Gå til innhold
Arkivverket

[#20981] Kan gjøre oppslag i bygdebøker for Buskerud


Gjest Lene Jansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lene Jansen

Har i noen dager til følgende bøker. Hole, Bygda og folket bind 2. Ringeriske slekter 1,2 og 3. Norske gaardsbruk buskerud bind 1 og 2.Kan slå opp vis noen lurer på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Lene !Om det er mulig for deg å finne ut av, så lurer jeg på noe fra Hesselberg gård i Norderhov, den er å finne i Ringerikske slekter om jeg ikke husker feil.Det gjelder Amund Larsen og Anne Hansdtr. Lenke.Har fått oppgitt følgende foreldre på Anne Hansdtr.- Hans Nielsen Sætrang og Elisabeth Haagensdtr, noe jeg ikke får helt til å stemme.Så lurer jeg også på om noen vet om det er lagd noen bøker for Lunder Annex i Norderhov.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei Marie, men Sætrang ligger vel under Haug annex? I vilked år er du på søk i foresten? Mange hilsen fra Egil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Egil !Ut i fra FT 1801 er Anne Hansdtr 51 år, så hun er vel født rundt 1750. Hun blir også kalt Anne Hansdtr Oppen. Har også fått opplyst at Amund Larsen kalte seg Sætrang, han født rundt 1743 i følge FT 1801.Så det blir i perioden 1740-1750.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Jansen

Fant ikke noe om dem under Hesselberg. Men de står jo som husmenn i folketellinga, og tenger derfor ikke være i slekt med Hesselberg familien. Skal se litt mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Det er veldig Mange med Sætrang navn i Ringerike bøkene Marie, (men de har du sikkert sett i).Men for minn egen del har de ikke hjelpet noe! (med aner til Lenke ) hilsen Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Takk for hjelp !Håper Lene om du kunne ta en titt etter Hans Nilsen Sætrang og Elisabeth/Lisbeth Haagensdtr.?Kanskje det står oppført noen barn under dem som kanskje kan gi noe svar på Anne Hansdtr. siden hun skulle være datter av dem.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Jansen

Hans Nilsen Sætrang( sønn av Nils Hansen Gullerud og Guri Gulbrandsdatter)gift med Elisabet Haagensdatter Oppen(datter av Løitnant Haagen Oppen på Løken i Haug. Står desverre ingen barn. Han eide ikke gården så lenge. bare mellom 1741 og 1750.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Jansen

Fant Elisabet og Hans gift 2/1 1744 på familysearch. Stod oppført med 7 barn. To som het Anne. En Anne f 11/2 1853 i Haug. Ta en titt på www.familysearch.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Lene !Tusen takk for hjelp !Har sjekket FS, og funnet det samme som deg, det er nok mulig da at det er henne ( Anne f. 1753 ). Jeg skal få sjekket kirkebøkene.Er det noen som vet om det er laget bøker for Lunder Annex i Norderhov ??Igjen Lene tusen takk !!Marie Stephensen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Jansen

gå inn på Lenke Det er siden til Ringerike slektshistoriegruppe. De har tidligere publisert folketellinga for 1865 Lunder, som jeg har hjemme. De vet sikkert hva som finnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hei LeneHar du mulighet for å sjekke noen av disse:Ved trolovelsen i 1788 og giftermålet i 1789 i Norderhov bodde Gunvald Bendiksen og Goro Torsdatter på Bjerkeie, og jeg tror dette var i Hole. Deres forlovere var Ole Ingebrigtsen og Erik Andersen, som begge var husmenn under Sørum i Hole. Kunne også tenke meg å vite litt om forloverne, fordi at iallefall den ene(Erik Andersen)mistenker ejg for å være fetter av Gunvald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Jansen

Desverre står det lite om husmenn i bøkene Ringeriskeslekter. Kan de ha vørt det? I 1801 folketellinga finner jeg Gunvald Bendiksen 69 år, Goro thorsdtr 55 år og Sønn 'Bendix Gunvalsen 11 år. De bor på Flescherud i Nordrehov. Kan det være de samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Tollefsen

Er på leting etter i hvilken bok jeg kan finne noe om Hallingbye i Aadalen,står det noe i noen av bøkene fra Ringerike?Min Tippoldemor Christi Olsdatter er født i hallingbye i 1842,flyttet til Asker.hennes far var Ole Jespersen,Hallingbye Aadalen.Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hella

Dessverre er Aadalen annex ikke med i Ringerikske slekter. Fra Ådalen finnes bare Ådalsboka av Hegna, men den inneholder egentlig ikke slektshistorie, bare mer allmenn bygdehistorie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for at du slo opp Lene. Ja det er riktig Gunvald Bendiksen og Goro Torsdatter du har funnet i 1801. Dem har jeg funnet tidligere, og Gunvald Bendiksen døde senere i 1801(Mars 1801). Gunvald er nok den som ble døpt i 1738 i Norderhov, og som ble gift første gang i 1762 med Ane Maria Jacobsdatter. Det er Goro jeg ikke har kommet videre på.Hun kalles forøvrig Goro Pedersdatter ved sønnen Bendiks dåp i 1791, men siden hun heter Torsdatter både ved trolovelse og gifter mål og ved FT-1801 velger jeg å tro at presten har skrevet feil etternanv på henne i 1791.Siden forloverne i 1789 var i Hole, så tror jeg kanskje at Goro kan være fra Hole. Har bestilt kirkbøker for Hole for fjernlån, men siden du skrev du kunne slå opp spurte jeg likeve. Har jo etterlyst disse også i andre tråder på Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Jansen

Hei Tom Tollefsen! Finner tre gårder med navnet Hallinby i boka Norske Gaardsbruk Buskerud 1. Men den er jo skrevet i nyere tid. 1948. Har et hefte Hringariki hvor det står om Hallinby, finner din Christi Olsdatter med far og søsken, men det er nok det samme som står i folketelling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.