Gå til innhold
Arkivverket

[#20859] Kleppe i Vågå og div. gårder i Dovre


Gjest Siv K. Haugen
 Del

Recommended Posts

Gjest Siv K. Haugen

Jeg leter etter Jøda Olsdtr. fra Kleppe i Vågå. Hun var født ca. 1600. Gift med Bjørner Erikson f. 1600-1663. Barnet Knut er født i Flitti. Finnes det bygdebøker der i fra? Har mange gamle aner fra Dovre men der finner jeg vel ingen bygd.bøker? Noen navn: Ekre, Angard, Bjørnsgard, Engeesdal,Vorkinn..... Tar gjerne imot en telefon på 71525766, hvis noen kan gi meg råd om spes. Dovre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Simenstad

Det er kommet første bind av Bygdabok for Dovre, skrevet av Arnfinn Engen, de tre neste bind kommer etterhvert. (nr. 2 til sommeren)Er du klar over at kirkebøkene for Dovre og Lesja ligger ute på nettet?Du finner dem ved å søke Arkivnett Oppland og klikke databaser.MVH Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Har du lest Engebret Hougens artikkel (nærmest en monografi) om slektene fra Kleppe ? Tittel: 'Av Haude-ætt. Bondearistokratiet i Gudbrandsdalen', Norsk slektshistorisk tidsskrift XIII (1952), 275-345.Det er riktignok flere Kleppe-gårder, så jeg vet ikke i farten om denne artikkelen gir de svar du søker. Men bygdebøkene for Lesja dekker jo Flitti, så de bøkene kan jo være et godt utgangspunkt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Bjørner var fra Flitti i Lesja. Du finner han og Jøda, barna deres og Bjørners foreldre i Bygdebok for Lesja bd. 2 (utg. 1992) s. 330.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Er det sikkert at Jøda (Gyda)Olsdtr., kommer fra Kleppe i Vågå? Engebret Hougen har i bok 3 s.115 og 153 nevnt Gyda Olsdtr. som kone til Bjønnel Eiriksson Fliti. Første gang som Gyda Olsdtr, andre gang som Gyda Olsdtr. (Arnekleiv?). P.Ø.Kvarberg har ikke nevnt henne i sitt hefte, det jeg kan se. Under slekten på Nordgard Kleppe er nevnt: Ola Knutsen Kleppe, f.ca.1545 med sønn Knut Olsen Kleppe, f.1590. Gyda kan passe inn her. Faren ville riktignok være 50-55 år gammel uten at det skulle være noen hindring. Finnes det dokumentasjon på at hun er fra Kleppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Ikke som det framgår av boka. I tilfelle må en sjekke det papirbaserte arkivet i kommunehuskjelleren på Lesja. Sannsynligvis bygger framstillinga på gransking utført av Per Berg, som mye anna av 1600-tallsstoffet i bygdebokserien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.