Gå til innhold
Arkivverket

[#20872] Hvor finnes opplysninger om klokkere/skoleholdere/lærere rundt 1800


Gjest Paul Thode
 Del

Recommended Posts

Gjest Paul Thode

Hei!Jeg leter etter Ole Hansen Dahl som døde som klokker/lærer i Tromsø i 1839. Før han kom så langt, hadde han vært innom i rekkefølge:Kvæfjord, 1798-1800(?)(Ole Hansen Skolemester),Steigen, 1805-1808(skoleholder Ole Dahl og Elen Martha Wold får sitt første barn) og Ibestad, 1808-1817(her får de tre barn til). Mellom disse årstallene jeg har registrert i Kvæfjord og Steigen, så giftet han seg i 1804 med datteren til lensmannen i Strinda, og her sto det at han var 'kirkesanger og skolelærer fra Nordland'. Er det mulig å finne opplysninger rundt hans ansettelser på disse stedene?Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Stiftsdireksjonen (biskop og stiftamtmann) skulle normalt ha sitt å si i ansettelser av kirkesangere og skolelærere. Rundt 1920 ble det laget kartotek for skolehistorie, og der kan man finne oversikter (hentet fra arkivene til stiftsdireksjon, biskop og stiftamtmann) over lærere m.m. For Bergens stift ble dette materialet samlet av Johannes Haugen, og et sett av materialet finnes i Statsarkivet i Bergen. Jeg ville ha undersøkt om Statsarkivet i Trondheim sitter med tilsvarende materiale for Trondheim og Tromsø, eventuelt om slikt materiale er overført til Statsarkivet i Tromsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

I forbindelse med tilsvarende søk etter skoleholdere og lærere på Sotra, så fann eg disse nevnt i skole og fattigkommisjonen sine protokoller for mitt distrikt. Kanskje finnes tilsvarende for det distrikt du søker etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.