Gå til innhold
Arkivverket

[#20949] OLE BALCK (BALK) , jekteskipper, Bergen


Gjest Magne Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Johansen

Noen opplysninger:Ole Jørgen Balk, matros, gift 20/10 1799 i Korskirken i Bergen med Anna Kierstine Torgersd.Folketelling 1801: Ole Balck, 30 år, jekteskipper, bosted 24. rode 48.gård i Bergen. Gift med Anne Christina Hansd. ? 21 år. Barn: Hans Balck, 2 år og Maria Elizabeth Balck, 7 år.Daniel Jentoft født 16/11 1801 Bergen, døpt 22/11 i Korskirken. Foreldre Ole Balk, jekteskipper og Anna Kirstine Torgersdatter.Daniel Jentoft fikk et uekte barn i Tromsø i 1821 med Elen Johnsdatter. Barnets navn var Lovise Jendine og hun er min tipp-tipp oldemor.Er det noen som kan stadfeste de opplysningen jeg har og evnt hjelpe meg med anene til Ole Balck og hustru Anna Kirstine Torgersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hvis farsnavnet er Jørgensen, la jeg merke til denne: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=bedo1668&variabel=0&postnr=18479&fulle=true&spraak=n>LenkeForøvrig tyder det på at Hans Balck døde før 1804-05, siden bare Daniel er ført opp sammen med faren da, og verken Maria eller Hans er ført i 1815: Lenke Er dette kanskje Hans: LenkeHer dør vel Ole: LenkeLegger inn lenke til 1801-tellingen, så slipper andre å lete den frem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Her har du alle Balch i Kristiansund i 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11553.wc2&variabel=0&postnr=3732&fulle=true&spraak=n>LenkeJeg tror neppe at Oles farsnavn er Jørgen, slik Geir påpeker, jeg holder en knapp på at Jørgen er være hans mellomnavn, slik som det er brukt i andre kilder.To og to er noen ganger fire. Ole Jørgen skal være fra Kristiansund, der vi finner en Daniel Balch i passende 'farsalder' - og ved et søk på denne kombinasjonen på Familysearch dukker det JAMMEN opp en dåp i Edøy, Møre og Romsdal:Olle Jørgen Danielsen, sønn av Daniel Balch, døpt 14.09.1770!Finner også at Daniel Balch døper Abigael Olava i Edøy 27.09.1761 (dette er gjerne henne i 1801: Lenke), og en Olle 25.07.1759 (som muligens dør ung?) Når Abel Maria døpes 25.03.1765 (Daniel og kona Bergitha bor hos henne Kr.sund i 1801) er far oppført som Daniel Balch Hallesøen. Vi snakker antagelig om det som kalles 'Halderøens Fiskevæhr' i Edøy i 1801.Forøvrig finner jeg Katrine (vanvittig i FT 1801) døpt Cathrina den 15.09.1776 i Fosnes, Nord-Trøndelag, far Daniel Balche. I Fosnes døper Daniel også sønnen Jon Andreas 09.05.1779 og Baltzer 29.05.1774, da heter far Daniel Balch Træfiorden (som er en gard i Flatanger/Fosnæs). På Knotten i Flatanger bor en Iver Balch i 1801, en bror, kanskje?For å oppsummere:Daniel Balch f. ca. 1730, gift en gang, med Birgitta Catharina f. ca. 1734. Barn: Olle f. 1759, Abigael Olava f. 1761, Abel Maria f. 1765, Olle Jørgen f. 1770, Baltzer f. 1774, Cathrina f. 1776, Jon Andreas f. 1779. Her er det noen tidshopp mellom barna, så det var gjerne flere...Legg forresten merke til denne navnekombinasjonen - slekt?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Johansen

Tusen takk, Heidi, for dine søk. Jeg tror du har helt rett i dine antagelser. Jeg undres på om Balck-familien kan ha en link til en Anthoni Balck, en ostindisk styrmann, som ble begravet i Bergen 13/1 1692.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ole Jørgen Balch er slettet av sjøfartshovedrullen for Bergen (5. rode Z2) i 1809: 'ved Sessionen frasagt sig farten og udslettes med Pass for at vinde Borgerskab som Handlende'. Han tok sitt borgerskap som høker 9. mai 1809, og oppgav da å være fra 'Smølen i Tronhjems Stift'. Han sa opp borgerskapet 25. april 1815.Den døde Ole Balchen i 1819 kan like gjerne være vossingen Ole Olsen Bolchen/Balchen: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Johansen

