Gå til innhold
Arkivverket

[#20884] Enda en skomaker fra Kristiansund


Gjest Nina Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Karlsen

I Reknæsrøisen i Molde bor i 1865 Andreas Olaus Bækken/Berg f. Chr.sund 1819- g. c1848 med Erika Johannesd. Meeg/Qvam f. 12.06 1828- i Bolsø. Noen som vet noe om opphavet til disse to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Jeg vet ikke, men det kan vel være en mulighet for at far til Erika er Husmann Johan Augesen Yttermek som hadde plassen fra 1820 til 1865. Johan var fra Sogn og var med i krigen 1807-14. En fra Sogn Ola Larsen fra Kvam i Sogn kjøpte Mek i 1812. Han fikk gjennom noen år endret gårdsnavnet Mek til Kvam. Johan Augesen kan ha vært kjent med Ole Larsen, for etter krigen tok han tjeneste hos Ole Larsen og bygsla siden Yttermek, og ryddet plassen fra nytt. Kona hans het Ågot og var fra Hallingdal. De ryddet plassen og hadde to underbruk, Stormyra og Bjerkhola. Johan hadde egen kvern for både mel og salt. Sønnen Johan overtok plassen og drev den til han døde i som gammel mann ca 1912. Plassen gikk tilbake til gården.Jeg ser ingen andre Johan knyttet til Mek/Kvam i Bolsøyboka første del s 453, så det kan i hvert fall være noe å jobbe ut fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Ifølgje FamilySearch er Ericha Johannesdotter fødd i Bolsøy 12.6.1828 som dotter av Johannes Iverson og Anna Larsdotter. FamilySearch oppgjev diverre ikkje bustad, og eg veit ikkje noko om at desse skal ha vore frå Sogn.MEN, i Bolsøy finn eg òg desse to ekteskapi hjå FamilySearch:* Johan Augundson og Marit Knutsdotter vart vigde i Bolsøy 22.6.1825.* Johan Augundson og Agatha Halvorsdotter vart vigde i Bolsøy 22.6.1834.Dette er utan tvil same mannen som er gift to gonger, men eg finn berre eitt barn, som var frå andre ekteskapet:* Johan Johanson, fødd i Bolsøy 1.10.1835.Sistnemnde Johan Johanson finn me att i FT1865 som husmann i Bugten under Kvam (Meeg) i Bolsøy, 31 år gamal, med kona Andrine Hansdotter, 36 år, fødd i Veøy, og to søner Johan (5) og Hans (2).Ole Larsson Qvam frå Hafslo (1782-1844), som busette seg på Meeg i Bolsøy, hadde ein nabo med namn Johannes Augundson Lad, døypt i Hafslo 2.8.1778. Denne Johannes var ilive i 1812, men den seinare lagnaden hans er ukjend.* Var det denne Johannes Augundson som dukker opp i Bolsøy som Johan Augundson og som Osvald Rydjord omtalar som husmann på Yttermeeg?* Er det mogeleg å skaffa fram fleire opplysningar om Johannes og konene hans i Bolsøy, til dømes dødsdatoar?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

For Andreas se debattnr. 15089: Andreas Olaus Bækken f. ca 1819 Kristiansund. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Karlsen

Tusen takk, Tore & Tor! Dette var enormt gøy, hadde nesten gitt opp å finne opphavet hans! Dessuten kan jeg forhåpentligvis få kontakt med min ukjente tremenning som startet debattnr 15089. :-) Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Det er egentlig utrolig med informasjon som finnes her i Brukarforumet! Hvis dere finner ut mer om forfedrene til Andreas Olaus Bækken/Berg så fortell det til oss her på Forumet da? Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.