Gå til innhold
Arkivverket

[#20920] Var Sjur Knutson Tråvås i Amerika ?


Gjest Kjell Sivertsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Sivertsen

I følge Sveio gards- og ættesoge bind 1 var noen av barna til Sjur Knutson Tråvås f. 1788 og Kari Johannesdtr Tveita f. 1788 født i Amerika. Har noen mer informasjoner om disse personene og barna deres ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Nina Møller Nordby

Ble de igjen i Amerika? Noen har iallefall lagt inn opplysninger på FS IGI ind.records-----Sjur KNUTSONBirth: 1788 Travaas, Sveio, Hordaland, NorwayDeath: 1851Marriage: About 1813 , , NorwayFather: Knut TORRESON FamilyMother: Anna OLDSDATTERMarriages:Spouse: Kari JOHANNESDATTER-----FS IGI, barnHans Oakland SJURSONBirth: 22 NOV 1819 Travaas, Sveio, Hordaland, NorwayDeath: MAR 1889Father: Sjur KNUTSONMother: Kari JOHANNESDATTER-----Anna SeversdatterBirth: 09 AUG 1828 Travass, Sveio, Hordaland, NorwayDeath: 21 NOV 1908Father: Sjur Knutsonmother: Kari Johannesdatter-----Individual Record FamilySearchKnud Sjvrsen TRAVAASBirth: Abt. 1830 Sveio, Hordaland, NorwayMarriage(s): Spouse: Johanne TORRESDTR (AFN: BBTB-9J)-----Det finnes også flere andre barn som oppgis å være født på Stord av foreldre med samme navn.-----Dette kan være helt på jordet, men kansjke noe å sjekke dersom du er uten spor og dette er den sønnen de fikk.IGI Individual Record FamilySearchNorth AmericaHans OaklandDeath: 1972 (må selvsagt være galt!)Marriages: Spouse: Ingeborg NielsonMarriage: 1869 , , Minnesota-----Hans kone:Ingeborg NielsonBirth: 29 AUG 1849 , , NorwayDeath: 21 JAN 1928Father: Gullik Nielsen FamilyMother: Helga TorkldsdatterSpouse: Hans Oakland FamilyMarriage: 1869 , , Minnesota-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kjell Sivertsen

Takk for informasjonen, Nina. Jeg vet ikke om noen av disse folkene ble igjen i Amerika, men det kan godt være. Grunnlaget for spørsmålet ligger egentlig litt lenger fram i tid, Sjur Knutson Tråvås siit barnebarn Sivert Halversen (Halvorsen) f. 1851, d. 1943. Noen hevder at han hadde en tilknytning til New Brunswich, New Jersey.Jeg har hverken fått dette bekreftet eller avkreftet. Flere muntlige kilder jeg har snakket med, hevder at det fantes en slik tilknyning, men til nå har det vært umulig for meg å dokumentere. Av de gjenlevende som stod Sivert nær, er det ingen som kan bekrefte at dette var tilfelle. Heller ingen kunne huske å ha hørt at Sivert noen gang snakket om Amerika.Håper noen kan kaste lys over saken.MvH Kjell Sivertsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Helge Bjørgen

