og døpte flere av dem med (mellom)navn etter romerske keisere (!), bl.a. Titus, Nerva og Antonius. Blant barna var også tidligere omtale Elsebe Sofie Frederikke (1815-1869), som ble g.m. Lars Olai Hanssøn Næss (f.1811).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Håkon Aasheim

Til Per Nermo.I et innlegg av 9.9.04 spurte du etter foreldrfene til Niels Hansen, f. 1798 i Korskirken i bergen. Gift 1824 med Maren Marie Mortensdtr. Sommer. Jeg har funnet en arb.m. Hans Nielsen og hustrue Helche Lassesdtr. som passer. Men jeg har ikke funnet noen knytning til bruk av navnet Næss.Om opphavet til Gunder Ingebrigtsen Eide (1716-1781). Du finner han i boken om Sand II, s.80, av Rogaland Historie- og Ættesogelag. Faren var Ingebrigt Andersen Drarvikjå (ca. 1677- ) gift 1705 med Steinvor Gunnarsdtr. Eide. (ca. 1679-ca. 1741). Foruten andre søsken er det også nevnt en Helga (1723- ), men ingen oppl. om henne. Det er henne jeg tror kan være den Helge/Helle Ingebrigtsdtr. som i 1753 ble gift med tømmerm. Frantz Frantzen (1721-1784). Desverre har jeg ennå ikke klart å finne denne Helles dødsår i kb. for Bergen. I håp om å fø bekreftet fødselsåret. Men derimot prøver jeg å få tak i fadrene på disse 2 familiene sine barn, for å se om de hadde noe med hverandre å gjøre.Så nevner du Lars Olai Hansen Næss (1811- ) gift med Elsebe Sophie Frederikke (Kramer) Eide (1815-1869)- sønnedatter til nevnte Gunder Ingebrigtsen Eide. Lars Olai er sønn til krambodhandler/kjøpmann i Bergen Hans Larsen Næss (1773-1859) gift 1809 med Davide/Davidia Friis (1778.1815). Ved giftermålet er det anført i kb. for Domkirken: 'I huset etter Kgl. bevilling 0811'. Var de i slekt med hverandre?Så lurer jeg på om det er Lars Olai Næss og hustru Elsebe Sophie som er tippoldeforeldre til Arne Næss og co. Men har du noen opplysninger om de manglende mellomledd - sånn i all enkelhet.Angående den Morten Sommer som i 1801 er bosatt på Overhalla i N. Trøndelag, og nevnt med datter Maren Marie Sommer, 4 år. Dette er den Marie Marie Sommer som i 1824 i Bergen ble gift med tidligere nevnte Niels Hansen, f. 1798. Ved giftermålet er hun ikke nevnte med farsnavn, men senere, ved flere barnefødsler er hun benevnt Mortensdatter. Har notert meg 8 barn.Får jeg renskrevet alle disse trådene på en skaplig måte - skulle jeg ha sendt de til deg?Håkon Aasheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.