Gå til innhold
Arkivverket

[#20992] Släkten Koch/Eliasson i Larvik och Horten


Gjest Ann-Sofie Hillerström
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann-Sofie Hillerström

Hej Jag har två personer i släkten som emigrerat till Vestfold. Är det någon som har möjlighet att hjälpa mig att komma vidare i mina eftersökningar efter dem så skulle jag vara innerligt tacksam. Den förste heter Pål Koch, född i Tanum i Bohuslän 1845 22 oktober, och emigrerade till Horten 1878. Han kommer senare till Larvik och är då gift med Oline Almine Abrahamsdotter, född 1855. Enligt den muntliga traditionen i släkten får Pål fyra döttrar, Hulda, Josefina, Julia och Paulina. Min farmor brevväxlade med Pål Koch långt in på 1930-talet och han skall ha dött hos en av sina döttrar i Oslo någon gång innan andra världskriget bröt ut. Han skulle ha blivit över 90 år gammal. Jag har hittat Pål och Dottern Hulda i 1900 års folketelling i Larvik, där anges Pål som änkling och Huldas födelseår till 1883. Hulda skall ha varit äldst. Jag har också hittat en Julie Koch i Tjölling år 1900, född i Larvik 1890 och en Josefine Amalie Koch i Hedrum 1900, född i Larvik 1885. Är det någon som har möjlighet att kolla födelseböckerna för Larvik för att se vem som är föräldrar till dessa barn? Dottern Paulina har jag inte hittat i folketellingen men enligt farmor skall hon ha dött i ganska unga år. Jag har hela familjen på kort, se min hemsida www.tkoch.com. Den andre emigranten är Pål Kochs brorson August Eliasson Koch, född i Tanum 181857 31 oktober, som emigrerar till Horten 1880. I bouppteckningen efter hans mor som dör 1895 står att sonen August är död men efterlämnar tre döttrar i Norge, Anna född 1880, Marie född 1884 och Elise född 1886. I folketellingen för Horten 1900 finns en änka vid namn Elise Eliassen som har två döttrar, Marie född 1881 och Elise född 1884. Kan detta vara rätt personer, födelseåren kan ju blivit förvanskade i den svenska boupptecningen. Vem är föräldrar till Marie och Elise, födda i Horten? Hoppas på svar.MVHAnn-Sofie Hillerström

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Eller som FT 1900 sier: Paal Kock mann Opholder seg i Arendal enkemann Handelsreisende født 1847 i Sverrige --Stemmer dette med din Paal?hilsen Egil (med áner til Uddevalla!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei Ann-Sofie!Har sett i kirkebøkene for Larvik fram til 1883,og fra 1888 (har dessverre ikke 1884-1887). Dette fant jeg:Innflyttet okt.1881 enke Oline Almine Carlsen,f.1855 fra Kragerø,født Sandeherred.Innflyttet febr.1883 skomager Paul Johansen Kock,f.1845,fra Horten,født Sverige.Viet 26.mars 1883 i Larvik: ungkarl,skomager Paul Johansen Kock,f.1845 i Sverige,bosted Horten,far gaardmand Johannes Kock og enke Oline Almine Karlsen,f.1855 Sandeherred,far skomager Abraham Magnussen.Forlovere:matros Carl Johansen,sagarb.Johan Abrahamsen. Anm:Hennes første mand død,att.skifteretten 1/3-83.Født 30.sept.1883,døpt 4.nov.1883 Hulda Kristineforeldre:handelsmand Paul Kock og h.Oline Almine Abrahamsdtr.født 8.juni 1890,døpt 6.juli 1890 Julieforeldre:skomager Paul Johansen Cock og hustru Oline Almine født Abrahamsen.Død 15.jan 1893,begr.20.jan Oline Allemine,skomager P.Kock`s kone,f.1855,Strandgate 46, død av kræft.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Sofie Hillerström

Hej Egil och Kari. Det är helt fantastiskt med så mycket hjälp så snabbt. Tack så jättemycket. Ju mer man får veta desto fler frågor har man. Finns det kyrkböcker för Larvik även för perioden 1884-1887 eller är de förstörda? Hur bär jag mig åt för att följa Påls och Olines barn vidare?HälsningarAnn-Sofie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei igjen!Det finnes kirkebøker for Larvik 1884-1887,de er tilgjengelig. Jeg har noen kirkebøker her for Larvik og Tjølling fram til ca.1915-1920.Kan se senere i dag om jeg kan finne noe. Ellers kan det godt hende at det er andre 'der ute' som sitter på kilder fra dette området.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Sofie Hillerström

Hej igen Kollade upp Olines föräldrar eftersom det stod i folketellingen 1865 att hennes far var född i Tanum. Det visar sig att Olines föräldrar bodde på samma gård som Pål Koch kommer ifrån, man kan ju undra om de kände varandra? Ibland är världen liten! Återigen, tack för all hjälp. Om du Kari har möjlighet att leta vidare så vpre jag jättetacksam!HälsningarAnn-Sofie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei igjen!Tror du ikke at foreldrene kjente hverandre i alle fall?Et funn til nå:Viet 15.okt.1905 Carl Hartvig Gulbrandsen,slagtersvend,f.Christiansand 1882,konf.Gjerpen,bosted Larvik,far Adolf Emil Gulbrandsen, og Hulda Christine Kock,f.Larvik 1883,konf.Larvik 1895,far Paul Kock.forlovere:Ole Larsen,Paul Kock(Larvik kirkebok 1888-1918).Jeg leter videre.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Larsen

Hi Ann-Sofie.Is Kock a common Swedish name? The reason for asking is that one Maler Hans Kock is listed as paying Ekstraskatten i Stavern in 1760s and Johanne Kock paying Grunnleie i Stavern in 1794 and Johannes Kock is mentioned in Brannforsikringsprotokollen fra 1808 i Stavern. .Johanne may be a mis-spelling for Johannes as all other females in Grunnleia is listed as Widow (Enke) or Madam, Johanne was not. The information is taken from Stavern-Slekter Fra 1700 Til 1900 by Helene Dahl. No other information on Kock was found on a quick glance through the book. Stavern is 7 km south of Larvik.Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Sofie Hillerström

Hej VidarNej, Koch är inte något vanligt svenskt namn. De flesta Koch i Sverige härstammar nog från Tyskland eller de baltiska länderna.MVHAnn-Sofie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A Rønning

Kona mi heter Cock til etternavn. Det er blitt skrevet som Coch og Kock/Koch også. Slekten kan følges tilbake til tidlig 1600 tall - i Sverige (en prest i Jemtland). Jeg tror ikke at den er av samme rot som den du ettersøker, men jeg har sett at det finnes flere gamle slekter Kock i Sverige fra FØR 1600.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.