Gå til innhold
Arkivverket

[#21030] Hagerup


Gjest Per Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Moen

Er det noen av leserene eller brukerene av Digitalarkivet som kan fortelle meg hvor Rickert Rickertsen Hagerup kom fra? han var sansynlivis far til Anders Ricertsen Hagerup som ble hytteskriver ved Tolga Nord Østerdal 1685- 1689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Mener kilden er Norsk tidsskrift for genealogi bd.III, s.426 (Hagerup).1) Adrian Rockertsen Falkener. Han var hollender, og kom til norge som falkefanger, og var ennå i 1578. Han var danskehater og spilte under 7 års-krigen en viss rolle som Claus Collart's rådgiver og tro tilhenger. Han levde ennå i januar 1594, men var død innen 13/1 1597.1.gift med enke NN Corneliusdt, enke etter Paul, og de hadde 2 sønner.2.gift før 1570 med enka Margrethe Pedersdt., enke etter Ole, og de hadde 1 sønn.2) Peter Adriansen. Døde 29/6 1569 i Bergen som følge av dårlig legebehandling etter å ha blitt stukket i hodet av lagmann Christopher Grøn på Stegen.Gift med Gunhild Sigurdsdt. Datter av Hr. Sigurd Amundsen til Verdalen og Margrethe.Gunhild levde i 1582 i nytt ekteskap med rådmann, senere borgermester i Trondhjem, Nils Jensen.3) Rickert Petersen. I 1569 var han umyndig. Ble handelsmann i Trondhjem, og i 1610 rådmann.4) Rickert Rickertsen fca. 1604. Toller i Romsdal. Bosatt på Remmen i Vestnes.Gift med Gjertrud Sørensdt.(Ramm).Kjente barn: 5a) Anders Rickertsen Hagerup fca.1640, død 1689. Skifte 1691. Han kom til Tolga i 1678, og var hytteskriver fra 1685-1869 da han døde. Han kjøpte opp mange gårder, og eide Tolgensgård. Gift ca.1679 med Anne Jensdt. Parelius. Var død i 1694. Hun var søster av Enevold Jensen. Barn Lucie Andersdt. fca.1680 og Giertrud Kathrine Andersdt. fca.1684.5b) Peder Rickertsen Hagerup fca.1650 i Romsdal, død januar 1693. Skifte 17/7 s.å. Bergskrier på Røros 1687-, og bodde på Kvernengen i 1692. Gift ca.1678 med Elisabeth Sophie Johannesdt. Irgens, muligens f.1656 og død 1693. De fikk 6 barn. --6a)Lisbeth Sophie Pedersdt. Hagerup 1678 Røros-18/7 1730 Trondhjem. Gift med gullsmed Marcus Jens Brun i Trondhjem.-- 6b)Helle Andrea Pedersdt. Hagerup 1680 Røros-27/9 1757 Fossum Stod.-- 6c)Johannes Pedersen Hagerup 1682 Røros, bgr. 28/4 1720 Skjærstad. Sogneprest til Skjærstad. Gift 26/11 1709 med Anna Pedersdt. Schjelderup.-- 6d)Gjertrud Pedersdt. Hagerup 1684 - 30/8 1731 Trondhjem, ugift.-- 6e)Anne Cathrine Pedersdt. Hagerup fca.1686 Røros-1775. Gift med Henrik Andersen Floer fca.16(86?)-1730.-- 6f)Henrich Pedersen Hagerup 1690 Røros.5c)Søren Rickertsen Hagerup, Frosta.Det er alt jeg har om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Moen

En stor takk til Berit Knutsen. Detter var til stor hjelp. I 1776 ble det født ei jente i Tylldalen som fikk navnet Ragnhild. Jeg er en av hennes etterkommere og én av hennes bestefedre er Rickert ? jeg skal nå gå litt i dybden for å finne ut hven denne kan vere. Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Hei.Tidsspranget fra Rickert, født 1604, til Ragnhild, født 1776, er for stort.Det må dreie seg om en annen Rickert hvis han skal være hennes bestefar.Det finnes jo andre muligheter.; o} Knut F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Moen

Helt riktig Knut Fasting. Tidsforskjellen er for stor men, Jeg har en Rikard Johnsen Tolgensli men intet fødselsår. derimot hans kone Kari f. 1679 Oppstu Øverby i Tylldalen Rikard er intet Norsk navn som blir brukt ofte i Nord ØsterdalDet er èn Giertrud Kathrine Andersdatter Hagerup som kan hun ha blitt gift til Tolgensli da hennes far fjøpte stedet ? Det er dette jeg vil prøve å finne ut av.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.