Gå til innhold
Arkivverket

[#20858] Rasmus Andersen Rachløv f. ca. 1744 på Helgeland. Foreldre?


Gjest Asbjørn Lind
 Del

Recommended Posts

Gjest Asbjørn Lind

Rasmus Andersen Rachløv, f. ca. 1744 på Helgeland, gift 26 okt 1788 i Folden i Salten, Nordland, og bodde på gården Helland hvor han fikk flere barn og har stor etterslekt. Hvor på Helgeland var han fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Lind

Ja dette er familien som jeg kjenner godt til. Men hvor var Ramus` født (Helgeland - men hvor), og hvem var hans foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg

Jeg har søka på navnet Rachløv inne på mormonark. Bare i Danmark og Norge jeg kan finne det.Ser ut som de kom fra Danmark. Rasmus er også et typisk Dansk navn.Fant Rasmus Anderss.Rachløv f. ca. 1744 gift 26/10 1788 SaltenHar også en Rasmus Rachløv f.1624 og gift med mrs.Rachlev Danmark.En sønn?Jesper Rasmussen Rachlev f.i Danmark Og Rasmus Jespersen Rachløv f. 1693 Vest Finnmark.Det er ikke mange og finne av Rachløv. Men som sagt han kan være født i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Det var en Rasmus Caspersen Rachløv, f. ca. 1685, som var sogneprest i Nesna i 1734. Er du sikker på at 'din mann' var en Andersen? Han er vel da identisk med den Sr. Rasmus Rachløv som iflg. Benkestokk-boka flyttet til Helland etter sin første hustrus død i 1786.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Tove Karlsen

HeiI Innrulleringsmantall for Helgeland 1766/1769 av Svein Edvardsen står det på side 89:Gifte manskap i Herrøe. nr 2: Rasmus Andersen født i Ran, boende på Hølvolden, 26 år, anseelig, har vært udcommandert.Ran=RanaTil 5: Den Rasmus Rachløv som er omtalt i Benkestok boka er identisk med denne Rasmus Andersen.Rasmus og Susanna D. Tønder må ha giftet seg mellom 1767 og 1769. I 1767 var det skifte etter Susannas første mann på Hølvolden i Herøy og 11 juni 1769 er Rasmus gift og på Hølvolden i Herøy.mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Hei igjenJeg fant Rasmus og Susannas trolovelse og vielse Herøy i1768,se nede i høyre hjørne.Kildeinformasjon: Nordland fylke, Herøy i Alstahaug, Ministerialbok nr. 817A02 /2 (1768-1776), Kronologisk liste 1768, side 414-415. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17093&idx_id=17093&uid=ny&idx_side=-11>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg tror jeg forstår noe frem til det som er overstrøket iallefall: NB!: Disse ? som forbundet omstendighed for hands declaration(??), nemlig: Brochmann, Alexander Sorges, lensmann Alexander Gyth, ??Johansen Brygmand. Kan også være Johan Brygmand selv.Susanna Dorthea Tønder Augustinusdatter ble døpt i 24.06.1720 i Dønnes kirke(ikke i Herøy kirke som Wilhelmine Brandt skriver i boka 'Slekten Benkestok'). Det var skifte på henne den 25.07.1786, men her har jeg ikke notert kilde(kanskje fra 'Slekten Benkestok'). Hunvar gift 3 ganger: 1. gang med Jochum Henriksen Greve(ca 1710/13-ca 1765). 2. gang i 1766 med Rasmus Rachløv, og trolovet 3 med Rasmus Andersen 3.søndag i advent 1768 som det er skrevet om her. Skal se om jeg forstår resten av teksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Prøver meg på fortsettelsen etter overstrykingen, men der jeg er usikker skriver jeg spørretegn i parentes eller der det ordet jeg ikke forsto skulle ha stått: Ingebrigt(?) Christensen(?), Mathias Andersen(?) af Breistrand ifølge? declarasjon. Noe om at det var lysning 3 ganger af prdiken? blev paa samme søndag etter kirketid(??) copulert: Altså ble de gift samme søndag etter kirketid(??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

I kirkeboka for Rana 1741-51(som jeg har avskrift av) finner jeg kun en Rasmus Andersen i Rana for perioden fra og med 1745 og til og med 1745: Rasmus døpt 2.p.trinit.1744, og far var Anders Olsen Eiteraaga. Ifølge bygdeboka var Anders fra Langfjellet og født ca 1698 og han var gift med Ragnhild Arntsdatter født ca 1700 og død 1788. Ander døde i 1782. Nå står det jo ikke noe om Rachløv her, og en kan vel kanskje ikke være sikker på om dette er den rette Rasmus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Var en sogneprest på Hemnes som het Rasmus Jespersen Rachløw d 1739 g. m. Helene Kristine Nitter. Hadde 9 barn, har navnet på 2: Alette Bolette f. 1731 på Hemnes og Børge Henrich f. 1733 på Nesne Prestegård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Hei Anne Lise.Til 8: Susanna Dorthea Tønder sin første mann var Jochum Andreas Didriksen Greve han ble døpt på Fest.Trinitatis 1713 i Bodø. Kildeinformasjon: Nordland fylke, Bodø, Ministerialbok nr. 801A01 (1713-1724), Kronologisk liste 1713, uten sidenr. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16638&idx_id=16638&uid=ny&idx_side=-17>Lenke Permanent bildelenke: LenkeJochum Greves foreldre var Bergens borgeren Diric (Didric) Greve og moren var Riborg Christensdatter Hveding.Jochum Andreas Greve ble gravlagt på Dom.Judica i 1766 i Herøy kirke, han var da 56 år gammel. Kildeinformasjon: Nordland fylke, Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A04 (1737-1768), Kronologisk liste 1766, side 566-567. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er vel 'Slekten Benkestok' jeg har min informasjon ifra når det gjelder hvem Susanna var gift med. Susanna var søsterdatter av en av mine mulige aner Reinholt Fredrik Tønder som druknet på Alstenfjorden(se eget emne om Maren Reinholtsdatter Tønder som oppgies å være 60 år da hun døde i 1761 på Lovøen i Herøy). Denne grenen ligger 'på is' inntil videre, siden jeg ikke har noen bevis her. Så det er derfor jeg har Susanna registrert, og har ikke gjort noe på aner på hennes ektefeller. Jeg har iallefall aldri hørt om noen gård som heter Rachløv hverken på Helgeland eller ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Robert Monsen

Til (1). Rasmus, født med farsnavnet Andersen, jfr. født som under (10), og ellers opplysninger som under (6) m.v. Rachløw- navnet tok han seg i bruk, delvis om hverandre med sitt farsnavn, etter 1. hustrus død. Rasmus var ikke alene som tok til seg fremmedartede navn på denne tida, og senere, (her, dansk opphav) fra kjente, eller familionære personer. Men vær kritisk til det som senere er skrevet om vedk., bl.a. i Benkestokk-boka med hensyn til tittelbruken, og det fra Peder Tønder, Nesna, som er lagt ut på internett!Vennlig RM.,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.