Det står ikke i Sveio Gards- og ættesoge bind 1 side 136 at noen av barna til Sjur Knutsen Tråvås og Kari Johannesdtr var født i Amerika. Men om sønnen Hans Sjursen f. 1819 står det: 'I Amerika'. Dette betyr nok at han har bodd i Amerika. Da har han sansynligvis emigrert til Amerika og kan ha etterkommere der. Etter Gards- og ættesoga solgte Sjur Knutsen Tråvås bruket sitt i 1840 og flyttet til Økland. Jeg vil derfor anta at sporet til Nina kan være riktig. Hans Sjursen kan være den Hans Oakland som var død mars 1889, gift 1869 i Minnesota m. Ingeborg Nielson. Ingeborg kan være å finne blandt emigranter. Da foreldrene til Ingeborg er oppgitt kan du prøve å finne hvor hun kom fra og kanskje finne mer om etterkommere i en bygdebok?, eller lete etter henne og eventuelle barn i USAs folketellinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!På 'Family Search' finn eg også dette på Hans Oakland Sjurson:Hans Oakland SJURSONEvent(s): Birth: 22 NOV 1819 Travaas, , , Norway Christening: Death: MAR 1889 Burial:Marriages: Spouse: Ingeborg LARSDATTER Family Marriage: , , NorwayHer er kona nemd som Ingeborg Larsdatter, og ekteskapet inngått i Norge i 1861.I innlegg 2 nemner ein at Hans Oakland vart gift med Ingeborg Nilsen i Minnesota. Kan dette vera samme mannen som først var gift med ei Ingeborg i Norge i 1861, emigrerte ein gong mellom 1861 og 1869, vart enkemann og gifte seg omatt med Ingeborg Nilsen i Minnesota 1869?mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei igjen!Beklager, men ved nærare ettersyn ser det ut som denne Ingeborg Larsdatter som gifte seg med Hans Oakland Sjurson i Norge i 1861, levde til ho var 94 år (1834-1926), altså kan det vanskeleg vera same Hans Oakland som gifter seg med Ingeborg Nilson i 1869 i Minnesota.Sjølvsagt kan her vera ein feil på 'Family Search' som gjer at denne Hans Oakland likevel er same person...IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0Ingeborg LARSDATTEREvent(s): Birth: 14 MAR 1832 Haugsho, , , Norway Christening: Death: 10 NOV 1926 Burial:Marriages: Spouse: Hans Oakland SJURSON Family Marriage: , , Norwaymvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Her finn eg foreldra til denne Ingeborg Larsdatter:IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 NorwayIngeborg LARSDATTER FemaleEvent(s): Birth: 14 MAR 1832 Haugsho, , , Norway Christening: Death: 10 NOV 1926 Burial:Parents: Father: Lars ERIKSON Mother: Magnhild OLDSDATTERGår eg til mor hennar står der at ho er fødd Svalland, Ølen Hordaland. På faren står det Haugsho... Norway. Kan dette vera ei forkorting/feilstaving for Haugesund??? Uansett ser det ut til at denne Ingeborg Larsdatter var fødd ikkje så langt unna Sveio.mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei1Kanskje eit skudd i blinde men likevel. Ved å 'Amerikanisere' etternamnet Tråvås til 'Travas', finn eg ma. denne personen på SSDI:JOHN TRAVAS 27 Jan 1902 May 1982 08619 (Trenton, Mercer, NJ) 08619 (Trenton, Mercer, NJ) 142-03-3766 New Jersey SS-5 Letter Add Post-em Search Ancestry.comHer står det 'New Jersey'. Kan her vera ein samanhang, slik at dette er ein etterkommer av Hans, ikkje godt å vita, men kanskje ein ørliten mulighet?????Ser av bygdeboka at Hans var 21 år då faren flytta frå Tråvås til Økland, da var vel Hans kanskje flytta heimefrå og moglegheiten for at etternamnet vart Travas var vel like stor som Oakland???mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Endå litt fleire spekulasjonar ein sein kveld:her er frå Nordmenn busett i Iowa 1880: LenkeKan dette vera Hans og ei litt merkeleg staving for Siverson (Sjurson)? Alderen stemmer 61 år, dvs. f. 1819. namnet på kona er 'Silla' ikkje Ingeborg, men kan dette vera eit kallenamn? Alder stemmer også her 47 år, dvs. f.ca. 1834. Over står det Kari Severson (Grandmother), kan mor til hans ha reist over, ho heitte jo Kari???..men ser at f.året hennar i så fall er feil, ho ville jo vore over 90 år i 1880 dersom det er rett at ho var f. i 1788.mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Jeg sitter med en slektsbok om denne familien her i USA.Jeg har bare boken til låns i dag. Jeg fikk låne den av en eldre mann her nede i Florida. Det var hans kone som var av denne slekten, hun døde for ikke lenge siden. De har en sønn, så det finnes etterkommere etter henne.Boken ble laget før man fikk flotte slektsprogrammer.Dersom du er interessert, (og du ser denne meldingen) kan det være at jeg greier å formidle kontakt. Jeg reiser herfra i morgen tidlig (US-tid) så dette må altså ses i dag.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.