Gå til innhold
Arkivverket

[#20991] Folketelling 1885 och 1891


Gjest Ann-Sofie Hillerström
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann-Sofie Hillerström

Hej Jag är en släktforskare från Sverige som fick se att det finns folketellingar för åren 1885 och 1891. Är dessa folketellingar rikstäckande. Finns de på microfische och i så fall hur bär man sig åt för att beställa dem?MVHAnn-Sofie Hillerström

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Om de er landsdekkendemå du spørre Statsarkivene om ,men følgende finnes på digitalarkivet:1885 telling: Hamar,Kongsvinger,Gjøvik,Langesund,Stathelle,Brevik,Florø.1891 telling:Bergen,Mo herred,Lårdal,Vinje,Kvitsøy,Manger,Lygra sokn Lindås,Verdal,Hasvik.Er det spesielle steder du er på jakt etter ?mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Folketellingen 1885 gjaldt bare byene. Den finnes på mikrofilmkort, i hvert fall har jeg selv sett på kort for Drammen.Folketellingen 1891 er landsdekkende, men finnes så vidt jeg vet ikke på kort eller mikrofilm. Grunnen er vel formatet: Hver person er oppført på et eget ark eller 'seddel', noe som gjør at tellingen er enormt omfangsrik.Hvem som har ansvaret for 1885-tellingen, om det er Riksarkivet eller om den (originalen) er spredt rundt på de enkelte statsarkiv, vet jeg ikke. Men det kan vel lønne seg med en henvendelse til Riksarkivet når det gjelder spørsmål om mikrofilmkort.1891-tellingen er i sin helhet i Riksarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Sofie Hillerström

Hej igenTack så mycket allihopa för all hjälp. Känner inte till de norska källorna men nu har jag fått en hum om hur jag skall leta vidare. Har många Norge-emigranter i släkten, kanske finner jag en del av dem nu. Tack!Ann-Sofie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.