Gå til innhold
Arkivverket

[#20870] Løsning, løsning. Se tema 10341. Laila les!


Gjest Osvald Rydjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Osvald Rydjord

Har de siste dagene fått flere mailer fra Finns fetter og kusiner i USA.Lailas tips (hvem ellers?) innlegg 4 ble ledetråden. Dis-Vestfold skaffet Census 1920 og 1930 med familien boende i Seattle, eldste sønn født i Canada. Jeg la spørsmålet med alt det jeg visste ut på Norway-List for en uke siden. Der var det flere jenter som Laila, som kastet seg over problemet. Vi fulgte flere spor. Familien ble funnet i 1910-Censusen. Så gikk det slag i slag. En av Hans sine sønner ble lokalisert (døde i 1991), men kona lever (93), en datter født hvor faren kalles Hans Astwick Andersen. Begge døtrene til Hans var døde, men alle tre barna har etterslekt. En fetter av Finn hadde hele 11 barn. Han hadde også det endelige beviset. Hans sitt 'From Unided States of America US Dept of Labour Naturalization Declaration of Intention (Certificate)# 12840Hans Hartwig Andersen, born 27 September 187 (blank), in Stokke Norway. Imigrated to the US from Vancouver Canada.Hans Hartvig ble gift med Helga Sofie Hansen født eller fra Oslo og to år eldre enn Hans. Det er mulig hun kan ha vært gift før, en mener det ut fra opplysninger i en av Censusene, og det er derfor ikke gitt at det er hennes farsnavn. Men Helga Sofie har vi ikke forsøkt å finne i Norge før hun emigrerte.Jeg hadde bare lyst å fortelle hvor fantastisk hjelpsomme folk er og hvordan og hvor fort det går å finne nesten 100 år gamle opplysninger. Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Ut fra 1910 tellingen er hun 3 år eldre enn Hans, og ut fra 1920 og -30 tellingen 2 år eldre. Skulle vel dermed være født ca 1871. Etter Runes forslag blir hun vel for ung, Heidis passer bedre, men er heller ikke full klaff. Nå kan hun som sagt være gift en gang før, og dermed ikke ha hett Hansen. Det er mulig jeg får kopi av giftemålet i Vancouver i morgen, og da vet jeg kanskje mer.Takk allikevel! Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Osvald.I innlegg nr.2 er Helga Sophie 33år når hun emigrerer i 1904.Det skulle vel tilsi at hun var født rundt 1871.Jeg ville vel derfor ikke utelate henne som en god kandidat.Men du finner sikkert svaret selv, eller ved god hjelp av andre som har tilgang til nødvendige kilder.Lykke til i jakten. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Beklager Rune, jeg la i farten ikke merke til at alderen var oppgitt i 1904, hadde 1900-tellingen i hodet. Ditt forslag stemmer på en prikk. Opplysningene i forbindelse med giftemålet i Vancouver sier f 1971 på Næs på Øvre Romerike. Näs Öfre Renerike), forledre Hans Andersen og Maria Andersen, nee Hansen.Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Osvald. Geoggrafi er kanskje ikke min sterkeste side , men kan dette være kandidater til Helga Sophies foreldre. Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og her beviste jeg at staving heller ikke er en av mine sterke sider(har jeg noen tro?), det skal selvsagt være geografi. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Ja morens farsnavn kan jo ha blitt endret fra Mons til Hans i attesten. (Den er maskinskrevet) Men Anders(sen) Hans(sen) forekommer 14 ganger på arket og da kan det nok være vanskelig å holde styr på navnene.Jeg har sett 'Happy hunting' ca 100 g denne uka Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Familysearch har registrert døpte i Nes 1852 - 1872, men jeg finner ikke Helga Sofie. På paret Rune fant, finner jeg kun Anton. Men kanskje noen har tilgang til originalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Neimen, tulle-Rune! Dette er jo Nes på Hedmarken, ikke Nes på Romerike (Akershus)! Fy for geografikunnskap... :-) Dette er vel populært kalt villspor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, der ser du Heidi.Jeg skulle aldri ha tatt den første, eller kanskje det var den siste. Mvh. Rune :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Osvald Rydjord

Takk til Lillian i dette forumet også. Takk for tilsendt stoff, det overbringes i dag. Kjempebra jobbet!Hilsen Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.