Gå til innhold
Arkivverket

[#20990] Rettersted 1637. Halshugging.


Gjest Roy Kåsa
 Del

Recommended Posts

Gjest Roy Kåsa

Rolv Døli(Rolleiv Gjermundson)ble dømt 'under sverdet'i Skien for drap år 1637.Var det eventuelle retterstedet på Blekebakken i Skien eller var det et annet sted dette ble utført på denne tiden? Hvordan finner jeg ut om dommen ble fullbyrdet og i tilfelle hvor? Jeg går ut ifra at noen har viten om slike hendelser? Grotesk og spennende er det jo!! Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Hvor det skjedde kan jeg ikke si noe om men ofte var det på gjerningstedet eller ved kirken på hjemstedet. Her er noen missgjerninger vi har gravet frem Lenke Mvh Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Takker for svaret Sigbjørn! Grunnen til min interesse i dette er at denne Rolv knivdrepte min tippoldefar (i 13 generasjon) Hans kone var attpåtil søster av Rolvs kone! Rolv hadde vært både kirkeverge og lensmann i Fyresdal(1621-32)så det var nok litt av en type!! Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Hodeløse Lensmenn er ikke uvanlig-se lenken i forrige innlegg,der er mye Påskekrim der. Tingbøkene og Lensrekneskapen burde vel inneholde opplysninger om både sted og kostnad med saken.Kan nevne at det kostet 30 Daler(en ikke ubetydelig sum) å halshugge Marta Hansdatter og sette hennes hode på stake ved Bakke kirke år 1711.Stedet kalles Steigleneset i dag,et minne om det som hente for så lenge siden. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

For og kunne kalle seg en ekte slektsforsker bør vel følgende være innfridd:1. Funnet minst en mulig 'heks'.2. Ihvertfall en morder.3. Minst en uektefødt.4. Minst en husmann.5. Kanskje en avstamming fra adel.6. Kanskje en konge.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Knut du glemte det viktigste i en skikkelig slekt BRODERMORDER. Jeg har funnet 'min' i Støren,han rømte riktignok til Jemtland .Rett nok er jeg ikke direkte i linje ned fra denne men det er jo et+ om han var bror til en GGGG. Mvh Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Ja, Sigbjørn, du har et ekstra pluss (+) til pkt. 2.Nå kom jeg også på dine originale og vel ikke tekstinnholdskjente skinnbrev fra forgangen tid (nevnt i et tema). Men det haster ikke med å tyde teksten i påsken i år.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Takker for svar og filosifering gutter !! Flere av Knuts krav kan oppfylles, så jeg er nok en ekte slektsforsker !! Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Til dette med Knuts pkt 2, og dette har vi vært inne på før:Det er langt vanskeligere å finne en morder blant sine aner enn en drapsmann. Husk det er stor forskjell mellom det å myrde noen og det å drepe noen.Forøvrig må Knuts liste ses på mer som en kuriosa-samling enn det å innbefatte kriterier for slektsforskerkompetanse.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Mangler 1 og 6, 3 og 4 har jeg, som de fleste andre, utallige av. Mine to drapsdømte er ikke i rett linje, begge var søsken til forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei Roy. Når det gjelder rettersted vil det være spennende å følge utgravingen ved Faret utover våren og sommeren. Funn som ble gjort i fjor kan tyde på at det kanskje har vært et rettersted der. Men det kan være fra eldre tider.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri  Vallevik Håbjørg

Sigbjørn Sandsmark. For dem som har slektskap til Sverige kan det være av interesse å se på databasen over avrettede som er opprettet av den svenske nettavisen Røtter. Adressen er: http://www.genealogi.se/ Der klikker du på Avrättade og går videre i det aktuelle landskapet. hilsen Guri V.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Til innlegg nr. 9 - ref.pkt. 2:Selvfølgelig skal det også være drabsmenn på ca. 800 - ca. 1700 tallet som innbefattes.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.