Gå til innhold
Arkivverket

[#20938] Tjøtta i Nordland 1714-1723


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvor har det blitt av årene 1714-1723 for Tjøtta på Helgeland på mikrofilm? Den skal være på mikrofilm PF-413, men er ikke å finne der. Denne mikrofilmen starter på 1723 for Tjøtta, og disse årene er heller ikke å finne på mikrofilm PF-412 eller 414. Hvor har disse årene havnet? Er de å finne på en annen mikrofilm?Nå trenger jeg hjelp til å finne denne familien hvor det er skifte i 1735 på familiefaren:Ole Joensen i Andahlen. Arvinger: Hans kone Marithe Juelsdatter. Barn:-Joen Olsen 21 år.-Anders Olsen. Døpt: 24.p.trinit. 1730. Far var Ole Joensen Bønaaen, og mor var Marit Juelsdatter.-Karen Olsdatter-Marithe Olsdatter-Brøndel Olsdatter. Døpt: Dom Miseri Cord 1724. Hun er den jeg skal videre på, og 15.p.trinit. ble hun gift med Andreas Jacobsen Grytaaen. De bodde også der ved FT-1801.Disse er ikke å finne på Family Search, og den Brynhild Olsdatter som er å finne der som døpt i 1730 gift med Andreas Jacobsen i Vefsn er det ikke. Håper at noen kan hjelpe meg å finne de barna jeg ikke har som døpt her, og foreldrene som gift i ca 1714.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Vil bare tilføye at Tjøtta for årene 1714-1723 ikke er ført under Alstahaug, selv om Tjøtta tilhørte Alstahaug prestegjeld på denne tiden. Jeg har forøvrig mistanke om at det kun er Alstahaug sogn som er utlagt på Family Search, og iallefall mangler personer som på mikrofilmene for 1714-1737 er ført under Tjøtta og Herøy. Det var også et sogn under Alstahaug som het Sandnes sogn. Så hvis noen som leser dette lurer på hvorfor de ikke finner sine i Alstahaug prestegjeld i Nordland under Family Search så der det altså fordi kun Alstahaug sogn er utlagt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest H.K. Hanssen

Hei, Jeg skal ikke uttale meg så bastant om hva som ligger og ikke ligger utlagt på Family Search, men det er langt fra noen komplett oversikt over kirkebøker der. Når det gjelder Tjøtta og Alstahaug, så er det også noe forrvirrende å finne fram i det materialet som er på mikrofilm på Statsarkivet i Trondheim. Dette har sikkert en sammenheng med at de ulike geografiske områdene har tilhørt ulike kommuner til forskjellige tider. Stamnes var jo også et kirkesogn en periode, og noe av det som geografisk tilhørte Tjøtta er altså å finne under Stamnes. Men Grytå er vel muligens under Vevelstad?Med vennlig hilsen, H.K. Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest H.K. Hanssen

...og skulle det vise seg at du finner noen av disse under Vevelstad, så har jo Arnt O. Åsvang skrevet flotte bygdebøker om Vevelstad og beboerne der så vidt jeg husker. Lykke til med letinga og GOD PÅSKE til dere på Helgeland!Med vennlig hilsen, H.K. Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

For årene 1714-1737 er det ikke noe område som heter Stamnes, men det er det senere på 1700-tallet. Såvidt jeg kan se på mikrofilmene så er det inndelt i Tjøtta,Sandnes, Herøy og Alstahaug på den tiden, og Vevelstad gikk under Tjøtta. Det gjorde derimot ikke Vevelstad fra 1801 og utover ut fra mikrofilmene. For årene 1801 til 1819 er Vevelstad ført for seg. Jeg ser dette kun ut fra mikrofilmene. Det ser snarere ut for meg til at årene 1714-1723 rett og slett er avglemt under mikrofilmingen, hvis disse årene da ikke finnes på en annen mikrofilm. De som har merket mikrofilmen PF-413 har skrevet Tjøtta 1714-1737 der. Jeg kan jo selvfølgelig se under de andre kirkesognene om noen fra Tjøtta skulle være ført der, men geografisk nå til dags iallefall så burde da det nærmeste bli Alstahaug hvor jeg ikke har funnet Tjøttafolk i samme tidsrom tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Jeg har kirkeboka for Tjotta kopiert fra 1714. Jeg ser: gift 4 feb. 1714 (forste giftermaal i boka!) Ole Joensen Bonnaasen og Marit Juulsdtr. Barna: 22 juni 1714 Joen 25 apr. 1717 Anders 3 apr. 1722 Maritte og tvill. Karen 30 apr. 1724 Brynnild Alle paa Bonnaasen/Bannaaen Ser ikke dod for Ole i Alstahaug, Tjotta, Stamnes, Heroy. Nummerene for filmene i USA er forkjellig enn i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.