Gå til innhold
Arkivverket

[#20913] Ulv Saxesson nevnt 1333 og 1343


Gjest Heidi C. Huitfeldt
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Jeg har kommet til et punkt hvor interessen er større enn kunnskapen, og håper derfor at noen her kan hjelpe meg med henvisninger eller opplysninger. Har søkt på nettet og funnet lite, og også motstridende opplysninger.Jeg er nysgjerrig på den i 1333+1343 nevnte Ulv Saxesson, og ønsker å finne ut mer. De mest umiddelbare spørsmålene er:Hvor kom han fra, og var han bror til lagmann Ogmund Saxesson? Har denne slekten kjente etterkommere eller døde den ut med Svartedauden. Er noen forbindelse med Smed-slekten i Trøgstad eller til Saxegaard i Høland? Er det noen forbindelse til Saxegården i Gamlebyen (Oslo)? Hvor/hvilket område var Opplandene i middelalderen (ift dagens Oppland)?Jeg lurer også på hvordan det kan ha seg at Ulv Saxesson først rømte landet i 1333 for så å være ”inne i varmen” igjen i 1343. Han var jo med på opprør og nektet å gjøre avbikt, men var senere blant de verdslige riksrådsmedlemmer? For det var vel den samme Ulv Saxesson? Og det var vel ikke bare å komme tilbake som riksrådsmedlem etter et opprør mot kongen??Jeg lurer for så vidt også på den samtidig nevnte Gyrd (Gert) Smidsson. Har han noen kjent forbindelse til Smed-slekten i Trøgstad, eller til eventuelle etterkommere av Ulv eller Ogmund Saxesson?Er det noen som f eks kan gi henvisning til litteratur blir jeg veldig glad.Håper jeg ikke blir ”halshugd” pga dumme spørsmål og unøyaktigheter her. Jeg er helt grønn på området, men ett sted må jeg jo begynne!Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Engen

Opplandene el. Opplanda: Gammel landsdelsbetegnelse for det indre østland, la oss si nåværende Hedmark og Oppland fylker + nordlige deler av Akershus og Buskerud. Grensene har vel aldri vært helt klare. F. eks. tilhørte Hallingdal og Valdres lenge Stavanger bispedømme i stedet for Hamar.(Og la meg legge til i parentes at når det nå arbeides for å slå sammen fylker til landsdelsenheter, burde en gjenskaping av Opplandene ligge snublende nær)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Heidi, du tar opp mange interessante problem, men det er tidkrevende å greie ut alle svarene. Noen korte opplysninger:Det du kaller Smed-ætta kunne like gjerne kalles Smid Erikssons ætt, og er kjent på mannssiden fra 1319 til 1471, såfremt genealogien som tidligere er offentliggjordt, holder mål. (Og akkurat dét er jo ikke helt sikkert.) Litteratur: N Stene i NST V s. 185, 199; se NST VIII s. 267 f; Kåre Lunden, Heggen og Frøland-boka, I, Mellomalder (Askim, 1965), s. 253; Saml. til d.n.F.S.H. I, s. 47; Absalon Taranger, Norges Historie, 3:1, s. 93.Ulv Saxesson kan ikke innplasseres i denne ætten.Jeg kan ikke huske å ha sett litteratur som knytter noen av dine nevnte personer til Saxegård i Høland. Muligens er Ulv S. knyttet (i litteraturen) til Saxegård i Oslo, men isåfall utelukkende på grunn av gjetninger.Jeg kjenner ikke til om Gyrd Smidsson hadde tilknytning til Smid Erikssons ætt (sannsynligvis ikke). I Smid Erikssons ætt kjenner jeg følgende menn: Smid Eriksson, ridder, Torgils Smidsson, fehirde, Smid Torgilsson, 1379-1407, Torgils Smidsson, 1402-1432, Smid Torgilsson 1425 og Torgils Smidsson 1471, samt, under tvil, Gardar Smidsson og erkebisp Trond Gardarsson.Ringerike lå dessuten også på Opplandene, noe f eks Hallingdal [og Valdres] ikke gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Tusen takk alle sammen, -det blir definitivt noe annet enn krim jeg skal kose meg med i påsken!Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.