Gå til innhold
Arkivverket

[#21028] Den eldre gren av lavadelsslekten Holch


Gjest Øystein Lillegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Lillegaard

I følge bygdeboka for Åfjord er slekten Holch en lavadelsslekt. Jeg lurer på om det finnes literatur eller om noen har 'bundet sammen' den eldre grenen av denne slekten på Løvøya i Åfjord? Åfjordboka har ikke bundet de eldre grener sammen, men nevner en del navn bakover i tid. Dersom denne slekten er en lavadelsslekt, så må vel også dette bety at den kan spores langt bakover i tid? Er det noen som har gransket denne slekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Til Odd! Ja, jeg har sett på Ellefsen sin hjemmeside og jeg kan ikke finne noen 'link' der til slekten på Løvøya i Åfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Olden

Hvor langt tilbake har du? Min mann er etterkommer av denne greina og vi har noe, men vil også gjerne vite mer. Har tilbake til Tøger Holch 1500-tallet. Driver å leter i Danmark, Tyskland og Nederland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Går man til Åfjordboka, så er Per Tøgersen den eldste som 'lenket' med sine etterkommere. Han er nevnt i 1619, men boka nevner en del navn bakover mot 1400 tallet. Jeg vil anta at med litt granskning på slekten så lar det seg gjøre å komme vesentlig lengre bakover i tid. Jeg lurer derfor på om noen allerede har gjort dette og om det eventuelt er publisert noe materiale? Jeg er interessert i å komme i kontakt med andre som gransker denne slekten. Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Rustad

Det står en del om baroniet Holch i Ilustrert Norsk Leksikon ((Aschehoug) av 1910. Johan Herman Wessel har skrevet et dikt om agent Holch.Einar Rustad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Til Einar! Dreier dette seg om slekten på Løvøya i Åfjord, eller andre grener av slekten Holch ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Holck

Det fins mye slektslitteratur om Holch/Holck'er. Når det gjelder slekten knyttet til Løvøya i Åfjord er det nok fremdeles mange uklarheter. Hvis du vil ha en oversikt over noen grener, og mange gode referanse, anbefales av nyere dato artikkelen 'Forskjellige Holck-våpen' av Torgeir Melsæter, NST XXXVII - hefte 4, s.233. En annen sentral artikkel som bl.a. omhandler slekten på Løvøya, foruten andre Holck-grener, er Harald Holck: Holck'ske slægter - og problemer, Personalhistorisk Tidsskrift, 69. årg., rekke 12, bind II (1948)s. 79 - 116. Her er det mye å ta fatt i!Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Takk skal du ha Marianne! Her tror jeg det er noe å gå videre på i alle fall. Det ser ut som om denne grenen av slekten Holch er forholdsvis lite utforsket. Selv har jeg arbeidet med slekten Karmarch en tid, denne slekten er en sidegren til slekten Holch. Dersom det er andre som har et forhold til slekten Holch, så må de gjerne ta kontak med meg. Adressen finner du innenfor klammen [olillega@c2i.net].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg er også av denne slekta, og har 'holdt den under oppsikt' i ca 30 år. Jeg tror at Simon Ellefsen har fått med seg det meste av det som er kjent og som kan dokumenteres når det gjelder eldre tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Til Arnstein. Jeg har sett på siden til Simon Ellefsen og har ikke funnet den eldre slekten Holch fra Åfjord på siden hans. Kan du kanskje gi ett lite tips så det er mulig å finne den dersom den er å finne der? Jeg er klar over at Simon har lagt inn Gerhard Schønning sitt 'slektstre' der også slekten Karmark fremkommer, men her er det mulig å komme lengre tilbake enn det som Simon har lagt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A Rønning

