Gå til innhold
Arkivverket

[#20946] Adresse i Bergen etter 1900-tellingen.


Gjest Ingolf Davidsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingolf Davidsen

Gabriel Andreas Davidsen finner jeg i stemmerettslister for 1904 og 1906. Men hvor bodde han og familien videre fremover til 1945?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

1920: 1. hus Krohnsminde, 1936: Sydneskleven 4, 1943 (ved Lydia Davidsens død) og 1955 (ved Gabriel Andreas Davidsens død): Nygårdsgt. 17.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Etter at Årstad ble innlemmet i Bergen i 1915 fikk man en periode der husene på Krohnsminde og Krohnsminde m. fl. steder hadde fortløpende nummer, og ikke gateadresse. Vi kan sjekke med de lokale tellingene i 1917 eller 1922 for å se hva som var gards- og bruksnummer på 1. hus på Krohnsminde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ingolf Davidsen

Fint hvis dere kunne sjekke dette nærmere. Mitt tips er Jonas Liesvei, like bak dagens Forum kino. De gamle husene ble revet for noen år siden, og nye bygget opp. Forum kom vel opp først nærmere 1950?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg fant ikke en sikker identifikasjon ved hjelp av 1917 - der det står gards- og bruksnummer alene, og i 1922, der det står leilighetsnummer. I 1922 bodde Gabriel Andreas Davidsen i leilighet 19 i 'kom. hus. Krohnsminde'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Knoph

Når det gjelder Forum kino bør man notere seg at råbygget ble påbegynt i 1939. Det halvferdige bygget ble brukt til å lagre høy til de tyske okkupantene under okkupasjonen 1940-45. Ref Bergens Byleksikon og min egen erindring. Dette kan vel si noe om når eldre bygninger ble revet. Mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingolf Davidsen

Ja, og der Forum ligger nå lå det i sin tid en større løe og på marken gikk bl.a. mange hester. Bygningene jeg tenker på lå på nordsiden av Jonas Lies vei oppå en høy mur mot veien og ble antagelig bygget mellom 1910 og 1920 av kommunen. Som sagt ble de revet for noen år siden og erstattet med mer tidsmessige boliger. De som vokste opp i boligene i 1920-1930-årene sa at de 'bodde på Krohnsminde'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.