Gå til innhold
Arkivverket

[#21022] Gulbrand Hansen, på Nordre Dæli, Enebakk, fra Støttum?


Gjest Anne G Plaaterud
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne G Plaaterud

Hei!Vet noen hvor Gulbrand Hansen, f. ca. 1761, på Nordre Dæli i Enebakk, var fra? Var han fra Hunes, Enebakkneset?Han var gift to ganger, 1. gang med Helen Larsdatter og 2. gang med Ingeborg Johannesdatter fra Hobøl, Enebakk.I Enebakk bygdebok står det at han var fra Støttum. Foreldrene, Hans Gulbrandsen og Marte Olsdatter, står oppført på Støttum fra slutten av 1757. Men det står ikke hvor de kom fra, og hvor de flyttet til etter Støttum.I Enebakk kirkebok står det en Gulbrand Hansen Huenæs konfirmert i 1779. Er dette samme Gulbrand Hansen, og har familien da flyttet til Hunes?Ellers har også et par av barna til Gulbrand faddere fra Hunes og Teig. Er det et slektsforhold til disse gårdene?På forhånd takk!Hilsen Anne Grethe Plaaterud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

HeiDu har rett i din antagelse. Gulbrand var fra Nordre Hunes på Enebakkneset. Han var født 1763, og sønn av Hans Olsen på Nordre Hunes (1732-1800) og (Anne) Katrine Andersd fra Killerud i Enebakk (1737-1806).I 1787 ble han viet i Askim med Helene Larsd fra Onstad nordre i Askim, f 1767.Gulbrand var korporal ved vielsen, og i flere år framover. I kirkeboka er han oppført å oppholde seg på Huer i Askim, men det kan jo også være feilskrift for Hunes. Gulbrand får i 1793 skjøte på Vestre Boslet i Askim, men familien hadde allerede bodd der fra de var nygift.I 1795 selger Gulbrand garden, og får samme år skjøte på Prinsholen under Søndre Teig på Enebakkneset, og kommer dit på samme tid som en av sønnene ble født. Familien var der fremdeles mars 1800 da Helene er fadder, men allerede før juni har familien flytta til Nordre Dæli i Enebakk der ei datter dør (hun er ikke, som de andre barna, funnet døpt i Askim). Gulbrand fikk bygselbrev på Dæli året etter.I oktober 1801 selger han Prinsholen til en yngre bror, Anders Hansen.Det er altså ikke riktig de opplysningene som bygdeboka gir om at Gulbrand var fra Støttum.Mvh Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne G Plaaterud

Hei!Tusen takk for nyttig info. Det at han og familien med 1. hustru bodde utenfor Enebakk hadde jeg en liten mistanke om da jeg så på fadderne til hans barn i 1. ekteskap. De eldste barna fant jeg ikke i Enebakk kirkebok. Takk for hjelpen!Hilsen Anne Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anjer

En Gulbrand Hansen g. m. Helene Larsdatter fikk datteren Anne, født på Bøkkelstad i Trøgstad 1788. Det er vel tenkelig at dette er det samme paret, og at Anne er den som i Enebakk bygdebok 1 s. 551 står oppført som f. ca. 1790, død 1800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

Hei JonTror du har rett i at den Anne som ble født i Trøgstad er riktig datter. Jeg har letet etter henne, men har ikke funnet henne i Askim.Da flytta de altså først til Trøgstad som nygifte, og kom tilbake til Askim før 1790 der deres andre datter ble født.Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne G. Plaaterud

Hei Torkel!Jeg har sett i EBB under Killerud for å finne ut mer om foreldrene til (Anne) Katrine Andersdatter, men kan ikke se at de var opprinnelig fra Killerud. Har du opplysninger om hvor Anders Hansen og Kari Hansdatter kom fra? På forhånd takk!Mvh Anne Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Jeg tenkte jeg skulle føre inn rettelsene deres i bygdeboka for Enebakk. Men - jeg kan ikke finne disse folkene, jeg. I nevnte bind I side 555 står det riktignok om Nordre Dæli, men ingen Anne iflg mine øyne. Nå er det på øynene en først blir blind, så kanskje det står der likevel, men kan noen peke på stedet for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne G. Plaaterud

Nederst på siste linje, side 550, EBB, bind I, står Gudbrand Hansen nevnt. På neste side står også navnene på konene og alle barna, inkludert Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.