Gå til innhold
Arkivverket

[#20897] Bent Ouesen fra Gjerstad


Gjest Ragnar Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnar Halvorsen

Er det noen som kan hjelpe meg med ett problem i Gjerstadsoga.? Jeg har fulgt en linje av slekten min tilbake til Bent Auesen f.ca.1762. og i Gjerstad bygdebok står det han er gift med Karin Olsdtr,(side 182. hefte 2.) og att broren Ola Auensen er gift med Anne Halvorsdtr. Brendalsmo. ( side 253 i hefte 2. ) Men i Folketellingen 1801 for Risør finner jeg Bent Auesen gift med Anne Gurine Halvorsdtr. Det jeg lurte på var om det er byttet om på ektefellene til brødrene, eller om det er en annen Bent Auesen som står oppført i folketellingen 1801.Digitalarkivet: 1801-telling for 0901 Riisøer. [40805/16] Rettar til dataene: Digitalarkivet Post 244 av 298/2948 totalt i databasen Amt Prestegjeld Sokn Gard 244 Nedenæs Sønnelød Sønnelød Siaavog1791 Bent Ouensen Mand 39 Begge i 1ste ægteskab Huusmand med jord og dagarbeyder M 1792 Anna Gurine Halvorsdtr Hans kone 29 Begge i 1ste ægteskab K 1793 Ouen Bentsen Deres børn 7 M 1794 Halvor Bentsen Deres børn 3 MEr også takknemlig hvis noen har opplysninger om Bent Auesen og hans Kones anermvh Ragnar Halvorsen rhalv@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torild Øye

Iflg. hefte 2, sd. 278 var Anne datter til Halvor Knudsen Brendalsmo, f. 1743, og Marite Olsd. Kveim. Du finner også foreldrene til Ola på side 253. Regner med at du har heftene. Hvis ikke kan jeg slå opp for deg. Hilsen Torild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Takk for svar Toril. Jeg trodde også alt var greit, helt til jeg begynte å søke i F.t. etter Bent Auesen. Det var da jeg fant ut at det er noe som ikke stemmer, anten i opplysningene i folketellingen for Risør, eller i Gjerstadsoga. Når man ser på barna i F.t. for Risør så ser man att dette er samme person som i Gjerstadsoga og da må en av konene vere feil.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torild Øye

kopi av FT for Risør, den du henviser til: 1791 Bent Ouensen Mand 39 Begge i 1ste ægteskab Huusmand med jord og dagarbeyder M 1792 Anna Gurine Halvorsdtr Hans kone 29 Begge i 1ste ægteskabHer er kopi av Eskeland i Gjerstad, (den jeg la ut lenke til) 472 Ole Ougensen Huusbond 40 Begge i 1te ægteskab Huusmand med eiendoms jord M 473 Anne Halvorsdtr Hans kone 36 Begge i 1te ægteskab K 474 Sidsel Olsdtr Deres børn 9 Ugivt K 475 Ougen Olsen Deres børn 3 M 476 Ingebor Olsdtr Deres børn 6 K 477 Ougen Olsen Hans forældre 70 Begge i 1te ægteskab Han blind, nyder fattigpenge M 478 Sidsel Olsdtr Hans forældre 68 Begge i 1te ægteskab Syg, nyder fattigpenge K Dette kan jo bety at begge var gift med en Anne Halvorsdatter, både Anne og Halvor var jo vanlige navn på den tiden. Lykke til med forskninga. Torild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Takk Torild.Jeg har også vært inne på samme mulighet, at de har vert gift med samme dame, men det kan ikke stemme når man ser på årstallene barna er født på. En annen mulighet er vel om det kanskje dreier seg om to forskjellige familier som på en eller annen måte har blitt til en familie i Gjerstadsoga.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torild Øye

Hei igjen. Jeg mente ikke at de var gift med samme dame, men to forskjellige med samme navn :) Har du sjekket gården Sjøvåg i Søndeled? Det finnes bygdebok for dette området. Kanskje du der finner hvor Bent er født. Torild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Takk igjen Torild Jeg har ikke sjekket Sjøvåg i Søndeled, så det er sikkert en god mulighet.Vet du hva navnet på bygdeboken er ?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torild Øye

Bøkene tror jeg heter Søndeled Bygdebok, og består av i hvertfall fem bind. Vet ikke hvilken av bindene gården Sjåvåg er i.Torild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Takk for hjelpen Torild.Jeg har vert på biblioteket i dag og lånt bøkene, og de heter Søndeled. Desverre stod det ikke noe om slekter under Sjåvåg der. Men det stod nevt en bok som heter Risør der, som jeg skal prøve å få tak i imorgen. Mulig det kan stå noe mer der.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.