Gå til innhold
Arkivverket

[#20987] Når utvandret min oldemor Jeanette Kolstad til USA?


Gjest Solveig Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Hanssen

Min oldemor Jeanette Kolstad f. 31.07.1866 i Fredrikstad / Sarpsborg omr.Hun utvandret til USA (Wisconsin) antagelig mellom 1890-1895. Oldemor døde 12.03.1953 (i USA).Usikker på om fornavn er korrekt skrevet.Kan noen hjelpe med opplysninger om henne.Når emigrerte hun? Hvor reiste hun ut fra? Giftet hun seg i Norge el. USA? Jeg har søkt i Digitalarkivet Emmigranter fra Oslo og American Family Immigration Hist.Center uten å finne opplysninger. Håper noen kan hjelpe. Alle opplysninger om oldemor vil jeg bli glad for. Venter i spenning! Vennlig hilsen Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Solveig! Jeg lurer på ett par ting.Hva er kilden din for at hun dro til Wisconsin? Vet du noe mer om sted?Og, når ble din bestemor født?Hva er kilden din for at Oldemoren din døde den datoen?og, til sist, hva heter foreldrene til Jeanette?Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Kanskje det er hun som finnes her i 1930:Superior, Douglas, Wisconsin, East 5th. Street.Jeanette Kolstad 63, enke, leier bolig, har radio, gift 23 år gammel, imm. 1890, naturalisert, uten arbeid. Sønn Normann 23, ug. f. i Wisc. av foreldre f. i Norge. Arbeider som 'Clerk.....Electric Co.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

In the 1910 census, she and husband and kids live in Chippewa county, married to Charles J; 5 of 6 living. Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei Laila. Siste spørsmål først.Vet ikke hva forldrene til Jeanette het.Kilde for oldemors dødsdato er min avdøde fars eget notat. (Jeg er åpen for +/-). Jeanette hadde en datter i Norge, min bestemor. Hun heter Johanne Louise Kolstad f.27.09.1889 d.10.10.1960.Bestemor reiste for å besøke sin mor.Iflg. Digitalverket reiste b.mor 10.08.1906 og i flg.pass.liste for 'The S.S.United States' ankom hun USA 20.08.1906. Det står anført at hun skulle besøke sine foreldre i Wisconsin.Mor ja, men foreldre? (I pass.records er b.mors ettern. stavet: Kolstsad.)Om min oldemor bodde andre steder i USA er jeg usikker på. Hjelper disse opplysningen? Spent på resultat! MVH Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Her er jeg litt usikker på om det er rette familien, men i 1910-Census, - 1. WD. Stanley, Chippewa Co. Wisconsin:Charles J. Kolstad 41, gift i 19 år, imm. 1880, Naturalisert. Her er det rotet med fødeland og foreldres fødeland, men det kan se ut som om at han er født i Sverige av svenske foreldre. Vanskelig å si med sikkerhet.Kona Jonette er 43 år, født i Norge av norske foreldre, imm. 1881. Hun har født 6 barn, hvorav 5 i live.Barn: Clara 16, William 14, Jalmer 11, John 10 og Norman 6.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Det er nok samme familien som i 1920 bor i Superior, Douglas, Wisconsin.Carl J. Kolstad 50, imm. 1879 (?) født i Norge av norske foreldre, 'Laborer....Dock'Jonetta 51, imm. 1890.Hjalmar 21 ug.Johnie 20 ug.Norman 12 (var ført som 3 år i 1910, ikke 6 som jeg kom i skade for å skrive)Harold 1 år og 10 måneder. Samtlige barn født i Wisc.Som du ser, så varierer alder og immigrasjonsår fra telling til telling, noe som ikke er så uvanlig. Slurvete innførsel. I 1900 er Jonette ført som født i juli 1867.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei Arne. Takk for respons og opplysninger. Jeg har søkt etter 'Jeanette' i utrolig mange stavemåter. Jonette var en ny variant. Charles Kolstad virker kjent også navn som William og John.Jeg vil lete videre på grunnlag av dine opplysninger. Hjertelig takk! Vennlig hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

men.. oppi alt dette..Var Jeanettes pikenavn Kolstad???Jeg tror du må komme med 'alt du vet' solveig, og så kan vi sortere det ut ...for... Hvis hun reiser med pikenavn Kolstad til USA, så het hun 100 prosent ikke det der borte etter at hun ble gift! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

På FamilySearch IGI finner jeg en Johnetta Fredriksdtr. døpt 15.07.1866 i Sarpsborg. Foreldrene var Fredrik Hansen og Dorthea Johannesdtr.Kanskje det kan være en brukbar kandidat. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

