Gå til innhold
Arkivverket

[#20948] Karl Axelsen evt Akselsen f ca 1838/39 i Aker Tukthusfange i FT 1875


Gjest Stig Mortensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stig Mortensen

Hei, en av mine kones tippoldeforelde var, Karl Axelsen eller Akselsen f ca 1838/39 i Aker. Karls foreldre var Aksel Akelsen og Jorgine Nilsdatter (iflg FT 1865 for Asker).Ifølge FT 1875 satt han på Kristiania Tugthus og yrket var jernbanearbeider.Jeg lurer på om noen vet hvordan jeg skal finne ut av hva han ble dømt for, og hvor lenge han satt. Jeg finner ham ikke igjen i FT 1900, uansett hvor jeg leter. Så da døde han kanskje før han ble 60? Han fikk iallefall ett barn med sine kone, Anne/Anna Thoresdatter den 20 september 1877, da Karen ble født.Hans datter, ble omtalt som Karen Akselsen i et avisinnlegg da hun fylte 97 år. Dessverre vet jeg ikke når hun ble født, da utklippet fra avisen ikke ble datert.Jeg har hatt gode erfaringer med dette i de to dagene jeg har forsøkt her, så jeg gleder meg til konstruktive innlegg.Mvh Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Mortensen

Uff, da. Jeg har vist problemer med å holde tungen rett i munnen... Beklager. Karl sin kone, det var hun som ble 97 år gammel, ikke hans datter. Ble dette bare rot eller. Anna Akselsen, hans kone, det var hun som ble 97 år. Deres datter, ble født 20 september 1877 og døde 15 jul 1972.Beklager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Om ikke jeg tar veldig feil er dette bror til min oldefar Petter Olaf Akselsen som finnes her i FT 1900 Lenke. Her har jeg funnet en del forfedre.Har sett på fangene i tukthuset og det sto ikke mye om Karl der.Marie !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Mortensen

Hei, igjen. I FT for 1865 i Asker, står Aksel og Jorgine oppført med følgende barn: Karl Andersen, 25 år Danil Andersen, 22 år Julie Akelsdatter, 15 år Aksel Akelsen, 15 år Kristine Akelsdatter, 10 år Kristian Akelsen, 7 år.Forstår jeg deg riktig om han du nevner er bror til Aksel, født ca 1815? Eller mener du at det er et barn over her som ikke er kommet med.Mvh Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Mortensen

Lenke til Karl som er tukthusfange. Let på ca side 6. Håper dette fungerer med lenke, for det har jeg ikke forsøkt før. Her kommer den: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Karl Akselsen som er i FT 1875 er født i Bærum, men han finner ikke jeg i FT 1865.Om det er riktig Karl Akselsen vi prater som er fange i Kristiania i FT 1875, er det riktig at jeg mener han er bror til Petter Olaf Akselsen født 1856 Bærum.Er din Karl Akselsen født 1839 Bærum så er det bror til min oldefar.Aksel og Jørgine som du nevner er født i Aker og helt andre foreldre på Karl Akselsen jeg har.Marie !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Dette kan bli morsomt å finne ut av, for din Karl Akselsen er født 8 august 1841 og døpt 26 desember 1841 på Woxen gård i Vestre Aker. Og han skriver også Aker i FT 1900.Min Karl Akselsen er født 24 februar 1839 og døpt 1 april 1839 i Bærum Isi gård. Foreldre : Aksel Larsen og Mari Andersdtr.Men da din Karl Akselsen gifter seg så har han oppgitt når han er født, og hvem som er faren anntar jeg. Så da burde det vel kanskje være greit å finne ut av.Det er heller ikke noe uvanelig at de ikke finnes i FT 1865, da flere av mine spesielt fra Bærum ikke er i FT 1865 men dukker opp i FT 1875 og kan bli borte i FT 1900, men det er pga mangel på listene spesielt fra Vestre Bærum.Marie !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det er også litt påfallende at den Karl Akselsen som var født i Aker, i 1865 og 1875 kaller seg tomtearbeider, mens tukthusfangen kaller seg jernbanearbeider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Du skriver at de giftet seg 20 september 1877, men ikke hvor, har du sjekket vielsen ?Tenkte da på farsnavnet og fødselsdato, for det kan bli veldig avklarende, hadde jo håpet at det var min Karl, pga av etterslekt.Marie !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det var vel datteren Karen som ble født 20/9 1877, kan ikke se at giftermålet er nevnt (ennå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Da så jeg litt feil, beklageligvis oppfattet jeg det som om det var vielsen det var snakk om og ikke en dåp.Marie !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Mortensen