Når det gjelder generasjon 1, skriver Simon bl.a.: 'Peder og Anders kan være søn af Ogmund Anderssøn, adelsmand på Løføen i Åfjord.'Dette er Ogmund Anderssøn Holk (Holch/Holck) som gav Løvøen til Reinskloster i 1479 mot at hans slekt skulle få beholde bruksretten ('16. April 1479 gjør Abedisse Magnhild Henriksdatter kjent at Ogmund Anderssøn Hollich skjenket Reins kloster gaarden Løføen'). Sønnen Anders Ogmundsaen betalte i 1520 50 mark i tiendeskatt og var uten sammenlikning den rikeste i Åfjord og Bjørnør. Han stadfestet gaven til Reinskloster i 1520.Det antas at Peder til Myklebust også var sønn av Ogmund (på grunn av arv, og navn som ble benyttet av etterkommere seinere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Til Arnstein. Nå forstår jeg hva du mener. Problemet er at jeg ikke har funnet noen som har koblet Per Tøgersen opp mot personene som nevnes av Simon Ellefsen. De nevnes som enkeltpersoner i Åfjordboka, men de er ikke lenket sammen. Slekten Holk som Simon Ellefsen nevner, synes å være beslektet med slekten i Åfjorden, men dette er allikevel en annen gren av slekten. Men ellers takk for det tipset du ga Arnstein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Mange har grubla over forbindelsen mellom søsknene fra 1548 og Peder Pedersen på Lauvøya. Det må være en forbindelse, men den er uklar.For det første er det ikke helt sikkert at Peder Pedersen var av den gamle Holch-slekta. Det kan også ha vært kona Barbara Hans(Henriks) -datter. For det andre er det enda mer usikkert om Peder Tøgersen var en Holch. Det kan like gjerne ha vært kona til Peder Tøgersen som hørte til slekta.For å komme litt videre, kan en ta utgangspunkt i eiendommene som var med i skiftet i 1548.Marita fikk da Ikornhol som jeg mener å huske skal ha tilhørt Lauritz Tørrem på Nes i en periode. Dette kan andre kanskje korrigere. Videre fikk hun en del av Hestvika i Åfjord, en del av Grøtting i Stoksund og en del av Svenning i Stoksund. Hestvika, Grøtting og Svenning hørte seinere til Peder Pedersen (Holchs) odelsgods. Men partene hans i Grøtting og Svenning var ca dobbelt så store som de Marita arva.Botilda fikk Tipheim i Nordfjord og like stor del av Grøtting som Marita. Tipheim hørte i en periode til Peder Pedersen i Jørgenvåg og hans medarvinger. Denne Peder kan ha vært av Holch-slekt, men jeg kjenner ikke noe til han. Navnet er i alle fall interessant. Parten i Grøtting gikk over til Peder Pedersen (Holch).Sigurd fikk Myklebust i Nordfjord og hele gården Hosen i Stoksund. Hosen hørte i en kort periode ca 1640 til presten Jørgen Jensen Bull i Stadsbygd. Deretter kjøpte Peder Pedersen (Holch) også denne gården.Den eneste sikre konklusjonen som kommer ut av dette, er at Peder Pedersen (eller Barbara), ikke er etterkommer etter Sigurd. Mest sannsynlig stammer Peder fra Marita, men Botilda kan også være mulig. Marita og Botilda hørte sannsynligvis til oldeforeldregenerasjonen til Peder Pedersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A Rønning

Harald Holck (som er nevnt over her) mente at Peder til Myklebust kan ha vært sønnesønn av den Peder Sigurdssøn som nevnes på Ekornhol i 1444 (som igjen var sønn av Sigurd og Toralfa Haakonsdatter). Da må vel i tilfelle også Peder til Myklebust ha vært gift med ei datter av Ogmund Holk. Det kan jo også forklare hvorfor Peder og sønnen ikke benyttet HOLK, men at det først var sønnensønnen til Peder som begynte å benytte navnet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Øystein Lillegaard

Jeg har fåttt informasjon om at flere har prøvd å komme videre på grenen Holch, men jeg kjenner ikke til at noen har lyktes så langt.Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.