Gå til innhold
Arkivverket

[#20808] Bygdebok for Kinn i S&F ???


Gjest Aini Småge
 Del

Recommended Posts

Gjest Aini Småge

Er det noen som kjenner til om det finnes en bygdebok for Kinn sokn? Jeg har funne litt jeg søker i boken: Soga om Flora, men den går kun frem til 1801 og gården som jeg søker historien til (Klokkernæs)er ikke å finne der. Jeg har funnet den i folketellingen 1865 for første gang. Jeg vet også at Aksel Berntsen ble født der i 1819, men finner ikke gården under tellingen i 1801. Kan noen hjelpe ? Mvh Aini

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei. Det finnes ingen andre bygdebøker for Kinn. Men det er en del av oss her inne som har arbeidet en god del med området og som kanskje kan hjelpe. Men må innrømme at jeg ikke har vært borte i gården Klokkernæs, eller Klokkerneset som brukes i Norske Gaardsnavne, eller Klokkarneset som databasen til Kulturnett Sogn og Fjordane. Ser ut som om bruket første gang dukker opp i folketellingen i 1835, men denne tellingen er uten navn. Den viser bare at det er seks personer boende på gården fordelt på to husholdninger. Ti år senere er det en husholdning med åtte boende, hvorav fem er barn. Gården har da 16 faar, 6 stort kveg og en gris. I matrikkelen for 1890 er det kommunen som eier gården. Dette var litt raskt fra forskjellige nettsteder, hva slags info er du på jakt etter?Lars Løkkebø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

På FS (Familysearch) fant jeg Axel Andreas Berntsen dpt. 1/11 1820 Kinn, foreldre Berent Ingevaldsen og Margritha Axelsdt.FT 1801 Margrethe Axelsdt. 20 år, ug.,tjener på Tennevig i Kind og Berend Ingvaldsen, 17 år, ug., sønn på Tonnum, Svanøe i Kind.Ekteskap LenkeJeg vet jo ikke om dette er familien, men det er det eneste jeg har funnet så langt.Om lenka ikke virker så ble ungk. Berendt Ingvolds. Tonnum og pike Margrete Axelsdt. Faneviigen gift 7/7 1811 Kind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Aini. Dette er også folket mitt.Om du oppgir mail-adressen din , så kan jeg sende deg det jeg har om Margrethe og Berent.Det er sønnen Anders Ananias Berentsen som er min forbindelse. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aini Småge

Tusen takk for hjelpen alle sammen.Og til deg Rune er jeg veldig interessert i det du måtte ha om Margrethe og Berent. Min E-mail Aini@c2i.net. Mvh Aini

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.