Gå til innhold
Arkivverket

[#20865] Ljunggren, Borlänge, Sverige


Gjest Marie Tollan
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Tollan

Mulig dette er feil forum, men jeg forsøker: Flere ganger i tidsrommet 1890-1910 kom en omreisende musiker fra Borlänge til Tolga (og Vingelen) ca. 30 km fra Røros i Norge. Han het Ljunggren, var sannsynligvis født rundt 1840 og spilte både fele og kornett. Han hadde stor betydning for musikklivet i Nord-Østerdal der han bl.a. stiftet Vingelen hornsekstett i 1904. Med så få fakta ligner dette på den berømmelige nåla i høystakken, men skulle noen vite noe mer om denne Ljunggren, ville vi være svært takknemlige. Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Takk for tipset, men jeg (tror jeg) har gjort det også, - hvis det ble på riktig plass. Synes Anbytarforum var litt uoversiktlig, men det kan jo være at jeg ikke har skjønt 'systemt'. Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Mary Barthelemy

Karl Ljunggrens navn dukker opp i historien til div. musikklag oppover Glomdalen. Jeg har vært på leiting etter hva som kan finnes om han og hans liv, og har funnet litt. Han var med å starte lag og/ eller holdt kurs i Alvdal, Tynset, Brydal, Folldal, Hodal, Budal, Rørosomr., muligens Kongsvinger, så langt jeg har funnet. Jostein Nytrøen, Vingelen, mente at siste gangen Ljunggren besøkte Nytrøen var våren 1925. Han var ganske alkoholisert da. Det ble fortalt at han frøs ihjel ikke lenge etter (.. i Gauldalen?). Jeg har leita en del i skannet kirkebøker men foreløpig ikke funnet. Jeg skal forsøke meg på Anbytarforum - både på Borlänge og Släkter, men er takknemlig om de er noen her som kan tipse! Mvh, Mary B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Kan det være snakk om denne karen? Fra ei bok som heter 'Bygdefolkets eige familiealbum'. mh Reidar

bilete6614.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary Barthelemy

Der har vi han, ja, antagelig fotografert av Bredstrøm i Alvdal. H.Nyeggen, Alvdal, skrev i 2003: 'Det ryktet gikk, at han hadde vært stor musiker og hadde spilt i både Wien og Berlin, men hadde gått 'all kjødets gang', brennevinet hadde tatt overhånd. I Alvdal bodde han hos fotograf Bredstrøm (russisk flyktning), som beklaget seg over at han hver dag måtte på butikken og kjøpe 'denat' (denaturert sprit) som Ljunggren drakk til frokost!' Det har dukket opp noter på Røros og i Budal med marsj og reinlender komponert av han. Er det noen som har mer? Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Mary! Lenge siden sist! Har Ljunggren på noen måte samband med reisende? Jeg har bare funnet et par eksempler på Ljunggren blant reisende. I Hobøl er der en Frantz Ljunggren som får en 'uekte' datter i 1905, men tror vel ikke han er av reisende. Dessuten ble en jente i Jularbo-familien f 1887 gift med en Ljunggren som døde i 1942 (vet ikke fornavnet). Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til 6. Det står ikke hvem som har tatt bildet, men det nok sikkert Aleksej Bredstrøm som også spilte fiolin, det er bilde av ham i denne boka der han spiller sammen med Alvdal Strykeorkester, som ble startet i 1922. Det er han selv som har tatt bildet så det er vel tatt med selvutløser. mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Vet ikke hvor interessant det er, men her er et bilde av Fotograf Aleksej Bredstrøm (Fra samme boka som i 5), som vi ser dro han til Vestfold, så kanskje det finnes mer etter ham der, sågar om Karl Ljunggren? Reidar

bilete6617.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Mary nevner i innlegg 6 denaturert sprit, det husker jeg gubbene drakk på 50-tallet i mangel på annet, og ble populært kalt 'dunder'. Hva ble det kalt andre steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.