Gå til innhold
Arkivverket

[#20809] Jordeigaren Morten Svanenhielm,- Flora kommune


Gjest Aini Småge
 Del

Recommended Posts

Gjest Aini Småge

I 1745 var Morten Svanenhielm en velstående jordeier med strøgods flere steder i landet,men er det noen som hvet om han giftet seg og fikk barn og evnt.navnene på disse ? Mvh. Aini

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Morten Seehusen Svanenhjelm, eier av Svanø gods i Sunnfjord, død 1749, giftet seg 20.1.1723 i Herlø med Cecilia Christina Jonsdatter Lillienskjold (1687-1749).Jeg har to sønner: Severin Svanenhjelm, født 1723, død barnløs 3.11.1789 på gården Herchestad. Han var fenrik, gjestgiver i Herløsundet, (Han var gift to ganger).Jonas Lillienschiold Swanenhielm, født 1726 på Svanøy, død 27.12.1801. Han var skriverkarl i København, så bestyrer ved kolonien Christanshaab på Grønland 1750-83.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Lars Maersk Hansen

Den äldste sön Severin döde barnlös. Morten Svanenhielms yngste sön, Jonas har flere nulevende slektninge. Udförlig biografi over Jonas findes i en bog 'Nordmaend paa Grönland' af H Ostermann. Gyldendal, Oslo 1940). Han har også skrevet artikler om slekten i Norsk slektshist tidsskr bd 5, s 47-62, bd 6, s 39-54. Personalhistorisk tidsskrift har flere artikler om slekten (1-II s334-360, 1-I, s 133-146, 7-II, s 41-46).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

Aini Af Morten Svanenhielms gods kender jeg kun til Svanö. Hvilke övrige ejendomme havde han? Hans far Stiftsamtsskriver Severin Seehuusen (Svanenhielm fra 1720) gik fallit 1724 og döde 1726. Morten, hans kone og hans Mor Alida Crometie döde også 1749. Alle blev begravet i Nykirken, bergens i familiegravkälderen (den sk Formanskielder, endnu under terrassen foran kirken). Så vidt jeg ved var de ikke särlig rige efter falliten (jfr referenserne i mit forrige indläg). De to sönner var de eneste börn, Severin var også delejer af kälderen i Nykirken (Univ bibl i Bergen MS223). Jonas ligger i Römö Kirke i Danmark. Hvilken er grunden til din interesse for Morten? Selv stammer jeg fra Jonas og hans grönlandske kone, Birgithe.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aini Småge

Hei igjen Lars Jeg trodde en liten stund at Morten S var en av mine forfedre,men det var feil.Jeg leste litt om Morten Svanenhielm i boken Soga om Flora fram til 1801. Der stod det bl.annet følgene:M.S gav 1599riksdaler fyr sumt av Svanegodset. M.S umfram det store Svanegodset (2/5 av Sunnfjord)og han åtte mykje strøegods i Norland, Sunnhordaland og jamvel Brevands haugen i Stavanger. Mvh Aini

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.