Gå til innhold
Arkivverket

[#21032] Moss: Jens Nielsen og Maren Marcusdatter 1777


Gjest Tore Granly
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Granly

Hei.2/1-1777 forlovet ungkarl Jens Nielsen og Maren Markusdatter seg. Caut: Ingebret Kolsrød og Lars Endrerød. (Moss Mini I 2 side 299) 15.3.1777 Jens Nielsen og Maren Markusdatter gifter seg.(Moss Mini I 2 side 440) Jens Nielsen dør 12.7.1795, alder blir oppgitt til 52 år (Moss Mini I 4 side 203)I 1743 (1795-52) og de nærmeste årene rundt der blir det ikke født noen Jens Nilsen. Men 29.10.1752 blir en Jens Nielsen født (Moss Mini I 6 kort 6/6) Foreldre: Niels Iversen Kofstad og Anne Fredriksdatter (kilde IGI, mistet min egen avskrift for den fødselen).Maren/Maria Markusdatter dør i 1825 78 år (Moss Mini I 5 nr 28)Er det noen som har noe å bidra med her, f.eks opplysninger som kan avkrefte eller bekrefte denne Jens fra 1752. Eller noen forfedre til dette ekteparetmvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Jens Nielsen kan godt være fra Våler. Gårdene kausjonistene kommer fra (Kolsrød og Enderød) ligger nær grensen til Våler kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Hei Tore.Jeg tror du har den rette Jens Nielsen døpt i Moss 29-10-1752. Faren Niels Svendsen bodde da trolig på Moss jernverk da flere av fadderne er jernverksfolk. Han kalte seg Niels Iversen Kofstad (som nok er Kolstad, en husmannsplass under Gate i Såner.) Han bodde i 1750 på plassen Bråten under store Brevik i Såner hvor hans kone Marthe Uriansdtr. Tørrbrekk var nylig død og har sikkert giftet seg igjen med Anne Fredriksdtr.(ikke i Moss)Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Takk for tipset Knut.Jeg hadde tilfeldigvis en kopi Vestby bygdebok vedr Tørbrekke. Der står det at Marthe, datteren til Ørjan (Urian), hadde en sønn på 15 år i 1763 som het Jens. Da er vi tilbake på ca før 1750. Den ene forloveren til Jens i 1777 er Ingebret Thoresen Kolsrød, gift med Anne Uriansdatter, altså onkel til Jens. Det forklarer også hvorfor Jens sin sønn Marcus er pleiebarn på Tørbrekke i 1801, siden Lars Uriansen er hans fars onkel. Så jeg får sjekke Såner kirkebok etterhvert, skjønner jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.