Gå til innhold
Arkivverket

[#20904] Eskild Gulbrandsen Søtra u/Fjeld i Krogstad,Ak. Til Lørenskog,Ak?


Gjest Trond Kirkerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Kirkerud

Hvem er Eskild Gulbrandsen og hvor kommer han fra, og hvem er hans aner.Den 02-02-1816 giftet Eskild Gulbransen f. ca. 1789 seg med Mari Olsdtr f. ca. 1796 i Lørenskog kirke. I FS finner jeg en Eskild Gulbrandsen f. 08-04-1787 i Krogstad,Ak. Far Gulbrand Hansen. Mor Anna Jensdtr. I FT 1801 på husmplassen Søtra u/Fjeld i Krogstad,Ak finner jeg Eskild Gulbrandsen 14 år. Foreldere Gulbrand Hansen g.2.g.m. Christine Eliasdtr.Er dette samme Eskild Gulbrandsen? Er det noen som har bygdebøkene for Krogstad og som kan se etter om det står noe om Eskild flyttet til og giftet seg i Lørenskog. Mvh. Trond Kirkerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne G. Plaaterud

Hei!Jeg vil anbefale deg å se på siden til Ski Slektshistorielag, www.skislekt.no. Både Kråkstad bygdebok er lagt inn og mye fra Kråkstad kirkebok i den perioden du søker. Kråkstad kirkebok ligger under pkt. Folloslekt.Hilsen Anne Grethe Plaaterud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kirkerud

Hei. Anne. Takk for tipset. Har sett på sidene til Skislekt. Jeg fant Gulbrand Hansen d. 1805 (56 år).g.m. Anne Jensdtr d. 1796 (43) og Gulbrands andre kone Kristine Eliasdtr. Eskild var sønn av 1ste ekteskap og f. 1787. Desverre kan jeg ikke se at det står noe om Eskild ble gift. Så da er jeg like langt. For det er en avklaring om Eskild er den Eskild som nevnt tidligere giftet seg i Lørenskog. Mvh. Trond Kirkerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kirkerud

Fadderene ser ut til å bare være fra Lørenskog på Eskild Gulbrandsen sine barn. Da Eskild giftet seg i 1816 i Lørenskog var han ungk og soldat og oppgitt alder til 27 år og bopel på Nordli i Lørenskog.Eskil er d. 1850 da oppgitt alder til 65 år. Eskild sitt eldste barn er f. 1816. I søk på FT 1801 kan jeg finne bare en Eskild i passende alder med far Gulbrand. Så det kan passe bra med den Eskild som i innlegg 1 og 3 er født i Krogstad. Mvh. Trond Kirkerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Johnsrud

Hei TrondDet finnes også en Edskild Gulbrandsen på plassen/gården Giesserud, Nedre i Aker som kan passe. Han er også 14 år i 1801.LenkeHilsen Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kirkerud

Takker Hanne. I FT 1801 Gjesserud (Giesserud) Nedre i Ø. Aker. Gulbrand Christophersen 46 år, bonde. Ingeborg Andersdtr 40 år, kone. Deres barn: Christopher 19 år. Eskild 14 år og Christen 12 år. På www.ager.no er Eskild kf. 1802, 16 år. Christen er kf. 1804, 16 år. Videre ble en Anders Gulbrandsen kf. 1800 da 15 år, bp. Nedre Giesserud som kan være en bror. Som nenvt i innlegg 1, så prøver jeg å finne ut hvem Eskild Gulbrandsen som i 1816 i Lørenskog giftet seg med Mari Olsdtr. Ved dåp til Eskild og Mari sine barn,er bland fadderene nevnt, en Gulbrand, en Christen Gulbrandsen, og i 1818 er pige Kari Gulbrandsdtr nevnt som fadder. Hun kan vel være ei søster til Eskild. Sp. Er det noen som hvet eller kan se etter om det er innført under gifte i kirkeboka for Aker om en Eskild Gulbrandsen giftet seg i 1816. Og om det står noe om Eskild under utflyttet. På forhånd takk. Mvh. Trond Kirkerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.