Takk, Yngve for opplysningene.Der er et par ting jeg lurer på. Ole Jørgen Balch,s hustru, Ane Kristine Torgersdatter døde 31/8 1819 og ble begravet i Korskirken. Hun ble betegnet som enke og 37 1/2 år gammel (f. 1782).I folketellingen for 1815 levde Ole Balch, så han må ha dødd i tidsrommet 1815-19. Hvis denne Ole Balchen som døde 14/8 1819 var hennes mann, hvorfor ble hans hustru ikke begravet sammen med ham i Domkirken. Det er også pussig at de døde med bare 16 dagers mellomrom.I folketellingen for 1801 var Ole Balch,s hustru 21 år gammel, dvs. f. ca. 1780 (ved død f. ca. 1782). Deres eldste barn ved FT, Maria Elizabeth var 7 år gammel, dvs. f. ca. 1794. Hennes mor, Ane Kristine måtte i så fall ha vært svært ung da hun fikk sitt første barn.Er det noen som har synspunkter til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Daniel Balch i Kristiansund er ganske sikkert sønn til Nils Baltzersen Balch og kona Abigael Thams som bodde på gården Osen i Bjørnør. Nils var sønnesønn til skriveren Nils Baltzersen Balch på Sitter i Flatanger. Abigael Thams var datter til sorenskriver Daniel Thams i Gauldal. Nils Balch eide jordegods i Osen. Han døde og ble begravd i Osen 1744.I følge Bjørnørfolket II hadde Nils Balch barna: 1. Beret Maria, konf. 1741, g 1748 m uteliggerborger Hans Baade, Sandøya, 2. Katrine gm presten Johan Daniel Fürstenberg, 3. Anders g 1751 m enke Sidselle Metzel, født Finvedgaard, Anders døde 1752, 4. Daniel f 1732 i Osen, konf. 1750. I FT 1801 finner vi også Karen gm Arent Jentoft i Nærøy. Dette er uten tvil datter til Nils Balch, men kan kanskje være den samme som Katrine.Jeg er litt usikker på om Daniel både er far til Abigael og til Abel. Jeg har ment at Abigael og Abel kunne være samme navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Daniel døper beviselig døtrene Abigael Olava 27.09.1761 og Abel Maria 25.03.1765 i Edøy. Om den første levde opp og er den vi finner som 39-åring i Tømervig/Hitteren 1801 (Lenke), er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Helt enig i det siste innlegget til Heidi. Jeg leste innlegget hennes for dårlig. Men uansett går Abel og Abigael om hinannen i Bjørnør, der disse navna ikke var sjeldne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Det er interessant at Daniel Balch kommer tilbake til farens røtter i Flatanger. Han er dessverre ikke å finne i de nye Flatanger-bøkene, under Trefjorden, men disse bøkene er ikke spesielt grundige. Den Iver Balch som er nevnt i Knotten 1801 er sønn til Joen Baltzersen Balch. Han var sannsynligvis søskenbarn til Daniel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Johansen

Takk til dere som bidro til oppklaringer ang. Ole Balch. Her er mitt oppsett av anene til min tipp-tippoldemor.1. Lovise Jendine Danielsdatter f. 1821 Sandøren d. 1856, Glimma, Ringvassøy.FORELDRE2. Daniel Jentoft Olsen Balch f. 1801 Bergen. Uekte barn med Elen Johnsdatter.3. Elen Johnsdatter f. ca. 1793 Tromsø (Trondvik?)BESTEFORELDRE4. Ole Jørgen Danielsen Balch f. 1770 Edøy M&R d. 1819 Bergen. Gift med Anna Kristine Torgersdatter.5. Anna Kristine Torgersdatter f. ca. 1789 d. 1819 Bergen.OLDEFORELDRE8. Daniel Nielsen Balch f. 1732 Osen, Bjørnør. Gift med Birgitta Catharina.9. Birgitta Catharina ? f. ca. 1734.10.Ukjent. Gift med Christina Olsdatter.11.Christina Olsdatter f. ca. 1747.TIPPOLDEFORELDRE16.Niels Baltzersen Balch d. 1744 Osen, Bjørnør. Gift med Abigael Thams.17.Abigael ThamsTIPPTIPP-OLDEFORELDRE32.Baltzer Nielsen Balch f. ca. 1670. Gift med Karen Andersdatter Tynn.33.Karen Andersdatter Tynn f. 1663 Namdal, N-Trøndelag.34.Daniel Thams. Sorenskriver Gausdal.3.TIPP-OLDEFORELDRE64.Niels Baltzersen f. ca. 1630 Ålborg, Danmark d.1691 Namdal. Sorenskriver i Namdal, N-Trøndelag. Gift med Gjertrud Eliasdatter Biner.65.Gjertrud Eliasdatter Biner66.Anders Mortensen Tynn f. ca. 1640. Handelsmann Namdal, N-Trøndelag.Jeg håper på kommentarer og evnt. tilføyelser til dette oppsett.Jeg håper også at noen vet hvor det ble av Daniel Jentoft Balch. I kirkeboken, ved min tipp-tipp oldemor, Lovise Jendine,s dåp, står det at han rømte til Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Nina Karlsen

Det kan se ut som om han er hjemme igjen i 1865: LenkeIflg. Family Search giftet DANIEL OLSEN seg med KAREN ANDERSDR 20 JUN 1836 i Edoy, More Og Romsdal Kanskje det har noe for seg å sjekke innførselen i kirkeboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.