Gå til innhold
Arkivverket

[#21018] Skrædder Peder Johnsen Lund, Målselv og Stod, 1875


Gjest Harald Bunes
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Bunes

I FT 1875 for Målselv, Troms står Peder Johnsen Lund, f. 1826 i Stod Sogn. Han er skredder og oppført som 'logerende'. Jeg søker foreldrene til Peder, når Peder døde og eventuelt skifte etter Peder og hans foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Det er vel mer trolig at Stod Sogn er Stod sogn i Nord-Trøndelag (jfr. Rennebu Sogn i samme FT-liste i 1875).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Den eneste født i Stod på dette tidspunktet som kan passe inn, er Petter Olaus Johnsen født 29.12.1825. Han er sønn av John Larsen og Karen Christiana Pedersdatter, på det tidspunktet husmenn under Dyrstad. Han er nok oppkalt etter sin morfar (den eldste broren heter Lornts - sannsynligvis etter farfar), så det vil vel ikke være så unaturlig om han kalte seg selv Peder. Foreldrene var inderster under Asp i 1822, og husmenn under Dyrstad i 1826 og 1829. Om de senere flyttet til Lund (som ligger like ved), vet jeg ikke.Petter Olaus foreldre gifter seg 11.04.1822. De er da kalt John Larsen Asp, 36 år og svenskfødt, og Karen Pedersdatter Storvestre, 28 år (jeg tror hun er født på Ellerås). Forlovere er Ole Johnsen Storvestre og Peder Andersen ibid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.