Gå til innhold
Arkivverket

[#20933] Paul Nilss Hagen og Magnil Gulbransdatter


Gjest Stig Mortensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stig Mortensen

I FT for 1865, Trondheim, så finner jeg min tipp-tippoldefedre; Paul Nilss. Hagen f 1815 i Guldbrandsdalen og hans kone, Magnil Gulbransdatter, f 1822 i Guldbransdalen.Både Paul Nilss Hagen og sønnen (min tippoldefar) Nils Hagen, f 1843 i Trondheim, jobbet som blikkenslagere i Trondheim. Iflg FT 1865 bodde de da i Danielsveiten. Nils Hagen flyttet senere til Kristiansund og giftet seg med Mali Pedersdatter Fiske, f ca 1844 i Surendal.Paul og Magnil hadde totalt 7 barn. Jeg synes det er vanskelig å gå videre her. Gulbransdalen er jo ikke liten… Er det noen som kan bistå meg videre med anene til Paul Nilss Hagen og Magnil Gulbransdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

I følge VRI (avskrift av kirkebøker) på http://familysearch.org/ giftet Paul Nielsen Bøe og Magnild Gulbrandsdatter Berg seg i Lade kirke 13. mai 1845. Deres alder var hhv. 30 og 24 år. Kirkeboken inneholder muligens opplysninger som kan spore dem tilbake til fødestedet (f. eks. navn på fedre).En Magnil Gulbrandsdatter (d. av Gulbrand Jacobsen og Mari Syversd.) ble døpt 28. januar 1821 på Kvikne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Er du sikker på at Paul og Magnil er foreldre til Nils Hagen i Kristiansund? I de kildene vi har sjekka, står han oppført som født i Kvernes i 1844 og med patronymet Nilsen.FT 1875 Kristiansund, Tællingskreds 3, Liste 92, M.no. 590, Løbe no. 605, Storgaden Tilhørende Peder Rappe: Niels Hagen, 1ste Etage, Husfader, g, Garverisvend, 1844, Kværnæs Prestg og Sogn; Mali Pedersdatter Fiske, hans Kone, g, Husmoder, 1846, Surendals Pr. og Sogn; Peter Nicolai Haigen, Søn, ug, 1871, do.; Karl Johan N Hagen, Søn, ug, 1869, do.; Anne Elise Hagen, datter, ug, 1871, do.; Nikoline Matilde Hagen, datter, ug, 1875, Opdals Pr. og Sogn.FT1885 Kristiansund. Liste 41 Kirkelandet, Haalahaugene, Gade (Rode) 1,89 1ste Etage: Niels Nielssen Hagen, m, 1844, Kværnes prestjd/Garver hos Marstrand Efterfølger, Garver; Peder Necholaie Hagen, m, 1867, Surendalens Prestjd./Sømand med Kaptaine Hansen Gunbom; Karl Martinus Hagen, m, 1869, Christiansund Prestj./Viser Gut hos Christofer Heyerdahl; Oscar Olaie Hagen, m, 1883, Christiansunds Prestej.; Malie Hagen, f, 1847, Surendalen Prestj./Kone; Anna Elise Hagen, f, 1871, Christiansund Prestj.; Nekoline Mathilde Hagen?, f, 1873, Christiansund Prj.; Kristine Magrete Hagen, f, 1875, Christiansund Prj.; Anama Pauline Hagen, f, 1877, Christiansund Prj.; Marje Lovise Hagen, f, 1884, Christiansund Prj.I ETC står det om ham: Hagen, Nils f. 1844 Kvernes +30/8 1900 Kolportør, tidl. garveriarbeider x Mali Fiske f. 1847 Mo, Surnadal I Kvernes kirkebok 1830-1853 Døbte folio 88b-89a; No. 53, 25 Marts, 12 Mai, Niels Br. S (Br. S. = fra Bremsnes sogn), uægte, Gift md ? Niels Larss. Hage og P. Ildri Endresdtr. Dyrsæt.Denne kan vel være den samme Nils som senere bor i Kristiansund under Nils Hagen? Du kan jo sjekke dette ved å se i kirkebøkene for Surnadal og finne giftermålet til Nils og Mali der. Da finner du sannsynligvis også navnet på faren hans. Det ser ut til at denne familien bor i Surnadal den første tiden. Lykke til! Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Mortensen

Hei, Tore og Tor. Nei, jeg er sannelig ikke sikker på om Paul og Magnil er foreldrene lenger...Jeg har muligens vært litt forhastet.Det jeg er sikker på er at Nils Hagen var gift med Mali Pedersdatter Fiske. Og at de hadde en datter født 16 juni 1871 som het Anna Eline Hagen. Hun var min oldemor og ble gift den 23 august 1896 med Rasmus Westad.Det ser ut som det dere har funnet ut er mest riktig. Riktignok står det Anna Elise Hagen der dere har funnet det ut, men det er jo sikkert en godtatt 'skrivefeil'?Har dere kopi av kirkebøkene på film hjemme hos dere?Tusen takk for hjelpen. Jeg jobber ennå med informasjonen om Haarsgaard som dere har bidratt med tidligere.MvhStig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Kirkebøkene finnes på Kristiansund folkebibliotek hvor vi sitter og 'jobber'; dvs. holder på med egne prosjekter samt at vi hjelper andre. Av og til blir det mye hjelping, men det er jo artig når vi får resultater.Er du født og oppvokst i Kristiansund? Er det i tilfelle på Nordlandet, vil Tor gjerne ha opplysninger, for han holder på med å registrere alle beboere på Nordlandet fram til 1940, og av og til er det kjekt å vite hvor det har blitt av dem etterpå også! Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.