Gå til innhold
Arkivverket

[#20966] Marie Sivertsdatter f.1824 på Fosnes


Gjest Hanne Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Ludvigsen

Prøver å finne ut litt mer om Marie Sivertsdatter født 1824 på Fosnes.Bodde på Olderviken med sin mann Peter Mathiasen Fra Grong. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Hanne Ludvigsen

HeiHar fått opplysninger om at Marie Sivertsdatter sitt fulle navn er Johanne M.Sdtr og skal være født på Flatanger.Foreldrene skal være Sivert Josefsen og Sisila Jørgensdatter. På FS står det at de ble gift 23 Aug 1818, men der står Sisilia også med etternavnet Waldersløv. Er det noen som kan bekrefte noe av dette, eller som vet noe mer om dem? Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Arne Wiborg

Hei HanneIfølge mine notater er Johanne Maria Sivertsdtr. født 1823 på Løvøya i Flatanger. Foreldre Sivert Josefsen Lines (1796-1849) og Cecilia Dorthea Jørgensdtr. Waldersløv (1787-1840). Hun ble både konfirmert og gift på Løvøya - gift i 1852 med Petter Mathiassen fra Sandvik, Otterøya.Sivert Josefsen Lines kom trolig fra Åfjord, ifølge etternavnet. Han ble spedalsk og døde på Namdal Sykehus. Mora Cecilies slekt kan føres langt tilbake i Flatanger.Foreldre : Jørgen Olsen Waldersløv og Else Benjaminsdtr. Kjønsø (fra Karstenøya i Vikna)Jørgens foreldre : Ole Jørgensen Waldersløv (1705-1780) / Martha Juul (1709-1785)Oles foreldre : Jørgen Pedersen Waldersløv (1651-1759)/ Malena Olsdtr. Koch ( -1706)Med hilsenJon Arne Wiborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei igjenJeg fant Josef på gården Lines på 1801, der bodde han med foreldrene far Joseph Josephsen og mor Maria Iversen. Og tre søsken. Fant også Else Benjaminsdatter far Benjamin Mikkelsen på Juvigen i Fosnes. Der er han gift for annen gang med Ane Erichsdatter hun var bare 30 år, han 78. Mor til Else skal være Sissel Povelsen. Vet du/dere noe om Benjamin og Sissel?Jo så har jeg en nøtt til. Johanne Marie Sivertsdatter og Petter Mathiassen fikk dattern Karen Petersdatter i 1854. Hun fikk sønnen Peder Magnus Berentsen Fosland f.17 April 1877. Men jeg finner ikke faren hans. Han skal hete Bernt Olsen. HJELP. Han skal ha jobbet på Statland. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Arne Wiborg

Hei HanneJa, foreldrene til Else bodde også ei stund på Løvøya i Flatanger. Det vil si faren. Kan ikke se å ha registrert Sidsel, men har notert 1791 som dødsår på henne.Else kom hit først - giftet seg med Jørgen Waldersløv i 1775. Faren har jeg registrert først i 1793, så han kom trolig flyttende til datteren i Flatanger etter at hans første kone Sidsel Povelsdtr. var død.Benjamin Kjønsøe, (1723-1804) g.1.m. Sidsel Povelsdtr. (1722-1791) g.1793 m. Anne Eriksdtr., fra Kvatningen, OverhallaBarn : Else 1755, Anne Maria 1794, Magdalena 1796Ifølge FS skal Benjamin og Sidsel hatt flere barn på Vikna : Anne Maria (1770-1791), Mette Marie (1767-1791), Christianna (1758-1806), Paal (1754- ), Jens (1755-1788), Lars (1747-1791), Karen (1749- ). Else er ifølge FS døpt 4 april 1752.Det ser ut til å ha vært et stort mannefall i denne familien i 1791...Kan ikke finne Bernt Olsen i min database fra Flatanger. Skal ved anledning kikke etter ham på Statsarkivet i Trondheim.Med hilsenJon Arne Wiborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei JonFant Paal Benjaminsen på FS der det sto at han døde samme år han ble født. Som du skrev var det mange som døde det året, er det noen som vet hva som har skjedd på den gården 1791? 3 barn og mor dør. Må jo ha vært en epedemi eller noe. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Jon ArneFant Mette Marie d 30.1.1791 , Lars d. 30.1.1791 og Anne Marie d.27 .11.1791. Morens dødsdato fant jeg ikke.(FS). Stor tragedie må ha utspilt seg. Finnes det noe bygdbok det kunne stått noe i? Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Arne Wiborg

Hei HanneEtter et besøk på statsarkivet i Trondheim, fant jeg ganske raskt din Bernt Olsen under Innflyttede.Se tema 20332Med hilsenJon Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.