Gå til innhold
Arkivverket

[#20825] Jacob Halversen, viet i Bergen 1753, opphav?


Gjest Dag Album
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Album

Jacob Halversen ble 27. desember 1753 viet til Synnøve Olsdatter i Korkirken i Bergen. Han var enkemann og dixelmann, hun var pike 'paa Stølen'. Opplysningene står i Digitalarkivets avskrifter fra kirkebøker. I åra som fulgte, fikk de seks barn. I 1787 døde Jacob Halversen, 74 år gammel. Om denne opplysningen er riktig, var han født i 1713.Hvor kom Jacob Halversen fra? Jeg finner ham ikke blant døpte i Bergen. Men Halver er et vanlig strilenavn, det er sannsynlig at han kom fra områdene rundt Bergen. Er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut hvor han kom fra, eller har opplysninger som kan være til hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Her er det nok 2 Jacob Halversen som har bodd i Bergen på samme tid. Jacob Halversen gift 1 gang i 1745 med Kirsten Clemmetsdatter ca. 1718-1758. Jacob ble gift 2. gang 1759 med Karen Olsdatter.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Her er det vel snakk om 3 forskjellige menn skulle jeg tro. De 2 første damene får barn samtidig over en periode med Jacob Halvorsen. Hvorav den ene Jacob er dixelmann og den andre garnisonssoldat. En Karen Olsdt. får uekte barn med avdøde matros Jacob Halvorsen i 1794. Kirkebøkene for Bergen, DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Album

Jeg mener også at vi har å gjøre med tre ulike menn med samme navn. At det er flere Jacob Halversen, gjør også opplysningen om død usikker - dermed også fødselsår.Jeg ser nå at det står om hustruen, Synneve Olsdatter, at hun er 'enke sal Halversen' ved sin død 5. august 1786, 50 år gammel. Min Jacob Halversen må altså være død før den datoen. En kandidat er en JH som ble gravlagt 27. mai 1773, 72 år gammel. Om aldersangivelsen er rett, ble han født ca 1701, ikke 1713 som jeg antydet i det første innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det virker jo litt rart siden JH som døde 74 år gammel i 1787 St.M. var dixelmann, og Synneve var jo gift med en dixelmann.En ting er i all fall sikkert og det er at da JH giftet seg med Synneve, hun ca.17 år, i KK 1753 var han enkemann og rundt 41-51 år iflg. de 2 dødsfall.Jeg ser av dåp at de i 1768 var i Kattesmuget og i 1754 og 1770 i Wesenbergs smug, og ut fra det så ser det ut til at det kan bli JH + 1773.Det ser ut som om du må til kirkebøkene her, og et sted finnes det vel kanskje et skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er en Jacob Halvorsen dixelmann med kone Karen Kristine Hansdtr som får en sønn Hans i 1747. Det er kanskje samme mann og da første kona til Synneves mann? LenkeFinner ikke andre barn for dette paret.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Da kan det være Kren som dør her i 1747. Lenke Det kan jo forklare hvorfor paret ikke fikk flere barn. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Da kan det være Karen som dør her i 1747. Lenke Det kan jo forklare hvorfor paret ikke fikk flere barn. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg fant og den Karen Kristine hansdtr og en til med samme navn død i 1752 :LenkeJeg holder en knapp på den første ettersom sønnen ble født i 1747. Dette paret finner jeg ikke gift i Bergen, så det er mye mulig at de kommer fra et annet sted. I og med at han er dixelmann er det sjangser for at det er samme person.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.