Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Lars E. Øyane

[#20886] Hans Laurits Møller, fødd kring 1806/1809/1811 Molde el. Bolsøy - kven var han?

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Hans Laurits Møller, 46 år, gifte seg, ifølgje FamilySearch, i Moskenes (skal vel vera Flakstad?) i Nordland 8.11.1857 med Sophia Trondsdotter frå Sogndalsfjøra i Sogndal, 17 år, fødd i Sogndal 28.12.1830.Same Hans Møller er i FT 1865 husmann på Andø under Reine i Flakstad. Då er han oppgjeven fødd i Molde i 1806.Same Hans Møller er i FT 1875 husmann og fiskar på Andø under Reine i Flakstad. Då er han oppgjeven fødd i Bolsøy i 1809.Kan nokon hjelpa meg å identifisera Hans Laurits Møller og opphavet hans?På førehand hjarteleg takk for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Otto Jørgensen

Du har han angitt som same?Kan ikke se at det står i folketellingen ?Men uansett etterkommere av denne familien er gift inn i min kones familie på Reine.Din tilknytting til Møller på Reine?Moskenes var vel den gang sogn under Flakstad. ikke helt klart når det ble eget, Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest John O. Svenning

Språkproblemer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Kan dette være en mulig far, siden det i FS sto at faren het Laurits Møller (ikke helt å stole på) Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Otto Jørgensen

Den eldste jeg har fått oppgitt fra Reine (familien) er Kristina Johanne Schutj død 1724 og Nils Petter Møller død ca 1724til 3 ? Språkproblemer ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lars E. Øyane

Eg takkar for fleire interessante innlegg!Til Berit: Dette kan sjølvsagt vera foreldri til Hans Laurits Møller, men eg ville no helst sett ein dåp for sonen...Til Otto: Når eg seier ''Same Hans Laurits Møller'', so meiner eg DEN SAME Hans Laurits Møller, uttrykt i ''kortform'' på sognamål. På same vis ville me sagt ''Hin Hans Laurits Møller'' om det hadde vore ein annan med same namn!Ogso til deg, Otto: Sidan etterkomarar etter denne huslyden er inngifte i ætti til kona di på Reine, kanskje du kan hjelpa meg med DØDSDATOANE til Hans Laurits Møller og kona Sophia? Eg finn dei ikkje i FT1900, so truleg var dei avlidne før?Nok ein gong hjarteleg takk for hjelpi. Eg vonar på fleire detaljar!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Otto Jørgensen

'same' kan være flere saker og jeg tolket det her at du hadde noe jeg ikke hedde.De elsdte leddene har jeg fra familien Møller på Reine.I og med at de eldste leddene blir litt på siden av de nyere leddene så har jeg ikke sette spesielt mye på disse eldre leddene.Er du i familie/slekt med Møller på Reine ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lars E. Øyane

Til Otto: Nei, eg er ikkje i slekt med denne huslyden, men mor til Sophia Trondsdotter var frå Sviggum i Hafslo (Luster), og difor vert Sophia og mann hennar omskrivne i Gards- og Ættesoga her, som er under arbeid.Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Otto Jørgensen

Dermed har man jo fra deres etterkommere i Moskenes også gren som er sveiset sammen med etterkommere til konas aner og man får jo visse familierelasjoner i nyere tid.Jeg tror vel at alle som har navnet Møller i Moskenes har sitt opphav fra denne personen som bosatte seg på Reine.Jeg skulle tro at vedkommende som døde på den tiden mest sansynlig er begravet på Rostad kirkegård, muligens på Reine kirkegård.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Trond Kristensen

