Gå til innhold
Arkivverket

[#20845] Løten ca. 1800: Jens Olsen Seglen/Spangen/Riseng og Eli Halvorsdatter


Gjest Siri Undall
 Del

Recommended Posts

Gjest Siri Undall

Jeg leser i Løtenboka, og der er det noe jeg lurer på, som kanskje andre har funnet ut av:Under Spangen står det at Halvor Christophersens og Dorte Olsdatters datter Eli (f. 1764) i 1789 gifter seg med Jens Olsen Spangen, senere gbr. på Riseng.Under Hommerstad øvre står det at Halvor Gulbrandsens og Mari Gundersdatters datter Eli (f. 1766) gifter seg med Jens Olsen Spangen, senere Riseng.Hvilken Eli er det som bor på Riseng i 1801?Jeg heller til at det er datteren til Mari, fordi en av døtrene heter Mari, men ingen Dorte, alderen passer også bedre med folketellingen, men i Løtenboka under Riseng har forfatteren tydeligvis valgt den andre. Er det noen som har forsket i dette og funnet et svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Britt Husom

Hei igjen Siri! Jeg tror nok at du har rette foreldre ved Halvor G og Mari Gundersdatter. Halvor Christophersen og Dorte Olsdatter giftet seg 26-4-1770 i Vang Kirke og Eli skulle være født 1764.Det er ikke nevnt noen Eli her. Under Østre Skramstad i Vang står det at de hadde Kristoffer f i Løten 1771 d 1776 Skramstad. Marte f 1774 Løten g med Anders Halvordsen Bjørke.Dette er min familie. Dorte og Halvord brukte Spanga i Løten 1770-1776 og halve Skramstad 1776-1797.De hjelp datter og svigersønn ved kjøp av Bjørke og flyttet dit. Det er nok ikke disse som er foreldre til Eli Halvordsdatter Riseng.Vennlig hilsenMai Britt Husom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.