Gå til innhold
Arkivverket

[#20840] Trondheim, Hvilken Petra er gift med Gerhard Gundersen , født 1894 i Kragerø,


Gjest Unni Krongård
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Krongård

Paret gifter seg i Trondheim, og bor der resten av sitt liv. Når gifter de seg??? Petra Kristine er født utenfor ekteskap, vi vet ikke når. Vi vet heller ikke hele navnet, eller navnet på moren eller faren. Vi tenkte at giftermålsattesten kunne fortelle det. Hva het hennes mor , og far?? Hun skulle være oppvokst hos besteforeldre, hvem var de , og hvor?? Når døde Petra Gundersen??Gerhard Lunde Gundersen, f. 1894 i Kragerø, vokste opp i Skien, og flytttet til Trondheim, som ung, der han møtte Petra Kristine. Gerhard er sønn av Laborant Johannes Gundersen f. 1864 i Saude ,Telemarken. Mor er Ragnhild Gundersen f.1864 i Odernes Sogn Ned. På forhånd , tusen takk for hjelp, med vennlig hilsen Unni Krongård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Krongård

hei , tusen takk for svar,jeg har nok vært litt upresis, det er Gerhard som er født i Kragerø, Petra kommer fra Mørekanten, og flyttet til Trondhjem, hvor de traff hverandre.Petra`far skulle vært en som var med å bygget Raumabanen, altså en gjestearbeider. Det er ikke lagt ut noe om giftermål i Trondhjem ,så jeg står litt fast der. Moren folot Petra, og hun voskste opp hos besteforeldre på Mørekanten , i nærheten av Molde. Tusen takk for videre hjelp ,med vennlig hilsen Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

SSB folkemengdens bevegelse: Gift 19/8 1918 Trondhjem Domkrk. Gerhard Lunde Gundersen, yrke chauffør, bosted Musseumsplads 1b Trondhjem, f. Kragerø 1894, fars yrke apot.laborant; og Petra Kristine Øveland, stuepike, bosted Charlottenlund Strinden, f. Bolsøy 1891, fars yrke cirkuseier.Bolsøy krk.bok: f.27/1 1891, hj.dpt.27/1 og dpt. 30/9 s.å., uekte. Foreldre Plasbg?datter Ann Petrine Pedersdt., bosted Øverland, f.1871 og ungk. Nandclskey? Frants Oscar Abrahamsen?, bosted Stockholm, f.1856. Faddere: ..Peder Knudsen Bergsbak + H. Randi, ...Peder B...sen Bergsbak + P. Karen Anne Pedersdt. P.. G. Bergsbak + h. marie Pedersdt. Anmeldt av barnemoderen? Hj.dpt. 27/1 av Lars E. Hagen?, enke Alet Fuglset og kone Anne Marie Pedersdt.?Her var det mye uleselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Krongård

Til Berit Knudsen, jeg er målløs, hvordan har du greidd dette?? og SSB folkemengdens bevegelse, hva er det for noe spennende?? Her er det en sønn som er godt voksen som blir glad,( oldefar) som ikke har visst særlig mye om sin mor , og slett ikke besteforeldre, dette var 'noe en ikke snakket om'.Tusen ,tusen takk for hjelpen, med vennlig hilsen Unni Krongård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

SSB er forkortelsen for Statistisk sentralbyrå. Om jeg ikke tar helt feil måtte alle kirker i Norge sende inn egne skjemaer med opplysninger om fødsler, ekteskap og dødsfall. Ikke konfirmasjoner. Det startet i siste del av 1800. Jeg har ikke undersøkt hvorfor eller hvordan, så her er jeg på veldig gyngende grunn. Jeg bare benytter meg av denne kilden, og er i grunnen veldig fornøyd med det. Førøvrig fantes kirkebøker på film for Trondheim by bare t.o.m. 1911.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Krongård

Ennu en gang tusen takk til Berit Knudsen, for opplysning om SSB folkemengdens bevegelse.Jeg prøvde i dag, og kom så langt som til SSB, men hvor finner du informasjon om giftermål og dåp derifra. Jeg prøvde på søk, men fikk ingen respons., og det ligger jo så utrolig mye der. Har du et tips til meg, hvordan jeg kan finne frem? Med vennlig hilsen Unni krongård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Krongård

Til Berit Knudsen , JA DA MÅ JEG BARE TAKKE og OG BUKKE , FOR DE OPPLYSNINGER SOM DU GA MEG, DET ER STORARTET, at du fant dette til meg. Med vennlig hilsen Unni Krongård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.