Et raskt oppslag i KB gav følgende resultat:Vielse 8.nov.1857: Enkemann Hans Laurits Møller, 47 år, Reine - (under rubrikk brudgoms fødsel og oppholdssted), pige Sophie Trondsdtr., 27 år, Sogn. Brudgommens faders navn; Laurits Møller. Brudens faders navn: Trond.Dvs. ikke noe særlig utfyllende opplysninger i forhold til det du hadde fra tidligere. Opplysningene om 'enkemann' er selvsagt spennende, som kan bety at han kan finnes i KB under innflyttere. Det må vente til i morgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Trond Kristensen

Gikk igjennom Flakstad KB fra 1841 til 1853 - ingen innflytter med navnet Hans Møller. Dessverre også 'svart hull' i innflytteroversikten 1853 -1857.I Molde (ref. FT1801 1544 Bolsøe) finner en kjøpmann Hans Thiis Møller - med sønnen Lauritz på 8 år. Hvis denne Lauritz er far til Hans Lauritz som du etterspør - ble han far nokså tidlig.Likevel ville jeg fulgt dette sporet videre - alder ved vielser er som kjent ingen eksakt vitenskap - likeså alder ved FT1801 som godt kan sprike med noen år (smlg. med dåp).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Knut Bryn

Jeg har bladd litt i kirkeboka for Bolsøy. Blant døpte i perioden 1805-1811 fant jeg bare én Hans som kan passe:1. Dpt. i Bolsø sogn 7. mai 1809: 'Uægte barn Hans. Barnemoder Karen Erichsdatter i Moldegaard. Barnefaderen Johannes fra Søndmøer og nok hun tænker(?) hun imellem flere.'Den siste tilføyelsen er litt vanskelig å tyde eksakt, men meningen skulle være klar. Karen antyder at i tillegg til den noe anonyme Johannes, så er det nok andre aktuelle kandidater som presten enten ikke har fått vite noe mere om eller som han av andre grunner ikke vil navngi. Jeg lette så blant konfirmerte, og det viser seg da at sannheten i idens fylde var kommet for en dag:2. Konfirmert 26. sep. 1824: 'Hans Lauritzen Møller. Fader Lauritz Møllers uægte Søn. Moder: Karen Søndmøer. 16 aar'Som påpekt i innlegg 4 og 10 finner vi 2 Lauritz/Lars Møller i Molde i FT 1801. Siden moren ved dåpen oppgis å bo på Moldegård (tjenestejente?), så er det nok neppe tvil om at det var den pur unge sønnen til proprietær Hans Thiis Møller som var barnefaren. Moldegård var (og er) familien Møllers viktigste eiendom i Molde. Lauritz var født ca. 1793 og han døde før 1828. Da ble nemlig hans 'ekte' sønn Hans This Nagel Møller konfirmert og da står flg. i kirkeboka om foreldrene: Proprietair Lauritz Møller og hustru, er begge døde. Karen Eriksdatter fra Sunnmøre er det vel kanskje verre å finne ut noe mer eksakt om, men jeg skal bla litt mer i kirkeboka senere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Otto, Trond og Knut for nye innlegg om Hans Møller, og særleg til Knut, som no synest ha slege fast den nøyaktge dåpsdatoen for Hans og kven som var foreldri hans.Det einaste som no står att som ''blanke hòl'' hjå meg, er DØDSDATOANE til Hans og Sophia i Flakstad, som eg vonar vil dukka opp einkvan stad...?Nok ein gong hjarteleg takk for framifrå hjelp!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Otto Jørgensen

Jeg har notert meg at Hans var telegrafbud på Sørvågen og at han døde i 1900. Der med kan det være en mulighet å finne noe mer om han i Televerkets historiske arkiv. Hadde selv tenkt å gjøre det, men den tiden. Det kan dermed også tenkes at han er gravlagt på Moskenes kirkegård?Har ikke noe om Sohpia, men samme mulighet finnes der også

