Gå til innhold
Arkivverket

[#20958] Halvor Andersen f ca 1750 Skafså/Seljord?


Gjest Roy Kåsa
 Del

Recommended Posts

Gjest Roy Kåsa

Halvor var tambursoldat når han giftet seg 1777 i Mo i Telemark med Ingrid Olsdtr. Finner ikke hans far. Moren Torbjørg bor hos ham 1801 som enke. Han er husmann på Bekkerud i Skafså.Finner i F.Search en Ander Halvorsen gift 1742 i Seljord med en Torbjørg Olsdtr. Foreldresøk er blank. Hans kone Ingrid Olsdtr f 1754 har jeg ikke klart å finne noe opphav til. Halvor døde 1828 og Ingrid 1839. Kan noen hjelpe? Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei Roy!Her er trolovelsen fra kirkeboka: Dom 20 p Trin(12.okt.)1777 ungkarl og tambur etter tillatelse Halvor Andersen og pigen Ingeri Olsdtr. Caution:Targei Gundersen Jore og Osmund Jonsen Vigen. (Mo mini l-2 1766-1799)Dessverre ga dette ikke noe mer om deres opphav.Har du navn på ev.barn?Skal sjekke litt mer.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Hei Kari!!! Barn: Guri f 1778 Olav f 81 Tone 85 Knud 91 Torbjørg 95 Ingebjørg 98 og Andres 88 ? Det er Olav gift med Anne Olsdtr f 1780 jeg følger. Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei igjen!Dessverre så mangler Mo kirkebok 1748-1766 i det arkivet jeg har,og det var den som trengtes nå. Har sett på dåpen til barna,men blant faddere var det ingen med fornavn Anders eller Ole,så det ga ingen tråder.Kan prøve og finne begr.til Torbjørg,hun kan ikke ha levd så mange år etter FT 1801. Kan også se på ekteskap i kirkeboka fra 1740 og opp til 1748,vi vet i alle fall morens navn.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei Roy!Fant ikke noe i kirkeboka fra 1740-48. Døpte i Mo 1724-1748 ligger også på Digitalarkivet.Men ved søk på Anders får jeg ikke opp noen som er gift med Torbjør.Det kan bety at Halvor er eldst,eller at de er bosatt et annet sted.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Mary Farrell

Hi, RoyMaybe someone with the new Seljord books can check this out for you. But the old book has Anders Halvorson & wife Torbjorg Olavsdtr under Kvaalskard. See Seljord II, p. 72, where the probate for Anders Halvorson lists only daughters--Tore, Birgit & Torhild. No son named Halvor, sorry.Mary Farrell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.