Gå til innhold
Arkivverket

[#20921] Olsenologi


Gjest Bjørn Herberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Herberg

Olsenologi har aldri interessert meg, men når det går an å få 150 svar og nesten 5000 lesere om uradel eller ikke på Sørlandet, så skjønner jeg plutselig hva jeg har gått glipp av. Kanskje noen kan svare meg på om Ole Olsen, født på Biri i 1780 stammer fra Harald Hårfagre. Og i tilfelle: Hva så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg trur vel kanskje det er Trond Tore forstår og ikkje deg, Bjørn.Ole Olsen stamma sikkert frå Harald Hårfagre. Men så var det å visa det då. Har du aldri vore opptatt av å leggja puslespel eller løysa kryssord? Det er heller ikkje særskilt nyttig, men elles både morosamt og stimulerande. Og kan bli ein besettelse. Somme slektsgrnasking, andre noko anna. Du og eg har sikkert noko også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg siktet *både* til ironien i Bjørns og Tronds innlegg. Bjørns 'Olsenologi' og 'hva så?' og Tronds 'du må spesifisere hvilken Ole Olsen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Ser ikke helt 'behovet' for ironien i dette tilfellet. Morsomt er det jo likevel at Bjørn er veldig lite kildetro i sin referanse: Det er ikke 5000 lesere av emnet om 'Uradel i sørlandsgenalogien' (og de er ikke nødvendigvis unike - selv går jeg ofte innom dette emnet for å se om det er kommet til noe nytt). Videre er ikke Harald Hårfagre nevnt med et ord.Poenget for meg - som amatør sammenliknet med mange av de mer historisk skolerte (tilsynelatende?) - i denne debatten, er å få vite mer om mine aner på Sørlandet. Hvorvidt de er (ur)adel eller ikke, er i seg selv ikke så interessant ut over det faktum at å 'treffe på' en adelsgren unektelig utvider anetavlen en del - et poeng for oss som er (litt) opptatt av kvantitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er da tillatt med ironi omkring forholdet 'mest mulig kvantitet' i slektsforskningen. Det har hendt meg, etter å ha 'fjernet' uriktige personer far folks anetavler, har blitt avkrevd å erstatte disse vederlagsfritt med nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Eg forstår ikkje ironien, Tore. Om nokon ved ei samanhengande anerekkje kan påvise slektskap mellom denne Ole Olsen og Harald Hårfagre ventar eg at du skal stille deg i første rekkje blant gratulantane.Men dersom nokon ved hjelp av anerekkjene vi finn på internett 'påviser' slektskap anten med Ole Olsen eller andre notidspersonar, kan ein godt seie 'Hva så'. Eg har ei slik rekkje, men eg viser ho ikkje til Tore, han plukkar ho berre sunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Hva er egentlig problemet - hvis det i det hele tatt er noe reelt problem?Det er da mange Ole Ols. etc. lenger ute i rekkene mot nåtiden i 'Uralt' temaet.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Nei, det gjør ingenting. Jeg har mange slike rekker, og hadde det ikke vært for at jeg mener å vite at Tore er lei av å plukke fra hverandre de samme rekkene gang på gang, skulle jeg med glede latt ham slippe til på mine. Det er mye morsommere å motbevise slike rekker enn å få dem servert fiks ferdige og sluke dem rå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg erfarer at det ikke nytter å plukke fra hverandre uriktige ('falske') slektsrekker gang på gang. De har fått et evig liv forlengst.Når det gjelder 'uradel', det ironiserte jeg hemningsløst over dette ordet ved et foredrag på Tjørn for 13 dager siden. Begrepet ble innført for å forklare at slektene var så gamle at den som beskrev slektene, slett ikke visste *hvor* gamle de var. Uradel som begrep ble innført for 100 år siden (og litt til) som erstatning/reserveløsning for sann kunnskap om slektenes opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Simenstad

BJØRN og TROND.Dere har jeg virkelig sans for, dagen er reddet.Vi er nok mange som drar på smilebåndet av innlegg med en snert av ironi og humor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

I følge kirkeboka (tilgjengelig på http://www.slektshistorielaget.no/ ) er det to Ole Olsen født i Biri i 1780.1. Sønn av Ole Hansen og Kari Olsdatter, bosted glassfabrikken, døpt 3. juni 1780.2. Sønn av Ole Andersen og Anne Olsdatter, bosted Kalrasten, døpt 10. desember 1780.Fikk for øvrig to CDer i posten denne uka fra Canada. De inneholdt hhv 'Hanson family history' og 'Olson family history'. Jeg kan gjøre oppslag i disse hvis noen tilhører eller forsker i disse slektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ellers så er det jo bare én slekt Olsen som er berømt. Hans Krag: Slekten Olsen fra Hvidsten. Fred. Olsens slekt (Oslo 1957). Forfatteren fører imidlertid ikke slekten tilbake til Harald Hårfagre. (Men jeg vil ikke bli forbauset hvis det finnes informasjon på internett om at slekten skulle stamme fra Harald Hårfagre.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Jeg håper en av dere Ole Olsen-eksperter (Olsenologer) kan fortelle meg hvem den Ungkarl Ole Olsen fra Undrumsdal Annex (i Våle) var som ble utlagt som barnefar til det uekte barn Anders Olsen som ble født på Kråkerebakken på Tjøme den 7. mai 1818 (mor: Andrea Jacobsd., f. på Sandbekk, Tjøme, 1795, g. 1822 med Rasmus Andersen Kråkere, d. 1874, Kråkerebakken)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Ole Olsen på Kolsrud i Sigdal (f. 1866) hadde både far, farfar, 2 oldefedre, tippoldefar og tipptippoldefar med namnet Ole Olsen. Men rekorden er vel sterkare enn dette?Eg har all respekt for olsenologar. Man skal vere nøye for ikkje å gå surr når ein arbeider med så alminnelege namn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bjørn Herberg

TAKK! Jeg må bare innse at min olsenologi døde ut pr 6te dennes - med 18 svar og over 1000 lesere. Egentlig er jeg fornøyd, sjøl om uradelen på Sørlandet slo meg med over tre ganger så mange lesere. Det gjelder bare å stille de rette spørsmål. Kanskje jeg burde valgt sogneprest i Biri på 1600-tallet med navn Bård Nilsen og hans evt tilknytning til Rosensverdene istf Ole Olsen og Harald Hårfagre. Jeg er glad for de som skjønte hva jeg mente. Takk for deltagelsen. Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.