Gå til innhold
Arkivverket

[#20957] Ringerike slektshistorielag, Ringerikske slekter


Gjest Gro Øverbye
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk til Gro.Dette kan komme til å bli en nyttig side for meg, og jeg ser flere hefter av Hringariki som jeg kan tenke meg å fjernlåne gjennom blblioteket senere. Har et par spørsmål:Hringariki Høsten 2000:1) For hvilke år er de militære rullene for Norderhov omtalt her?Vår 1996: For hvilke år gjelder skiftene for Norderhov som er ført under Eiker? Hvem er det skifter etter?Høsten 1996: Står det om ekstraskatten 1762, eller er også noen navn med(jeg har bl.a. Gunvald Bendiksen g.m. Ane Maria Jacobsdatter,Bendik Hansen g.m. Helge Bottolfsdatter som blant annet bodde i Røreie i 1740-årene).Våren 1999: Hvem er det skifte etter i Rud i Soknedalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Spørsmål 1: 1696 - 1697.Spørsmål 2: Det gjelder et skifte fra Alme gård på Haug , pr. Hønefoss. Det skifte er skrevet inn i Skiftebok nr. 4 side 17b for Eiker, Modum , og Sigdal. Filmrull nr. 709 , 1699 - 1719.Finner ikke noe vedrørende spørsmål 3,Ole Eriksen , Rud , død i 1842.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

De militære rullene for 1696-97 kan jeg iallefall få bruk for, men har foreløbig ingen aner i Alme. Den som omtales angåedne skifte i Rud i SOknedalen blir nok for ung for meg, og mine var der på 1400-eller 1500-tallet(bl.a Ingri Monsdatter Rud). Ellers takk for svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Svar til Anne Lise: Hverken i 'Ringerikske Slekter' eller i medlemsbladet 'Hringariki' finner du noe om Ingrid Monsdatter d.før 1563. Hun var nok ikke fra Rud, men hadde arvet denne gården, samt Oppegaarden.For å komme på sporet av hvor hennes mulige far var fra, bør du se i 'Gards- og Slektshistorie for Flå i Hallingdal' - bind 2, side 91, 92 og 271. Mvh. Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svaret. Før eller senere skal jeg fjernlåne bygdebok for Flå bind 2. Ellers er jeg vel kommet så langt tilbake i tid, at jeg ikke kan forvente å finne så mye mer av aner her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Ellef Ellefsen

Tar meg den frihet og løfter innlegget av 03.04.2004 øverst på forumet.Da hjemmesiden til Ringerike Slektshistorielag er forholdsvis ny, og mange trolig ikke fikk med seg innlegget til Gro Øverby (1), skader det sikkert ikke å 'reklamere' en gang til.(Vi har nå 210 medlemmer. Av disse er 86 bosatt utenfor Ringerike, hvorav 28 med Oslo-adresse.mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.