Gå til innhold
Arkivverket

[#20932] Peder Haarsgaard f 1848 Veøy


Gjest Stig Mortensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stig Mortensen

I FT for 1900, Kristiansund N, så finner jeg min tippoldefedre; Peder Haarsgaard og Helene Haarsgaard. (Jeg har noenlunde kontroll på etterslekten dere, men tar gjerne imot innspill fra andre.)Det jeg ikke finner er foreldrene til Peder Haarsgaard, og Helene, som jeg ikke vet pikenavnet til. Jeg finner heller ikke igjen noen av dem i FT for 1865. Når det gjelder Peder, så tror jeg nok at han tok etternavnet etter en gård han jobbet som tjenestedreng på, Horsgaarden.Peder Haarsgaard oppgis å være født i 1848 i Vedø (Veøy). Helene skal være født i 1850 i Bue (Bud). Når det gjelder Helene, så mener min 91 årige tante at hun skulle ha hatt et annet navn for Helene, muligens Karen/Karin Helene. Det har likevel ikke lykkes meg å finne henne.Er det noen som kan bistå meg videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Et bidrag på [url="http://familysearch.org/>http://familysearch.org/ viser en 'Berntine PEDERSEN or HAARSGAARD' født 15. september 1876 i Krsund, død 16. august 1954. Foreldre skal være Peder Christian Pedersen og Olesen Karen Olsen (sic!).Tjenestekarl Peder Pedersen på Horsgaard finner du her i 1865: LenkeKan sønnen Petter, f. 1873 (jfr. FT-1900,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Hei! Jeg har sjekket Horsgård-gårdene i Bygdebok for Nesjestranda (Veøy) uten å finne din Peder. Men Peder er et Horsgårdnavn på den tiden. Bl.a. gifter Peder Olsen Horsgård seg med ei Lovise Nilsd. Nes fra Inderøy, og en Peder Lassesen Horsgård er f og d i 1843. Han er heller ikke nevnt på husmannsplassene, så kanskje er det som du antyder en som har tatt navnet etter å ha arbeidet på gården.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Mortensen

Takk for svar, både til Osvald og andre. Om du Osvald, sitter på ei bygdebok, nevnes det noe om en Peder Pedersen som jobbet på gården Horsgaard, og som er født rundt 1848?Mvh Stig Mortensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Nei, boken tar bare for seg de som har vært brukere av Ytre og Indre Horsgård og husmannsplasser under disse gårdene. I tillegg etterkommere av brukerne så langt de er kjent. Den nærmeste var Peder Olsen fra 1845.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Mortensen

Til Ketil Firing Hanssen. Takk for det.Tror det kan være noe der. Hvordan har du opplysninger om hans død i New York? Han var jo sjømann, men jeg har ikke mer enn det som står i nevnte link du sendte med, og da var han 'antagelig i Pettersburg'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Mortensen

Takk til alle som har engasjert seg. Siden jeg er relativt fersk som slektsforsker, setter jeg pris på den hjelpen og de rådene jeg har fått.Mvh Stig Mortensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg fant denne Karn Helene 14 år i 1865 i Sandø (Sandøy)sogn i Akerø prestegjeld LenkeRent geografisk blir dette nær Bud , og jeg forstod (noe uklart)av Dis - Norges geneaologiske ressurser at Bud i 1801 hørte inn under Akerø (Agerø).Etter min erfaring er fødested oppgitt i 1865 mer omtrentlig enn i 1900. Mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Mortensen