I følge manifestet skulle Johanne Kolstad til sine foreldre i Stanley, Chippewa Co., Wisconsin. Farens navn var Charles Kolstad.LenkeMvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg kan ta med det som står i 1900-Census også. Jeg fikk bare opp litt av siden i går, men i dag går det bra.De bodde også da i Stanley, Shippewa Co.'Head' Charles Kolstad, født april 1870 i Norge av norske foreldre, imm. 1881, gift i 9 år, 'Laborer - Sawmill''Wife' Jon....(uleselig) f. juli 1867, imm. 1890, gift i 9 år. Har født 4 barn.Clara Sofie f. mars. 1894.William f. febr. 1896Hjalmar L. f. apr. 1898.Johan L. f. des. 1899.(Tellingen avholdt den 6. juni 1900)Her ser vi at Jonetta oppgir å ha født 4 barn, - hun nevner altså ikke Johanne i Norge.Ellers, så ser jeg at det er en svensk familie ved navn Kolstad ført på samme side i tellingene i 1900 og 1910. De har flere barn født i Norge. Jeg antar at dette kan være folk som er i familie med Charles. Skal se på dette senere i dag. Må til tannlegen nå. :)Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

hei igjen, bra jobba, Arne!Solveig... dette med Charles kan du jo få bekreftet her hjemme, ved å se i kirkebøkene for din bestemors dåp?Det er viktig å finne alle opplysninger her hjemme før vi jumper over dammen.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg har nå sett på den svensk/norske familien jeg nevte. Tellingen for 1910 lar seg ikke hente frem for øyeblikket, men i 1900 finner jeg disse:Siv...(?) Kolstad f. mai 1830, imm. 1880, gift i 30 år med Kristine, f. juni 1843. Begge født i Sverige av svenske foreldre. Har født 6 barn.3 barn, som alle er født i Norge bor hos dem i 1900: Ludvig B. f. jan. 1874, - Gustav A. f. mai 1876 og Anton J. f. okt. 1879.Jeg søker deretter på Familysearch, og finner følgende: (Jeg vil tro at det er stor sannsynlighet for at den Charles Johan vi finner her, var den som ble gift med Jeanette/Jonetta) FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Norway Family Group Record Search Results | Download--------------------------------------------------------------------------------Husband Syver Eriksson KOLSTAD Pedigree Birth: 01 MAY 1829 Habackemarken, Naverstad, Goteborg Och Bohus, Sweden Christening: Marriage: 16 MAY 1869 Borge, Ostfold, Norway Death: 1912 Burial:--------------------------------------------------------------------------------Wife Christina OLSON Pedigree Birth: 18 JUN 1843 Jesesacten,Sagn Dakland, , , Sweden Christening: Marriage: 16 MAY 1869 Borge, Ostfold, Norway Death: 23 OCT 1922 Burial:--------------------------------------------------------------------------------Children--------------------------------------------------------------------------------1. Ole Martinius KOLSTAD Pedigree Male Birth: 15 AUG 1866 Kjolberg, Borge, Ostfold, Norway Christening: Death: Burial:--------------------------------------------------------------------------------2. Charles Johan KOLSTAD Pedigree Male Birth: 02 APR 1869 Kjolberg, Borge, Ostfold, Norway Christening: Death: Burial:--------------------------------------------------------------------------------3. Augusta Wilhelmina KOLSTAD Pedigree Female Birth: 15 AUG 1871 Kjolberg, Borge, Ostfold, Norway Christening: Death: Burial:--------------------------------------------------------------------------------4. Ludwig Bernard KOLSTAD Pedigree Male Birth: 01 JAN 1874 Kjolberg, Borge, Ostfold, Norway Christening: Death: 15 FEB 1944 Burial:--------------------------------------------------------------------------------5. Gustav Adolf KOLSTAD Pedigree Male Birth: 01 MAY 1876 Kjolberg, Borge, Ostfold, Norway Christening: Death: Burial:--------------------------------------------------------------------------------6. Anton Julius KOLSTAD Pedigree Male Birth: 18 OCT 1879 Kjolberg, Borge, Ostfold, Norway Christening: Death: Burial:--------------------------------------------------------------------------------Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

Perhaps a letter to Harold of Wisconsin Rapids(address at switchboard.com) will lead to answers about Jeanette--i think he is the most likely to be born ca 1918. Clare's marriage to Harold Christiansen can be found via google and he is in ssdi-Douglas county. Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei Laila og Arne + alle dere som har svart! Jeg er meget takknemlig for det engasjement dere har vist.Mange navn,årstall og stedsnavn har kommet frem. Disse vil jeg i påsken jobbe med.Jeg ser optemistisk på dette på bakgrunn av opplysningene. Dessverre Laila,jeg vet ikke noe om pikenavnet, kanskje er det derfor jeg ikke har funnet noe selv om når hun eksakt emigrerte.Opplysninger gitt i forbindelse med emigrasjonen hadde vært en fin byggekloss for meg videre fordi de kanskje ga meg svar på andre spørsmål som ikke hører med til en side som denne. Charles er et navn jeg har hørt om i forb. med Jeanette.Tar jeg utgangspunkt i at de emigrerte som ektepar, finnes det da noen opplysninger årstall,overfart o.l?Til alle: Startet med slektsforskning for 3 mnd. siden så jeg har mye å lære. Derfor, en stor takk til dere alle som har sendt meg forslag. Jeg er utrolig takknemlig! Vennlig hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toby Kolstad

