Gå til innhold
Arkivverket

[#20893] Gustav(us) Jacobsen, f.ca 1767, d.1799 Øyfjorden,Lenvik


Gjest Beate Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Beate Hagen

Gustavus Jacobsen kullseilte og omkom i Gisundet i 1799, han var da opplyst til å være 32 år. (får ikke til å lime inn linken til begravelsen) Han etterlot seg kone Guru Poulsdatter og to barn, Henrik Gustavussen f.1797 og Caroline (Karen) Gustavusdatter f. 1795. I 1801 oppholdt de seg på gården Stønnesbotn i Lenvik. Jeg har søkt og lett etter hvor Gustavus Jacobsen kommer fra..(og også hvor det ble av Guru Poulsdatter som lever i skiftet i 1805).(Det er 'mange' som har lett etter Gustavus`barnas opphav og Caroline har jo stor etterslekt i flg.Gamst Pedersens slektsider. Dersom noen av dere leser dette har jeg altså skiftet som sier hvem som er far til disse. Men det blir nesten et helt annet tema)Jeg bare prøver meg i dette forum. Det kan jo hende det sitter noen med informasjon eller gode tips. Mvh Beate Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest John Tore Kvernmo

Er det noen som har noe nytt om dette gamle temaet?Karoline Gustavsdatter 1795-1862 ble gift med Gabriel Johnsen 1788-1859 fra Strandby i Steinfjorden. De er mine tipp-tipp foreldre.Siden dere knekte nøtta om Emilie Christine Christiansdatter fra Tromsø, (tema 51090) som er min tipp-oldemor, er kansje tida inne til å utfordre dere på gåten om Gustav og Gurus opprinnelse?MVHJohn Tore Kvernmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Ser nå at det står 1764 med romertall midt på siden,og da stemmer det med opplysningene på FS: Guri Paulsdatter døpt 24.08 1864. Foreldre: Paul Willumsøn og Caren Jonsdatter. Men sikker kan man jo ikke være før vielsen er funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Kirkebøker for Lenvik, døpte 1753-1784, er registrert på Digitalarkivet. Disse viser at Poul Williamsøn fra Stønnesbotn iallfall hadde fem barn:Jon, døpt 1754: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=33&filnamn=dp19311753&gardpostnr=17&personpostnr=38&merk=38#ovre>LenkeElen, døpt 1756: LenkeIngeborg, døpt 1759: LenkeWillum, døpt 1761: LenkeGuri, døpt 1764:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Etter Jarle Pedersens slektsider, ble Pavel Willumsen (ca.1729-1792) den 21.10.1753 gift i Hillesøy med Caren Joensdatter. Begge var fra Stønnesbotn. 'Findefolk' står det også. Etter Kulturbilder fra Hillesøy var mange av beboerne her sjøsamer på denne tiden.Takk til Anne og Odd Villy, dette var interessant!MVH John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.