Gå til innhold
Arkivverket

[#20898] Anne Bottolvsdatter og Ola Olsen Byre, Lom i Oppland


Gjest Hilde R. Kirkvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde R. Kirkvold

For å gjøre en lang historie kort så leter jeg etter aner på vegne av min svigerinnes venninne, Dagrun Andberg i Trondheim. Hun er nå pensjonist og har i mange år samlet opplysninger om sin slekt.Hennes oldefar var Amund Olsen Andberg (Agneberg) født 22.06.1817 i Lom. Hans mor var Anna Bottolvsdatter som visstnok var tjenestejente på Agneberg i Lom. Hun giftet seg med Ole (Ola) Olsen Byre fra Garmo i Ottadalen en gang etter 1817, så Amund Olsen var såkalt uekte født. Om Ola Olsen Byre er hans far er derfor noe usikkert. Amund bodde trolig til Nærøy i Nord-Trøndelag på gården Tonga i Varøy en periode.Jeg har fått tips om at det som er funnet ut om dette framgår i Bygdabok for Lom bd 3 (utg. 2002) s. 151. Der finnes henvisninger til Anne og Ola (som står omtalt i bind 1, utg. 2000.Kan noen hjelpe meg med opplysninger som har bygdaboka tilgjengelig? Er det noen som vet mere om disse personene enn det som står der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Jeg kan i alle fall hjelpe med det som står i bygdeboka. Omtalen av dem er i bd 2 (jeg tror ikke bd 3 er kommet ennå). Det står at 'Anne hadde med Ola Olssson f. 1788 i Urdmo gnr 15-5 sonen: Amund f. 1817.'Hun hadde datteren Anne f. 1821 med Nils Sylfestsson. Hun ble 1833 gift med Ola Olsson f. 1803 i Nørdre Kvålstugu u. gnr 30-1, d. 1864. De hadde datteren Mari, f. 1834, d. 1836.Ola Olsson fra Urdmo var sønn av Ola Syversson f. 1745 i Borgi gnr 54-2, d. 1814 og Sissel Syversdotter f. 1749 i Byrkvei u. gnr 3-1, d. 1801. De bodde også på Byre, så det er nok denne Ola Olsson du omtaler som Ola Olsen Byre. Men det var altså ikke han Anne senere ble gift med, ifølge bygdeboka.Sissel Syversdotters foreldre var Syver Kristensson og Marit Amundsdotter f. ca 1719 på Systugu Garmo gnr 4-1, d. 1777. De giftet seg 1747. Syvers foreldre: Kristen Knutsson og Åste Syversdotter, f. ca. 1680, d. 1758.Om Marit Amundsdotters foreldre står det under Systugu Garmo at Ågot Syversdotter f. ca 1699, d. 1744 'hadde med ein Amund, truleg Olsson f. på Ramstad i Skjåk, dottera: Marit, f. ca 1719.' Ågot ble gift med Rasmus Olsson f. ca 1679.Anne Botolvsdotter var f. 1792 i Sandviki gnr 27-3, d. 1873. Foreldre: Botolv Botolvsson f. 1762 på Gauparholen u. gnr 130-1, og Anne Jonsdotter f. ca 1769, d. 1825. Gauparholen dekkes nok av et senere bind av bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Trond Myrstad

Et skudd i blinde ... Botolv Botolvsen f. 1762 skulle vel ikke tilfeldigvis ha en søster Marit f. ca 1752 (se innlegg 20891) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.