A Syver Eriks., is shown on the 1865 census in the Borge, Ostfold, Norway area, married to Josefine Poulsd., with son August Th., age 3. I was told that he was probably Ole's father. Since this was 1 year before Ole was born, I assume it was Syver's first wife and Ole's mother. Ole came to the USA with Syver in 1880, but it was storied that other children stayed in Norway. Ed was the name of one of the children who stayed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Har du forsøkt å finne din bestemor her hjemme i FT1900? Hvis Jeanette Kolstad er moren, kan det tenkes at din bestemor ble født utenfor ekteskap og ble igjen hos besteforeldrene da moren reiste?I en slik sammenheng passer datterdatteren Johanne Oscarsdatter på Kjølberg nordre i Borge i 1900 bra inn. Navnemessig også, med tanke på besteforeldrenes navn.Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

I 1900-census ser vi at sønnen Hjalmar L. er født i april 1898. SSDI har registrert en Hjalmer Kolstad f. 25 april 1898, død mars 1965. 'Last Residence' er her ikke oppgitt, men Hjalmar er blitt registrert i Wisconsin (før 1951) SSN: 390-09-7380.Ser vi så på 'Minnesota Death Index, 1908-2002' så finner vi Hjalmar Lawrence Kolstad, f. 25. april 1898, død 30. mars 1965 i Ramsey. Morens pikenavn: HANSON.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg kommer nå inn på 1910-Census igjen, og ser at Syver og Christine med sønnen Gustav er innført like etter familien Charles J. Kolstad, så de bodde nok 'vegg i vegg' med hverandre. Dette kan vel være med på å underbygge tanken om at Syver og Christine var Jeanettes svigerforeldre.Her får vi også opplyst at Syver var i sitt 2. ekteskap, så da _kan_ den Syver Eriksen som Toby nevner i innlegg 20, være den samme.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Truleg eit blindspor, men tek det med likevel: På denne sida er der ein heil del obits over døde i Wisconsin med opphav i Skandinavia. Her fins også nokre Norske Kolstad døde i Wisconsin Lenke.Her er ma. ein Andrew Kolstad f. ca. 1862 som var gift med ei Netta Johannesson (Netta kan ha vore ei forkorting for Jeanetta/Jeanette: Sitat frå Obits Andrew Kolstad:'ANDREW KOLSTAD (RINGSAKER) Andrew Kolstad, a well known resident of this community, passed away at his home here Thursday, May 28, at the age of 69 years and 2 months. He was born at Ringsaker, Norway, March 29, 1861. At the age of two years he emigrated to America with his parents. On the 23rd of July, 1886, he was united in marriage to Netta Johaneson. A short time later, they settled on a farm in Tamarack Valley where they have resided continuously for nearly 45 years. Funeral services were held Saturday at two o’clock from the home and from the Tamarack Lutheran church, Rev. Johnn Olson officiating. Burial was made in the Tamarack cemetery. The pallbearers were Albert and Helmer Kolstad, sons of the deceased; Alfred Amundson, Alfred Olson and Alfred Gilbertson, sons-in-law; and Albert Johnson, a nephew. The flower girls, all granddaughters of the deceased were Delores Kolstad, Norma Olson and Beatrice and Myrtle Gilbertson. He leaves to mourn his death, his wife and wife children; namely, Mrs. Alfred Amundson, Mrs. Alfred Gunderson, Albert and Helmer, all residing in Tamarack Valley. A daughter, Anna, preceded him in death in 1912. He also leaves seven grandchildren, three brothers and three sisters, Mrs. Nettie Moe of Minneapolis; Mrs. Martha Amundson of St. Paul and Mrs. Albert Brennom of Tamarack Valley; Even and John Kolstad of Mondovi and Ed Kolstad of Tamarack Valley. Another brother, Johannes passed away four months ago. THE WHITEHALL TIMES - JUNE 4, 1931 'Ser at namna her ikkje stemmer med inlegga over, så mest truleg er det eit blindspor, men likevel kan det kanskje ha vore same Kolstad familie ?mva Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toby Kolstad

I neither read nor speak Norwegian, so please pardon my English. I have researched the family of Syver Eriksen (Kolstad after arrival in USA) and have all descendents throught today, including Charles Johan Kolstad and Joanethe Louise Johanson, born July 31, 1866 in Norway, and all of their descendents. My grandfather was Ole Syversen (Kolstad), half-brother of Charles. I can send GED file to anyone who may request it.Toby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.