Gå til innhold
Arkivverket

[#21026] Brite Aslaksdatter Mittett f. omkring 1785 i Veøy Finner hun ikke i FT 1801


Gjest Stig Mortensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stig Mortensen

Min tipp-tippoldemor, Brite Aslaksdatter Mittet giftet seg 16. april 1811 med Hans Jonsen Westad i Veøy prgj.Brite var født omkring 1785 og det oppgis Veøy som fødested. 1. desember 1846 døde hun. Hans Jonsen Westad ble født 3 januar 1788, Veøy og døde 18. Februar 1846 i Veøy.Jeg har brukt alle de måter jeg mulig kan søke FT 1801 for å finne Brite Aslaksdatter Mittett. Men jeg finner henne ikke.Kan noen være så snill at de bistår meg?Mvh og god påske Stig Mortensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Jeg vil tippe at det er henne du finner som tjenestefolk på Mork: Lenke. Riktignok er navnet skrevet Bereth, men Brit og Berit i forksjellige former går ofte om hverandre. Jeg ser på kartet at Mittet og Mork er rett i nærheten av hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Mortensen

Dette er gøy! Her tar det ikke lang tid før en får svar, og det er jo også mest sannsynlig riktig. Tusen takk for hjelpen, Leif Erik.God påskePS: Hvor finner jeg det kartet du referer til? Finnes det på nettet en plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Hei! Tankespinn om din Berit. Jeg er rimelig kjent i området og har også bygdebøkene for Holm sogn, en del av Veøy. Har sett på om det er en Aslak Mittet som kan være far. Finner en på Indre Mittet, men Berit/Brit er ikke nevnt som barn der. Dessuten gifter Aslak Olsen Ødegård seg med enke Mari Olsdatter Mittet i 1786. I FT 1801 står det at bare Marit var gift før, merkelig er det da at det står Deres barn på Ole, 20 år. Halvor, Marits første mann døde i 1784. Har også sjekket Aslak, og Aslaksønner/døtre i tellingen. Ut fra det har jeg i hvert fall sjekket ut Aslak Holmem, den eneste Aslak i live på den nordsida av Romsdalsfjorden i Veøy kommune,(Rødvenfjorden og deler av Langfjorden), ved siden av Aslak Mittet. Faren kan selvsagt være død 1801. Alle andre Sønner og døtre befinner seg på sørsida av fjorden. Aslaknavnet forekommer på Mittet tidligere, men ser ingen forbindelse til din Berit.Aslak het Ødegård før han giftet seg til Mittet, og kom dermed fra Vågstranda. Ut fra Ft 1801 må han ha hatt en sønn før han gifter seg til Mittet, kan han også ha hatt en datter Berit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Mortensen

Hei, Osvald. Takk for innspill. Interessante tanker der. Jeg letet litt etter Aslach i samme område, i håp om å finne far til Bereth,Brit, Brite eller Berit. Den som jeg fattet litt interesse for er denne. LenkeSkrivemåten er som nevnt tidligere i denne 'debatten' forskjellig, og jeg er åpen for at det kan være Aslach like mye som Aslak. Ellers så vet jeg ikke så mye mer enn det jeg har skrevet. Jeg har informasjon om etterslekten, men det er også alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Ja, Aslak ble nok skrevet på forskjellig måte. Denne Aslak tror jeg nok du kan avskrive, han ville i tilfelle blitt far til din Berit som 15/16 åring. (34-18). Står ikke noe mer interessant i den gamle Veøyboka om denne Aslaken som er til nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Ifølge FamilySearch er det en Berrit Aslaksen (Aslaksdatter) som døpes i Veøy 18 okt 1782. Far: Aslak Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Hei igjen!Jeg tror du skal søke like over kommunegrensa til Nesset og gården Skorgen. Skorgen har Aslaker i alle aldersklasser (Schorgen i FT 1801). Lenke En Aslak Aslaksen fra Indre Skorgen gifter seg til garden Indre Mittet i 1843. Litt sent for din Berit, -- men linken til Vestad kommer senere, i 1898 gifter Karen Anna Aslaksdatter seg med Anders Andersen Vestad. Det står også at moren Marit fulgte med til Vestad. Det har tydeligvis vært nære forbindelser mellom Mittet og Vestad på Sekken.Dessverre har ikke bind XI for Nesset kommet ennå, og jeg tror kanskje Skorgen hører med der, kanskje det blir først i bind XII? Dermed kan jeg ikke sjekke nærmere den teorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Mortensen

Takker så mye for innspill.Jeg lurer bare; - MÅ jeg avskrive en 16-åring som far? Hvor langt tilbake må vi før jentene kunne gifte seg når de var 12 og guttene var 13?Jeg mener å ha lest at det var rundt tidlig 1800. Men, det er mulig jeg tar feil.Innspill?Mvh Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Steinar Eik

Hans Jonsen ble gift 16/4 1811 med Brit Aslaksdtr. Mittet. Brit Aslaksdtr. Y.Mittet (Ytre Mittet) ble døpt 18/10 1782 som datter av Aslak Larsen Y.Mittet. Denne Aslak Larsen Y.Mittet døde i 1795, 61 år gammel, noe som forklarer hvorfor han ikke nevnes i FT 1801. Hvem Brits mor var, kan jeg ikke si med sikkerhet, men jeg tror det var Ragnhild Sjursdtr. Mittet som døde som legdslem den 12/7 1827, 72 år gammel. Jeg vil tro at de var plassfolk på Ytre Mittet, noe som sikkert Osvald Rydjord, med tilgang til slektsboka for Holm sogn, kan bekrefte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Eik

Kan tilføye at det sannsynligvis er denne Ragnhild du finner i FT 1801 Veøy som losjerende hos Kristoffer Kristoffersen Dale:'Ragnild Siuersdtr Logerer i huuset 46 Vanfør og lever af lægd og almisse'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Aslak Larsen, som Steinar riktig nevner, er plassmann på Mittet. Han hadde tidligere i 1762 vært bruker på Jogarden Mittet, f 1734, d 1795. Han var gift med Ragnhild Pedersdatter Mittet, 1736-1804. Det er henne du finner her Lenke . Brit er ikke ført blant deres 6 barn: Lars 1762, Eli 1764, Inger 1766-1835, g 1799 m Erik Pedersen Mittet, 1769-1834, Peder 1768, Tron f og d 1777, Tron f og d 1779. At de også har datteren Brit uten at hun er nevnt i bygdeboken kan godt være riktig, plassfolk er ikke blant dem som blir ivaretatt og nevnt bestandig.Far til Aslak er ikke nevnt, men moren Ragnhild er datter av Peder Trondsen Mittet, 1710-46, g 1735 m Eli Tronsdatter, ca 1712-56.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.