Astrid, Tusen takk. Dette er vel det nærmeste som kan tenkes! Jeg skal jobbe videre med dette. Men det ligner veldig mye. For min gammeltante på snart 91 år, sa at hun trodde at 'bestemor het karen eller noe' De var jo ikke sååå nøye med skrivemåten på denne tiden, så jeg tror du iallefall har gitt meg en 98%. Takk for det.Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Helena heter Karen Helena, og hun og Peder gifter seg i Kristiansund i 1872.Kristiansund kirkebok 1865-1876, Gifte 1872, side 41, Decbr 26, Ungk. og Arb. Peder Pedersen Horsgaard, (fødested:) Veø, (Opholdssted:) Chrsund; født 24/6 1848; far: Peder Pedersen Mittet (og det står et eller annet under navnet Mittet men vi greide ikke å tolke det; kanskje Ungk.) og Pige K___ (resten av navnet brent bort) Helena Carlsdt., (fødested:) Haram, født 1 Mai 50; far: Carl Martinus Olsen. Forlovere: Ole Nicolaisen Strøms? og ? Amundsen Stokke. Tillysningsdager: Septr 29, Octbr 6 og 13 1872.I innsendelsene til Statistisk sentralbyrå står det om de gifte fra 1872: No. 77, Decbr 26, Ungk. og Arb. Peder Pedersen Horsgaard, Veø, Chrsund, 1848 og Pige Karen Helena Carlsdtt., Haram, 1850I FT1875 finner vi Haarsgaardsfamilien på Innlandet i Reknergården. Det bodde 67 personer i gården den gangen som besto av flere hus: Tællingskreds 7, Liste No. 73, Matr.No. 371, Løbe No. 475. Tilhørende P.M. Borthen, folio 312-317 og på folio 315b-316a finner vi No. 63 Peder Horsgaard, 1ste Etage, Husfader, Leieboer, 1849, Vedø Prestegj., Bryggeriarb. 64 Karen Hosgaard, Kone, g, 1850, Harams Prestegjeld; 65 Petter Horsgaard, Søn, 1873, Chrsund; 66 Carl Hosgaard, Søn, 1875, ChristiansundI FT1885 finner vi dem på liste 71 Innlandet i Kristiansund: 1ste Etage; Peder Haarsgaard, m, 1848, fødested Romsdalen/Arbeidsmand; Petter H. Haarsgaard, m, 1873, Christiansund; Karl A. Haarsgaard, m, 1875, Grip; Berntine O. Haarsgaard, f, 1878, Christiansund; Karoline B. Haarsgaard, f, 1882, Christiansund; Helene Haarsgaard, f, 1850, Romsdalen/KoneI ETC står det om familien (x = gift med): Haarsgaard, Peder f. 1847 Veøy, Fiskarbeider, Innlandetx Karen Helene f. 1850 BudB1. Petter Hilmar Haarsgaard f. 1872 Grip. Matros, senere stuert (1900) Var 1891 på S/S „Castor“.B2. Karl August Haarsgaard f. 1874 Kr.sund, StuertB3. Karoline Haarsgaard f. 1882, Kr.sundB4. Inga Haarsgaard f. 1888 Kr.sundB5. Oliva Haarsgaard f. 1888 Kr.sund x GunerB6. Annæus Haarsgaard f. 1893 Kr.sund, Sundbåtfører x Margot Høvig f. 1892 Kr.sund og det står navnene på de to barna til Annæus og Margot, men de kan være i live, så de skriver jeg ikke her.Siden Nesjestrandaboka alt er sjekket, tenkte jeg om jeg skulle finne Peder Mittet i Bygdebok for Holm bind 1, og jeg fant noe som lignet på side 410 og 413, for der var det en Peder Pedersen Mittet som hadde en far som kom fra Ytre Horsgård, og det kunne jo stemme, men dennes eldste sønn, Peder Pedersen, var født i 1843 og overtok husmannsplassen på Mittet. Men nå har du jo en fødselsdato som du kan gå utifra, og da er det jo lettere å sjekke i kirkeboka.Om Sandøy tilhører Harams prestegjeld på 1800-tallet har jeg ikke sjekka, men det står jo Haram oftere enn Bud, og nå har du jo også både dato og farsnavn og gå utifra der også.Kirkebøkene finner du jo på Riksarkivet på Sogn i Oslo, og der kan det hende at du finner dem i utflyttingslistene også. Min erfaring er at folk dro tilbake og hentet seg presteattester når de hadde behov for det (altså skulle i en kirkelig hendelse), og det kan jo hende at Karen Helene og Peder først dro hjem og hentet seg attester i 1872 da de gifta seg, selv om de kanskje hadde dratt til Kristiansund noen år tidligere. Folketellinga 1870 finnes det ikke noe register på slik at den er vanskeligere å lete i, hvis man ikke vet omtrent hvor de bodde. Hvis vi kommer over dem, skal vi notere det og gi deg beskjed. Finner du ut mer, er det jo kjekt om du skriver resultatet her. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Mortensen

Hva kan jeg si - Tore og Tor - annet enn at jeg er imponert og lurer på hvor i all verden dere har fått den informasjonen ifra?!Det eneste jeg ønsker er at dere tar direkte kontakt med med meg på stig@mortensen.comJeg leste dette først kl 02:40 inn i den 2 april, så jeg håper dere forstår at jeg ikke skriver mer..Uansett, tusen takk!Mvh Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Stig, jeg går ut fra at det var mai alt da du skrev :-) Jeg finner denne Peder Pedersen Mittet (1818-89). Han er gift 1844 med Kari Knutsdatter Lyftingsbakken (1818-96) fra Lesja. Far til Peder, Peder Lassesen (1780-1821), er fra Horsgård og blir husmann under Sveingarden på Mittet.Nesjestrandboka sier at Peder Pedersen får 6 barn, men nevner bare 2 og bygdeboka for Holm sogn (samme forfatter) sier 5 barn og nevner 5. Det er plass til din Peder mellom dem, men eldste sønn heter også Peder (1844-1928) og blir boende på Brauten under Jogarden på Mittet. Nå var det ikke uvanlig at flere i samme barneflokk hadde samme navn, men din Peder er altså ikke nevnt så langt jeg har kunnet se.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Et søk i mormonerbasen ga dette resultat: Dpt. 5. mai 1850 i Haram: Karen Eline. Foreldre: Carl Martin Olsen og Andrine Andersd. Kirkebøkene for Haram gir sikkert flere og sikrere opplysninger.Hvis vi stoler på opplysningene ovenfor, så er det vel denne familien vi i 1865 finner på Venøya i Selje ( Lenke ). Legg merke til kommentaren 'forresten er efter Opgivende hans meste Ophold i Romsdalen hvor han ogsaa skal have lejet et Hus paa Gaarden Harø i Bod Præstegjeld'. Harøya ligger like sør for Bud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Mortensen

Hva kan jeg si?! Jeg må bare takke alle for bidrag. Nå må jeg sette meg ned å samle kortene.Jeg må berømme alle for den kunnskap og den informasjon dere sitter på. Dette medium er utrolig for oss som er ny innen slektsforskning.Mvh Stig Mortensenstig@mortensen.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.