Gå til innhold
Arkivverket

[#20827] Niels Pedersen Ørbech får datteren Anna døbt 11/3-1744 i Nykirken i Bergen.


Gjest Niels Ørbæk
 Del

Recommended Posts

Gjest Niels Ørbæk

Jeg søger oplysning om Niels Pedersen Ørbech og Marthe Stephensdatter, der får datteren Anna døbt i Nykirken i Bergen 11/3-1744. Er der nogen, der i deres slægtsforskning er stødt på Niels Pedersen Ørbech? Hvor og hvornår er han født? Hvem er hans forældre?Venlig hilsenNiels Ørbæk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jeg tror helst at 'Ørbech' må være en feilskrift av presten - kanskje en forveksling med en av fadrene (??).Niels Pedersen og Marthe Stepensdtr. fikk 6 barn i perioden 1728-1744 - og ved tre av barnedåpene (1730, 1733 og 1734) skriver presten 'Niels Pedersen Lind', ved to av dåpene (1728 og 1736) bare 'Niels Pedersen' - og i 1744 'Niels Pedersen Ørbech'.Niels Pedersen og Martha Stephensdtr. ble viet i Nykirken 19.09.1728.Den informasjonen som er gitt her finnes i åpent tilgjengelig i Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Hvis du søker på Døpte/m fadre i Nykirken , Bergen, 1700-1780 finner du at 'Ørbech' har vært fadder/foreldre 81 ganger.Følgende personer er nevnt: Christopher, Anne, Anne Marie, Jens, Jørgen, Hans, Knudt, Anna, Else Cathrine, Else Sophia, Karen, Anna Giertrud, Else Maria, Lars Wolther, Sara, Birte Johanne, Anne Margrethe - dog ingen NIELS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Ørbæk

Hej TrondTak for oplysningerne. Netop i går fandt jeg Niels Pedersen og Marthe Stephensdtr.`s vielse og de andre børns dåb - ligeledes Niels Pedersen Linds og Marthe Stephensdtr`s børns dåb. Jeg tror, du har ret i, at det drejer sig om de samme personer. Jeg vil dog lige forsøge at checke fadderne for at se, om der er en sammenhæng, da det alligevel er underligt at navnet Ørbech nævnes denne ene gang. Jeg har ligeledes på andre måder forsøgt at finde Niels Pedersen Ørbech, men uden held. Mit håb var, at der kunne være en forbindelse til denne 'Niels Pedersen Ørbech', og så Helge Pedersen Ørbech,Ole Pedersen Ørbech og Hans Pedersen Ørbech - henholdsvis degn - skoleholder og gårdmand i Danmark. Det er deres forfædre, jeg hidtil forgæves har søgt.Venlig hilsenNiels Ørbæk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jeg antar at svaret på spørsmålet ditt finnes i skifteprotokoller etter Peder NN Ørbech og hustru. Hvis ikke boet var falitt vil barn/arvinger være nevnt her.Et annet alternativ/angrepsmåte for å finne deres forfedre er å lete i kirkebøkene - normalt vil ivertfall farens navn være nevnt på denne tiden (+/- 1700).God jakt videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Ørbæk

Hej Trond.Det har du ret i. Problemet er bare, at hvis de er født i Mønbo herred, Danmark, så er de vanskelige at finde, fordi der er lakuner i Stege sogns kirkebog på pågældende tidspunkt. Fanefjord sogns kirkebog er ikke bevaret så lang tid tilbage, og i de resterende sogne på Møn er de ikke. Endvidere er der ingen skifteprotokoller for Mønbo herred på pågældende tidspunkt med undtagelse af Mønbo herreds provstis skifteprotokol, hvor der ikke er nogen Peder Ørbech. Men de kan selvfølgelig være født et helt andet sted i enten Danmark eller Norge, og så må man jo håbe at en eller anden eventuelt kunne støde på dem og meddele det videre.Med venlig hilsenNiels Ørbæk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Nei, dette ser ikke helt enkelt ut. I Norge har vi bl.a. matrikkel for landskyld, sjeleregistre, justits protokoller, skatteprotokoller i forskjellige varianter som kan benyttes ved 'lakune' i kirkebøker.Jeg forsøkte også å søke med 'Ørbech' i Google - fikk 99 anslag. Jeg prøvde også i 'Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, Navneregister' - og fant mange artikler skrevet om Ørbech. I bind bind 8 er det skrevet en generell artikkel, 'Slekten Ørbech', som kan være interessant.mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.