Gå til innhold
Arkivverket

[#20906] Anders Pedersen, f.1758. far: Peder, bosted Røerbuknappen,Søre Osen i Trysil.


Gjest Ørjan Vollan Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Finnes det noen som vet noe om det stedet og som vet om det finnes noen bygde bøker på nettet som er tilgjengelige? Røerbuknappen i Søre Osen i Trysil. Anders født 1758, døpt 05.11.1758, far: Peder. Hvem var kona til Peder og alle barna, når ble de født osv. Hilsen Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Et alternativ kan jo være å komme på det åpne møtet i slektsforskersenteret i Ullevålsveien 1 i morgen, 1. april kl. 18:00. Jeg vil der snakke om trysilslekter, og jeg har flere ganger vært på Røbuknappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Takk for svar. Det var en ide, må bare se om det passer. Hvis ikke finnes det vel bygdebok for Trysil?Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Vestli

Hei. Jeg har Trysilboka 8 (utgitt 2000)der står det s.327 Anders Persen 5/11 1758-1848 g.1.1786 Gøran Halvorsdatter Skulstad 16/9 1759-1789 G.2. 1793 Marte Olsdatter Engen 1761-1825. Det var 10 søsken i denne familien. Foreldrene var Per Andersen 1723-1797 g.1748 med Siri Larsdatter Grøtting vestre,Elverum 1725-1815 Foreldre Anders Olsen Tossavainen f. i Risberget, se Østenheden søndre, ca 1685 - d. før 1762 g. m Giertrud Pedersdatter Raatikainen,Østenheden søndre, 1685-1771 Vennlig hilsen Marianne Vestli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gunnar Lindalen

Det finnes mye informasjon i Søre Osen bygdebok bind 1. Anders Olsen Tossavainen og Giertrud Pedersdatter Raatikainen er mine aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Diesen

Det finnes mye stoff om disse finneslektene også i Trysilboka bd. 3 og i Finnemanntallet fra 1686, som ble utgitt i bokform for noen år siden. Erling Diesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Hei og takk for svar. Står det noe i Trysilboka om : Anders Pedersen, f. 1753, Far: Peder. Familien og eller Anders utfl. til Gaulstad i Ogndal, nord-trøndelag i 1775. Jeg vet ikke om denne Anders og han som før er nevnt er den samme skjønner dere, har få opplysninger om han, men han er fra Østerdal, fødselsår 1753 kan være 1758. Jeg må prøve å søke på forskjellige siden mange kommer med forskjellige innspill til oppklarelse. Anders blir gift i Gaulstad med Anne Simonsdatter. Bosted Gaulstad. Beklager om dette blir for mye å spørre om, men debatten er jo for mulig å hjelpe hverandre, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Diesen

I Trysilboka bd. 3, s. 362 ff og i Søre Osen Historielags bok bd. 1, s. 141 ff finner vi: Anders Persen f. 1758 fikk fogdens bygsel på Røbuknappen i 1794 etter sin far Per Andersen. Per fikk da føderåd. I 1825 solgte Anders Røbuknappen til lensmann Paul Koppang. Anders fikk da føderåd. Han flyttet senere til en sin bror på Mellemgård i nærheten. Der døde han som føderådsmann i 1848.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Hei Ørjan. Jg regner som en selvfølge at du har funnet nedenstpående familie i folketellingen for 1801 på Røbuknappen, men peker å det likevel. Lenger nede på lista står også mor til MArthe Olsdatter.'Anders Peersen Huusbonde 43 Givt anden gang Landværn og gaardbeboer M Marthe Olsdtr Hans kone 40 Givt første gang K Peer Andersen Deres barn 5 M Lars Povelsen Tjenestefolk 21 Ugivt M Arne Arnesen Tjenestefolk 18 Ugivt M Else Christophersdtr Tjenestefolk 15 Ugivt Marthe Olsdtr Tjenestefolk 13 Ugivt 'M v h Asbjørn Schjølberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Hei Ørjan. Jeg regner som en selvfølge at du har funnet nedenstående familie i folketellingen for 1801 for Trysil på Røbuknappen , men peker å det likevel, sånn i tilfelle. Lenger nede på lista står også mor til Marthe Olsdatter.'Anders Peersen Huusbonde 43 Givt anden gang Landværn og gaardbeboer M Marthe Olsdtr Hans kone 40 Givt første gang K Peer Andersen Deres barn 5 M Lars Povelsen Tjenestefolk 21 Ugivt M Arne Arnesen Tjenestefolk 18 Ugivt M Else Christophersdtr Tjenestefolk 15 Ugivt Marthe Olsdtr Tjenestefolk 13 Ugivt 'M v h Asbjørn Schjølberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Hei og takk for svar fra dere alle. Synd at det ble bomtreff da dere har vært utrolig snille til å hjelpe meg. Jeg søkte Anders Pedersen, ikke Persen, faren het Peder ikke Per. Anders utflyttet i 1775 til Gaulstad i Ogndal,nord trøndelag med foreldre, han ble gift der med ei Anne Simonsdatter, f.ca 1753. Det som gjør at jeg søkte på Røerbuknappen var at jeg fikk tips fra en annen her inne. Men denne mannen het A. Persen, og ikke A. Pedersen som jeg søker. Jeg har aldri hørt om Røerbuknappen før og tenkte at det kunne være et spor, men nå ser jeg at det er det ikke. Men jeg takker for deres hjelp, så får jeg søke videre på Østerdal, og det er jo stooort. Her inne kan man hjelpe hverandre, men det er jo ikke alltid at søkene treffer.Da lurer jeg på hvor kan man søke på utflyttede fra Østerdal? Så får jeg prøve der. Mvh Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Ørjan, du har nok fått svar på det du har spurt etter. Peder er vanlig skriftlig form i tidligere tider på fornavnet som uttales Per. Hvilken form som ble brukt skriftlig var/er avhengig av hvem som skrev/skriver. Så dersom det ikke er andre grunner enn stavemåten som motsier at det er riktig person, har du fått den hjelpen du ba om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Hallo og takk for svar. Du har jo rett i at skrivemåten er slik, Peder blir Per, osv, men reiste disse til Trøndelag i 1775?( I Gaulstad var det kobbergruver hvor mange kom til for å arbeide). Hvor kan man finne ut om de reiste?. For han jeg søker kom fra Østerdal. Han kan være født 1753 han som reiste med foreldre til trøndelag, og han kan være født 1758.Men om det er denne mannen som jeg har fått slekten på her, det gjenstår å søke på.Men hvor og hvordan? Jeg er ikke så kjent med søkemetoder på digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.