Gå til innhold
Arkivverket

[#20821] Så var det von Ahnen atter en gang! :-)


Gjest Anne M. Gilhuus
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne M. Gilhuus

Blir visst ikke ferdig med disse von Ahnen`s :-)Magnus Halvorsen Teien f. 1797 Sande i Vestfold, var gift m. Caroline Louise Prebensdtr. von Ahnen. Hun var f. i Hillestad men oppvokst i Sande.Hennes foreldre var Kaptein Preben von Ahnen f. ca. 1769 d. 30/7 1828 på Teien i Sande-og Karen Christine Larsdtr. Holst. f. ca. 1780 d. 17/2 1837 på Teien i SandeJeg har ikke funnet Preben noen steder i folket. for 1801. Regner med at han giftet seg i Hillestad da de to eldste ble født der. Jeg tror hans far het Carl fordi hans eldste sønn het det,Det jeg lurer på er om denne faren til Preben er en etterkommer etter 'min' Preben v. A. f. 18/9 1606 d. ca. 1675 sin onkel Carl von Ahnen? Preben f. 1606 sin far het Steffen el. Staffen så vidt jeg vet, men jeg tror han hadde en bror Carl, som også kom hit til Norge...... fra Danmark?Dersom noen kan hjelpe med dette kan jeg kanskje få klarlagt hvordan Preben f. 1769 er skyldt til 'min' Preben v. A.Mvh Anne M. Gilhuus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Maken til skrivemåte! Ikke rart jeg ikke fant ham....:-)Det hjalp nok ikke stort nei...men takk alikevel:-)Mvh Anne M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg tviler på at originalen 1801 har denne merkelige staveformen, - det er vel i dette tilfellet heller eksempel på lesefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Svein. Jeg er også etterkommer etter Anne von Ahnen, så den linjen er forholdsvis grei....det jeg lurer på er om hvor grenen går til den Preben v.A. f. 1769. Har du noe rede på det? :-)Tore. Jeg har ikke sett originalen av folket. for 1801, men jeg tror nok du har helt rett i dine antagelser om lesefeil :-), for ikke å snakke om skrivefeil ....kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Jeg har dessverre ikke mere enn den samme 'Steffan'. Hvor fant du referansen til Carl? (Lenken i (4) skulle selvsagt ha nevnt Fossnes gard også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Navnet hans (Steffan) kommer vist i Danmarks adels aarbog. Det er en del som forsker på det samme for tiden. Det var vært mange norske von-ahnen-debatter de siste årene.Før eller siden må alle disse ta til med å gjennomgå pergaments- og papirbrev vedrørende Rügen fra 1400- og 1500-tallet. Et bra startsted er arkivene i Greifswald og Stralsund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Svein. Jeg bare antar at Preben f. ca. 1769-1828 sin far het Carl, jeg baserer det på som du ser av innlegget mitt at hans eldste sønn het Carl :-) Men soga sier at det fantes en del 'uekte' von Ahnen også....i Sande, men de var vel helst født senere enn denne Preben. Jeg har forlengst lest og fått kopi av det som står om slekten i Stokke bygdebok :-)...og om Fossnes...Tore. Jeg er bare interessert (foreløbig) i å følge grenen til overnevnte Preben her i landet, for å se om han stammer fra Preben f. 1606 sin onkel. Denne Preben hadde jo ingen legitim sønn som fikk etterkommere. Iver, hans eneste sønn døde barnløs så vidt jeg vet. Selv har jeg ingen planer om å gå på arkivene i Greifswals og Stralsund :-) Men jeg lever jo i håpet om at en el. annen dyktig sjel skal sjekke det ut en gang, for så å legge ut funnene her på DA....til stor glede for meg og andre som forsker i von Ahnen slekten :-) (litt sleip av meg men......:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Joda, først må en jo opprette kontakt med førstegenerasjons innvandreren (Preben), hvis ikke det lykkes, blir jo arkivreiser til Tyskland fåfengt. Men jeg stusser over at det er (og har vært) så mange som ønsker å forske i denne slekten, uten å ville undersøke i tyske arkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Tore.Er jo litt merkelig ja....selv er jeg svært dårlig på å lese gotisk skrift...og kommer meg neppe til Tyskland heller...for det er vel der disse arkivene er? Og ikke på nett? Så jeg sitter vel som de fleste andre.....på gjerdet, full av unnskyldninger for å slippe ......og håper at noen skal gjør jobben :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Har i allfall funnet ut litt mer om sønnen Carl f. 1805 i Hillestad. Later til at poden ble døpt Carl Martin og ble gift m. Inger Johanne Helene Nygaard, f. 1808 på Fossnes i Stokke. Dette fant jeg på nettet på siden til en dame som heter E. Aarseth. Men vedkommende som har lagt ut disse oppl. visste tydeligvis ikke hvem foreldrene til Carl Martin var.....langt mindre hvem farfaren var..så da er jeg faktisk like langt :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkil Lier

