Gå til innhold
Arkivverket

[#20945] Bergen/Hordaland


Gjest Svein Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Hansen

Håper noen kan hjelpe. Det jeg prøver å finne utav er når en person går ut av statskirken og inn i annen menighet,Foreksempel Jehovas vidtner eller pinsemenigheten.Denne personen dør.Man kan ikke finne henne begravet på hjemstedet og en finner en heller ikke henne død. Saken gjelder Anna Hansen, f.7/6-07 døpt 28.7.07 , komfirmert 23.4.22i Laksevåg kirke.Ved hendvendelse til Laksevåg kirke får en beskjed om at de ikke kan finne henne verken død eller begravet i Laksevåg.Jeg vet med dikkerhet at hun er begravet på Laksevåg Kirke gård, Nygård på Laksevåg. Har selv sett graven for mange år siden. Det er nå desverre slettet.Hun døde ung så det må ha hvert mellom 1920-1930 en gang.Om hun døde på Laksevåg er usikkert, men begravet var hun på Laksevåg.Det er jeg sikker på.Er det noen som kan hjelpe med å finne ut når hun døde ? Hvor hun døde ? og når hun ble begravet? Og vhvilket trosamfun hun hørte til? M.v.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Dette er jeg ikke sikker på, men uavhengig av kirkesamfunn vil jeg anta kirkevergen i Bergen kan svare på dette når vedkommende er begravet på Laksevåg kirkegård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Gravplassen og kirkeverge skal ha oversikt over graver, i tillegg skal skifteretten ha opplysninger om alle dødsfall, uavhengig av trossamfunn. Laksevåg hørte lenge under Midhordland skifterett, seinere (1955) under Sotra skifterett, og fra 1972 under Bergen skifterett. Dette materialet er avlevert til Statsarkivet i Bergen opp til 1978.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Hansen

Takk for svar Yngve.Etter som jeg forstår på ditt svar er alt fra skifteretten avlevert til Statsarkivet. Kan jeg spøre dere om hjelp til og finne dette igjennom papirene fra skifteretten? Hilsen Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Så vidt jeg husker har vi prøvd å finne dette dødsfallet et par ganger tidligere. Problemet her er nok at hun kan være gravlagt på Laksevåg, men at hun døde et helt annet sted. Slik sett er det gravplassen og gravplassens register som vil være det beste stedet å begynne, for å få fastlagt når hun er gravlagt.Å gå gjennom skifterettens registrerte dødsfall for en lang periode er en omfattende operasjon. Vi har for øvrig Laksevåg folkeregisters arkiv, og der ser vi at Anna Hansen, født 7. juni 1907, meldte utflytting til Oslo 12. juli 1930. Selve flyttingen hadde funnet sted i mai 1930. Hun hadde til da bodd hos enke Anna Hansen, Holen 5.Dersom Anna Hansen, født 7. juni 1907, døde ung, ville jeg undersøkt arkivene i Oslo, og altså gravplassen. Siden Laksevåg folkeregister ikke har registrert henne innflyttet igjen, antar jeg at hun døde et annet sted enn Laksevåg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Hansen

Tusen takk for hjelpen Yngve. Jeg skal ta kontakt med kirkevergen i Bergen Og Syatarkivet i Oslo.Hilsen Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Svein Hansen

Kan noen bekrefte om Anna Hansen døde i Bergen eller Oslo. Hun melder flytting til Oslo 12/7-1930.Har fått opplyst fra Kirkevergen i Bergen at hun dør 3/12-1932.Og vilken adresse hadde hun da hun døde ? Men om det er i Bergen eller Oslo er det ikke opplyst om. Begravelsen finner sted på Laksevåg 10/12-1932.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dødsfallet ble meldt Midhordland skifterett, og hun står da med adresse Holen 5. Hennes arvinger var moren Anna Hansen og fire søsken: Severin, Martin, Agnes og Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.