Gå til innhold
Arkivverket

[#20903] Slekten Møldrup (Møllerup) i Bergen


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Har du opplysninger om etterslekt av denne familien i Bergen ? Kanskje vi kan hjelpe hverandre? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

På biblioteket her i byen finnes en slektsbok som omhandler slekten Møllerup. Jeg vil tro den ble utgitt for 10-20 år siden. Her finnes nok mye av det stoffet du søker.mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Ved søk på bibliotekets database fant jeg følgende: Møllerupslekten i Norge av Nils Møllerup. Utgitt i Bergen 1989 på eget forlag. Ta kontakt med ditt eget bibliotek og be om fjernlån av boken.mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Ådlandsvik

Hvilken del av slekten er du ute etter ? Hvor 'ferske' opplysninger ønsker du ? Hvem har du som utgangspunkt for din forespørsel ? Jeg er selv en 'Møllerupsætling' - tippoldemoren min var født Møllerup, men hun tilhørte 'Den Nordenfjeldske linje', som boken kaller det, selv om hun bodde den siste delen av livet sitt i Bergen og døde der. Mvh. Marit Å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har en del om Johan Nicolai Möllerup (1633 -1700)hans kone,Helvig Hansdtr Bugge (1666-1747) og deres barn da mine barnebarn stammer fra dem.mvh Kjellaug kelly.petit@wanadoo.fr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Nils Møllerup var født på Store Milde i Fana, og er i 1865-tellingen å finne her:LenkeHan var sønn av Nils Johannessen Milde (1824-1893) og Anna Larsdatter. I 'Mølleropslekten i Norge' er hans biografi å finne på side 224.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Takk for informasjon, Yngve!Skal få tak i boka gjennom biblioteket. Men litt umiddelbar nysgjerrighet: Hvem fikk han Møllerupnavnet fra, siden gården het Milde og foreldrene ikke brukte navnet Møllerup?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Siw Sværholdt

Jeg er også svært interessert i å få vite mer om slekten. Fant i dag noe som må være min tippx4-oldefars gravsten på Os kirkegård. Den sto lent opp på bårehuset og vi så den helt tilfeldig.Der sto det: Herr Kapitain Urbanus Møllerop født 17.mai 1755, død 30.december 1829.I folketelling for Ous 1801 står han oppført som Urbanus Getzmand Mollerop Premier Lieutenant.(kan kanskje nevne at min fars slekt i minst 5-6 generasjoner het omtrent alle Urbaunus Gesman- Gedtsman-Gisman-Getzmand (på mange ulike stavemåter) Urbandine, Urbanusdtr o.s.v. Hoff, Bugge, Reinertsen, Møllerop mm-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Svein Tislevoll

Finnes det malerier av noen av de eldste Møllerupene ? Jeg er ikke i slekt med dem, men interessert siden noen av dem bodde her i Hordaland.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Svein Tislevoll

Jeg er visst litt i slekt med dem likevel, siden Møllerup slekten lengre bakover er i slekt med Mowat folka. Men finst det malerier av noen eldre generasjon Møllerup ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Søstuen

Magdalene Dorothea Møllerup (1718-1793) gift med Caspar Nilssøn Hals (1715-1760). Etterkommere i W. Lassen, Familien Hals, Christianai 1902.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Kanskje slekten har noe , vet ikke hvem som err direkte etterkommere spesiellt etter slekten io Bergen. Jeg har bare sidegrener.Mvh Jan Frode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Hei Jan Frode, ja, er vel mulig det, kanskje i boka om møllerup slekten ? Får vel søke litt mer rundt på nettet og se etter her og der, så kanskje det er mulig å finne noe.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.