Etter mine notater skal kaptein Preben von Ahnen være sønn av Christopher Christophersen Brattås og hustru Maren Cathrine Prebensdatter Wogn (1724- 1806), som i 1801 var bosatt på Fossnes i Stokke. Von Ahnen hadde barna: Caroline Louise f.1803,Carl Martin f.1805 Christian August f.1811 og Henriette Mathilde f.1815. Med hensyn til oppkalling må von Ahnen ha vært utradisjonell. Carl Martin må være oppkalt etter sin farmor Maren Cathrine. Mvh.Torkil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Heisan Torkil :-)Enderlig et lite gjennombrudd! Takk skal du ha!Men-hvor hadde den samme Preben....von Ahnen-navnet fra? Fra morsiden? Er dette samme Wognslekten som Margrethe Sofie von Buchwald (Preben von Ahnen`s datterdatter) giftet seg inn i? Hun var jo gift m. Hans Nielsen Wogn Borge så vidt jeg vet.Og deres etterkommere skal ha brukt etternavnet Wogn. Og de hadde en sønn som het Preben.Navnene du oppgir på barna til Preben (1769-1828) stemmer med de jeg fant i kirkebøkene for Sande, så dette er helt sikkert ham jeg etterlyste foreldrene til i allfall :-) Mvh Anne M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter Lunga

Anne M: Ved hjelp av bygdebøker, internettkilder osv. har jeg kartlagt en del av Vogn/von Ahnen/Buchwald-folka i vestfold. Personlig kan jeg ikke garantere for materialets sikkerhet, men jeg føler at jeg har _litt_ oversikt.Interesserte kan få tilsendt det jeg har, hvis de sender meg en epost.peter yltcaxe@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Terje Pettersen-Dahl

Kaptein Preben von Ahnen: Født 1769 på Gurijordet i Stokke og døpt 18. oktober 1769 i Stokke. Sønn av Kristoffer Kristoffersen d.e. på Brattås og hustru Maren Katrine Prebensdatter Wogn.Kristoffer Kristoffersen d.e.: Født 1727 på Vestre Hallenstvet i Andebu, døpt 30. mai 1727 i Andebu. Sønn av Kristoffer Kristensen på Hallenstvet og hustru Mari Sebjørnsdatter.Maren Katrine Prebensdatter Wogn: Født 1725 i Tønsberg og døpt 31. juli 1725 i St. Laurentii kirke. Datter av Preben Hansen Wogn og hustru Marte Larsdatter Hansted.Preben Hansen Wogn: Født ca. 1704 på Fossnes i Stokke. Sønn av Hans Nielsen Wogn og hustru Margrethe Sofie von Buchwaldt. Clau von Ahnen var aldri gift, men hadde barn utenfor ekteskap. Hvorvidt disse har etterkommere som lever i dag er uvisst.Terje P-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

og...siden vi er tilbake til dette innlegget, lurer jeg på om Peter Lunga oppga feil hotmail adresse her i slutten av mars?Jeg forsøkte flere ganger å send ham mail...men først kom mailen i retur til meg...og siste gangen gjorde den ikke det...men jeg fikk ikke noe svar!Så om du leser dette Peter....kunne du da svare om e-mail adr. du oppga var feil? :-)Skulle så gjerne hatt de oppl. du har om v. Ahnens :-)MvhAnne M. Gilhuus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kan det stemme at Hans Nielsen Vognsen ble gift ca. 1699 med Margaretha Sophia v Buchvalt. Hun var datter av Johan Richard von Buchvalt og Anne v Ahnen fca. 1658?.Anne v. Ahnen kan jo være datter av Preben v Ahnen og Else Urne eller Karen Wind som vel bodde på Fossum hovedgård i Gjerpen. Jeg bare tror Preben v Ahnen var gift 2 ganger og da med de 2 nevnte damer. Gedde von Ahnen forbindes med Ulefoss gård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ser nå i Stokke bygdebok som jeg fant på nettet at det jeg skrev stemmer ganske bra, untatt bosted. Men han eide vel også Fossum herregård i Gjerpen. Så nå slipper noen å besvare det innlegget for det har jeg jo gjort selv.Er det noen som vet hvilke kilder forfatteren av Stokke-boka har brukt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Lorens Berg, som skrev Stokke bygdebok, har vel antakelig brukt lensregnskapene, fogderegnskapene, tingbøkene og skiftet etter Hans Nilsen Vogn. Alle opplysningene i disse kildene klarte han dog ikke å få med seg:Hans Nilsen Vogn ble gift med Margrete Sofie von Buchwald senest 11. september 1697, da han denne datoen løser inn gods som hadde tilhørt svigerforeldrene Johan Richard von Buchwald og Anne von Ahnen (Søndre Jarlsberg sorenskriveri, tingbok 3, fol. 29a).I den årlige konsumpsjons- og folkeskatten, som vi finner i fogdearkivene, skriver sogneprest Stobbeus i Stokke (17/9-1697) at Margrete Sofie var gift med 'en bonde karl', mens han året før (her har jeg glemt å notere datoen) skriver at Margrete Sofie bodde på Fossnes. Vi kan vel da gp ut fra at paret ble gift 1696 eller 1697.De samme skattelistene for 1695 melder at Johan Richard von Buchwald døde i februar 1695 'i største armod og fattigdom'. Hans kone Anne von Ahnen døde trolig samme år, eller i ale fall senest 1695.Margrete Sofie er neppe født så tidlig som 1658, ettersom hennes siste barn ble født ca. 1712.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Jeg har fått oppgitt ett sted at Margrethe Sofie var født i 1670...ett annet sted at hun var født mellom 1675 og 1680--- Aner ikke hva er rett.Hennes eldste datter Anne Margrete`s fødselsår har jeg fått oppgitt til å være 1698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.