Hei igjen, alle sammen. Og takk så mye for innspill. Nå må jeg iallefall holde tungen rett i munnen… Det er min kones tippoldefar vi snakker om. Jeg vet ikke ekstakt fødselsdato, året vet jeg vel med 1-2 år feilmargin. Jeg vet jeg rotet litt i mitt første innlegg, og beklager dette. Karl Akselen er ifølge FT 1865 for: 0220 Asker, 25 år gammel. Hans foreldre er Aksel Akelsen, 50 år gammel da og Jorgine Nilsdatter, 49 år gammel. De bor i skoledistrikt Fossum Jernværks, I Østre Bærums Sogn, Askers Prestegjeld, og under gardsnavn står det Gaden.Den Karen jeg skriver om, og som ble gift med Henrik Andresen, HUN ble født 20. September 1877 og døde 15 juli 1972.Mer vet jeg faktisk ikke. Det jeg kan gi av opplysninger videre om barna til Karen og Henrik er at de bl a fikk Alice Margrethe Andersen, senere gift Christoffersen. Og at de igjen bl a fikk mor til min kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Mortensen

Jon, utrolig! Der er han jo. Den var verdt en flaske vin. At jeg ikke tenkte på det selv.... Der er jo også Anne som jeg har letet etter.Riktig god påske og igjen, takk for lyset. Det er slike ting som løfter en videre inn i fortiden.Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

...dette vil vel da si at den Karl Akselsen som ble etterspurt IKKE er identisk med tukthusfangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Det kan nok se sånn ut, at Karl Akselsen i FT 1875 er den jeg så gjerne skulle ha ønsket mer informasjon om, Karl født 1839 Bærum. Min Karl finner jeg ikke igjen i FT 1900.Men vielsen til Karl Akselsen og Anne Thoresdtr. vil nok kunne gi svar på dette 100%.Marie !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Mortensen

Jeg vet ikke om det går an, da jeg ikke har sett epostadressene til noen andre her, men kan du ikke sende mail til meg direkte, Marie? Så kan vi utveksle informasjon videre. Send til stig@mortensen.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Mortensen

Hei, Svein Arnolf. hjelp meg litt med argumentasjonen og underbyggingen litt, er du snill. For jeg henger ikke helt med, og det håper jeg du har forståelse for. Bygger du den kun på to forskjellige yrker, eller er det noe annet?Mvh Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Stig:Det var to forskjellige personer ved navn Karl Akselsen:1) Karl Akselsen født 8 august 1841 og døpt 26 desember 1841 på Woxen gård i Vestre AKER. Foreldre: Aksel Akselsen og Jørgine Nilsdtr. Karl var ugift og bodde med sine foreldre i Asker i 1865, men var gift og bodde i Aker i 1900. I 1865 og 1900 kalles han tomtearbeider. I 1875 gjenfinnes han ikke i Asker, det jeg kan se, og har kanskje allerede da flyttet til Aker (som ikke er registrert digitalt). Han er kanskje også gift der.2) Karl Akselsen født 24 februar 1839 og døpt 1 april 1839 i Bærum, Isi gård. Foreldre : Aksel Larsen og Mari Andersdtr. Han gjenfinnes ikke i 1865, men det kan være fordi lister mangler for deler av Asker. I 1875 var han tukthusfange i Kristiania og jernbanearbeider. Det står også at han var født i Bærum. Han hadde en bror som het Petter Olaf Akselsen, som var oldemor til Marie Stephensen. Han gjenfinnes ikke i 1900.Siden du har identifisert mannen i Aker i 1900 som den Karl Akselsen du søkte, fordi han var gift med Anne, og siden det der også står at han var født i AKER (og ikke Bærum/Asker som tukthusfangen), må det være den første Karl Akselsen f. 8/8 1841 i Aker som er 'din' mann. Det at han også var bordarbeider både i 1865 som ugift og i 1900 som gift (og ikke jernbanearbeider) peker i samme retning. Petter Olaf Akselsen f. 1856 finnes videre ikke blant barna til Aksel Akselsen og Jørgine Nilsdtr., mens han derimot var bror til tukthusfangen.Var dette klarere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.