Gå til innhold
Arkivverket

[#20874] Andrea Hansdotter, Elverum f. 1828 g. Johan Syringen. Feilspor vdr Andrea.


Gjest Trond Kaasin
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Kaasin

Jeg har kjørt meg inn på et feilspor på Elverum.I min oversikt har jeg Andrea Hansdotter f. 1828 g m Johan Pedersen Syringen f. 1833 ( sønn av Peder Bronken) . I Elverumsboka ( Bjølset og Bronkegrenda ) finner jeg navnet Homberg knyttet til Andrea Hansdotter. Hun var tydligvis enke da Johan giftet seg med henne. Dette var nytt for meg da jeg tidligere hadde gått utfra at Andrea Hansdotter var datterdatter av Jens Olsen Retengen ( 1754-1746) og Inger Jensdatter Torge (1774-1859). Men så ser jeg også at dette ekteparet mangler en sønn med navn Hans.Kan noen lede meg på rett vei. Er Homberg et gardsnavn i Elverum ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Korrigering:Det skal være Hornberg , ikke Homberg. Beklager.Såvidt jeg kan se giftet Andrea og Johan seg 14 SEP 1858 Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Søk på FS (usikre opplysninger) Andrea f.25/3 1828 Elverum, Hans Hansen Hvarstad og Inger Olsdt. Ljømo.Hans Jørgen Hansen(Hvarstad) f. 6/2 1803, foreldre Hans Hansen (Grundset) og Olia Gundersdt. (Berger) gift 19/9 1825 Elverum med Inger Olsdt. Ljømo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Tja...Det er jo en rekke henvisninger til Hans Jørgen Hansen Bjølset og Inger Olsdtr. Ljømo som foreldre på Fam. search..... Født 11.2.1828 og døpt 25/3-1828. Imidlertid når jeg ser i Elverumsboka under Hornbergsenga Bind 6 side 297 dukker Hans Jørgen Hansen ( Hornberg-Bjølset) og Inger Olsdtr Ljømo opp med 4 barn hvorav Andrea ikke er oppført. Kan DET være en glipp.....i boka ??Hans Jørgens far skulle således være Hans Hansen Bjølset.. stortingsmann fra området...??MVH Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Moen

Hei!Ser ut for at da vi skrev av kirkebøkene for Elverum så har vi vært usikre på fornavnet til jenta du etterlyser. Vi har skrevet Oliana?? i databasen vår. Muligheten er til stedet for at det skulle vært Andrea. Men der må du nesten gå inn i kirkeboka og sjekke dette nøyere. Men denne Oliana?? som vi har skrevet har foreldre som heter Hans Jørgensen Bjølset og Inger Olsdatter. Hun var født 11.2 og døpt 25.3.1828. Om bygdeboka kan ha gjort en glipp der? Joda det er meget mulig. Ikke alle bindene av Elverumsboka er like patente, desverre. At ett og annet navn kan glippe ut av den store sammenheng, er desverre også meget mulig. Det er tross alt snakk om masse navn og data som skal passe sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Trond Kaasin

Etter opplysninger i Elverumsboka skal denne Andrea ha vært gift før hun fant Johan Persen Syringen ( sønn av Per Bronken). Vil et slikt ekteskap kunne verifisere Andreas opprinnelse i Hornbergsenga etter Hans Jørgen Hansen. Hans Jørgen ( f. 1803) var sønn av Hans Grundset og Inger Olsdtr Ljømo.Har noen opplysninger om dette første ekteskap ??.Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Trond Kaasin

Sannynligvis identiske....Andrea ( Elverum Bygdebok 1 s..48) og .....Oliana ( avskrift kirkebøker ) OG mangler da i oversikten over døtre til Hans Jørgen Hansen Bjølset Hornberg ( Elverum Bygdebok 6 s.297 )..Har noen kommentarer til denne saken..... Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Trond Kaasin

Finner piken med navnet ANDREA Hansdatter , etter Hans Hansen ( Hornberg) og Inger Olsen ( Ljømo)...konfirmert 29 oktober 1843, Elverum Kirkebok. Således bør gåten være løst. Paranteser tillagt av meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.