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per Nermo

(Innlegg 12:) Hva het moren til Hans This Nagel Møller (konfirmert i 1828) ?Var denne Hans Møller far til Ulrik Møller (f. 1853) på Moldegård, g.m. Betty Floer f.1864 ?Og hvilken Floer (i Loppa, Finnmark ?) var far til Betty (og dessuten Bernhard, Henrik og Rikard) ?(Moren til Betty var Jensine Marcusdatter Buch, datter av Maren Marie Bie Pedersen/Pettersen (1803-1879) fra Kvæfjord, død på Moldegård hos Betty og Ulrik).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Knut Skorpen

Far til Bernhard og Rikard var, om eg les rett i Ytrebergs 'Handelssteder i Finnmark', Hans Christian Floer død ca 1838, g.m. Anna Margethe Eberg død 1854. Hans Christian Floer var son til Richard Floer, hytteskriver og kaptein, Røros. Men eg tar forbehold. Les heller sjølv i Ytreberg, boka om Handelsteder i Finnmark er kjempegod. (Ei anna bok av Ytreberg handlar om handelssteder i Nordland. Begge nemner personar ved namn Møller.)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per Nermo

Mange takk ! Jeg har notert en (annen ?) sønn av kaptein og hytteskriver på Røros (og Eidsvollsmann), Richard Henriksen Flo(e)r (1767-1822) fra Kvikne og Ingeborg Anna Holst (1779-1809) fra Inderøy, nemlig Henrik Christian Flor f. 1799.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per Nermo

(15:) Iflg. Per Gjendem's web-artikkel 'Oppklarende om Møllerne på Moldegård' (Lenke) så er svarene på de i innlegg 15 stilte spørsmål følgende :Foreldre til Hans This Nagel Møller (f. ca.1812?) (konfirmert 1828): Lauritz Bie Møller, født 1793, død 1823, Proprietær på Aarønæs, og (den 'ekte' kone) Johanna Wedekke. (Hvis jeg oppfatter dette riktig).Foreldre til Ulrich Wibye Møller (gift med Betty Floer): Hans Thiis Møller, født 6. August 1812 på Moldegaard, og Else Ulricke Fritzner Wibye, født 24. Mars 1814.Foreldre til denne Hans Thiis Møller, født 6. August 1812: Peter Ricardus Møller født 17. Februar 1792 og Ingeborg Antonette Øwre født 25. Desember 1790. (Peter Ricardus Møller var bror av ovennevnte Lauritz Bie Møller).Foreldre til Betty Flo(e)r (g.m. Ulrik Møller f.1853) var handlende Ingver Flor og Jensine Buck. (Jeg har notert 'Bernhard J. Flor' (fra FT1801). Kan han ha hett (Bernhard) Ingver Flor ?).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per Nermo

Kommentaren om ''den 'ekte' kone Johanna Wedekke'' henspeiler på innlegg 12 over, og det at Lauritz Bie Møller, født 1793, død 1823, proprietær på Aarønæs, iflg. dette innlegget antakelig var far til Hans Lauritzen Møller, 'uægte barn', døpt i Bolsø sogn 7. mai 1809, konfirmert 26. sep. 1824, og barnemoder Karen Erichsdatter (tjenestejente?) i Moldegaard.Hva er den eksakte f.dato for den 'ekte' sønn, Hans This Nagel Møller (f. ca.1812?) (konfirmert 1828) ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Knut Skorpen

Per skriv i (19): 'Foreldre til Betty Flo(e)r (g.m. Ulrik Møller f.1853) var handlende Ingver Flor og Jensine Buck. (Jeg har notert 'Bernhard J. Flor' (fra FT1801). Kan han ha hett (Bernhard) Ingver Flor ?).' Du meiner vel FT1865? Etter Ytreberg var namna Berhard Ingvald Floer og Jensine Birgitte Buck. Kan Ingald og Ingver vere to former av same namnet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per Nermo

Ja, jeg mente 1865, og Ingvald/Ingver er 'sikkert' samme navn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjell Ove Hattrem

Ingvald, Yngvar o.l. brukes litt om hverandre i Molde-området i denne tidsperioden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.