Gå til innhold
Arkivverket

[#20855] Forlis med ei av Høstmarks jekter i Ofoten


Gjest Gunnar Lie Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Lie Eide

Kristian Kristensen født 1839 var husmann og senere matros og så skipper på seilfartøy. Han bodde på husmannsplassen Myra ved Eide i Fannefjorden. Han forliste i Ofotfjorden, men berget seg i land på vrakrester etter at fartøyet var delt i to. Skulle tro at dette forliset skjedde etter 1870 og før 1890. Dette kan være en av jektene til Høstmark. Er det noen som kjenner til forliset og historien? Er det noen som kjenner til hvem som var mannskap ombord og om alle overlevde?Hilsen Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Asbjørn Lind

Hei - jeg har en viss oversikt over forlis/skader på fartøy før år 1900 i Salten/Ofoten, men kan ikke se at noen av de navnene du nevner passer her. Heller ikke Høstmark som eier er kjent i mitt register. Kan Kristian ha brukt et annent navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Eide

Hei!En av Jektene skal hete 'Brura'. Utgangspunktet deres tror jeg var Kleive (3mil øst av Molde). Båtene til Høstmark hadde nok noen turer nordover, men jeg vet lite om denne farten. Kristian som var matros, styrmann eller skipper på denne turen kan også ha kalt seg Kristen. Et forlis i en annen del av slekta mi er forliset med Stornamsen på Lofottur fra Rødøy. Dette forliset har jeg greid å få god oversikt på. 10 av 12 ombord har jeg funnet navnet på og en salme laget i tilknytning til forliset har jeg funnet.Men altså dette forliset med Kristen(Kristian) Kristensen med en av Høstmarks jekter vet jeg lite om annet enn at historien er blitt fortalt.Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.