Gå til innhold
Arkivverket

[#20852] Tobakksfabrikk i Bergen


Gjest Anne Franck Paasche
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Franck Paasche

Jeg søker opplysninger om en tobakksfabrikk i Strandgaten 106 i Bergen på 1800-tallet. Min oldefar, Cornelius Christensen (senere Kornelius Kristensen) gifter seg i 1859 og er da fabrikarbeider, i FT 1865 står der tobaksfabrikatur og i FT 1875 er han tobaksfabrikant. Oldefar døde i 1905. Ingen av sønnene overtok noen fabrikk.Jeg skulle gjerne få litt mer 'kjøtt og blod' på denne tobakksfabrikken. Er det noen som f.eks. vet hva den het, hvor mange som arbeidet der osv. osv.?Jeg var i Bergen i høst og da var Strandgaten 106 borte. Det skal ha vært et hvitt trehus der hvor familien bodde, men var fabrikken i samme huset?Mvh Anne Franck Paasche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Krongård

Hei , det er ikke rart at huset er vekk, det var en Bergensbrann i 1916, og huset gikk nok tapt der.Det finnes et kart, her på Da. over Bergen år 1900, og jeg har vært inne der og sett at Strandgt. 106 er avmerket der.Se øverst i det blå feldtet i KJELDA ordnet etter.Trykk så på DÅVERANDE OMRÅDE, finn Hordaland, og deretter Bergen, En Lang liste kommer opp over allt som er om Bergen, deriblandt KART over Bergen anno 1900. Der kan du skrive inn Strandgaten , og bla deg frem til husnr, og trykke på kart , så får du se hvor nr, 106 lå en gang i tiden,Det blir avmerket med rød pil, Lykke til, med vennlig hilsen Unni Krongård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det huset gjekk nok ikkje med i Bergensbrannen 1916, for då brende det ikkje så langt ut på Nordnes. Det har nok gått med i ein seinare brann, eller blitt blåst bort under eksplosjonsulykken 20. april 1944 - eller av bombing under krigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Franck Paasche

Takker så mye for innspill vedrørende Strandgaten 106.Jeg håper fortsatt at noen også kan komme med opplysninger om fabrikken. Det burde f.eks. kunne finnes etterkommere etter noen som arbeidet på denne fabrikken?Mvh Anne Franck Paasche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg trur ikkje det var nokon fabrikk, i ordets eigentlege forstand. At han var 'tobakksfabrikant', kan tyde på at han dreiv og tilverka tobakk i ei lita kjellarverksemd - t.d. med hjelp frå familien. Han hadde i alle høve ikkje mange i arbeid, vil eg tru. Der fanst nokre 'sigarfabrikkar' i Bergen på den tida - m.a. i Årstad. Men heller ikkje dei hadde særs mange i arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Franck Paasche

Flott med innspill, Bjørn. Jeg har nettopp snakket med min 91 årige mor for om mulig å få ut flere opplysninger. Hun tror å huske at denne 'fabrikken' lå rett i nærheten, muligens i huset ved siden av bolighuset. Det som imidlertid er sikkert, er at oldefar hadde god økonomi. Og det arbeidet han seg til på egenhånd. Hans eldste sønn studerte jus ved Universitetet i Oslo og yngste sønn ble sendt til Tyskland for å studere til tannlege. Min mormor fikk 1-årig husmorskole og ble deretter sendt til storebror i Oslo (for å finne en passende mann?). Min oldemor døde ung og husholderske® skal ha kommet og gått, til han giftet seg igjen etter en del år. Alt dette rimer derfor ikke helt med hypotesen om et kjellerlokale og bruk av familien. Eller? Han tok borgerbrev i 1868. I FT 1900 finner jeg nå: handelsborger / tobbagsforretning og at han hadde tjenestepike og butikkjomfru. Men da var han over 70 år.Jeg håper fortsatt på flere innspill!Mvh Anne Franck Paasche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Schei

Jeg vet nok ikke noe om denne fabrikken, men kanskje kan det ha interesse å høre hvordan en annen liten tobakksfabrikk ble drevet. Far forteller hvordan oldefar hadde innstalert sin fabrikk på loftet i bolighuset i Sandefjord. Som guttunger fikk de lov til å hjelpe til å legge bladene fint oppå eller etter hverandre. Så ble bladene tvunnet eller spunnet. Til slutt ble dette lagt under en stor presse og presset sammen. Det ferdige produktet var skråtobakk, som ble pakket i esker eller bokser.I folketellingen i 1900 har oldefar tittelen Tobaksfabrikant. I nabobyen Tønsberg var tippoldefar Tobakspinder. Oldefar drev visst sin fabrikk sammen med familien, antgelig en svigersønn. Tippoldefar tror jeg derimot var ansatt i en annen fabrikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.