Gå til innhold
Arkivverket

[#21040] Verran i Nord-Trøndelag 1801


Gjest Eldbjørg Lyngstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg finner Arnt Jonsen 11 år på Rævdahl i Werran (Ytterøy prestegjeld) i 1801. Han er sønn til husmann Jon Jonsen og kone Anne Arntsd.: LenkeEn Arnt Johnsen ble gift på Aalberg på Sandvollan (Hustad sogn, Inderøy), og denne Arnt på Rævdahl er en mulig kandidat. Han døde i 1839, 49 år gammel,så alderen stemmer.Er det noen som kjenner til denne familien?Mvh. Eldbjørg Lyngstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei Eldbjørg..I kirkebok 3 for Ytterøy, mikrofilmrull HF 1264 for 1756-1816, på side 118 finner jeg Arnt født 5. november 1790 og døpt 7. november 1790 i Verran kirke av foreldrene Jon Jensen og Ane Arntsdatter Wennæshavn. Faddere: Hans Olsen Følstad, Sigvart Olsen Rævdal, Ole Jonsen Selset, Berit Andersdatter Følstad, Berit Nielsdatter Selset.Arnt Jonsen Wennæshavn ble konfirmert 15 1/2 år gammel i Eidt (Ytterøy) kirke 31. august 1806, som gutt nummer 22 på side 161 i kirkeboka.Ungkar og Soldat Jon Jensen og Pige Ane Arntsdatter Vestvig ble trolova 26. september 1789. Forlovere: Anders Tørritzen og Hans Olsen Følstad. De ble gift 31. oktober 1789. Trolovelsen og giftemålet skjedde i Ytterøy kirke og står innført på side 114 i kirkeboka.Anne Martha ble født 7. november og døpt 11. november 1792, side 123 i kirkeboka. Faddere: Ole Jensen Selset, Peder Jensen Gjetvig, Golla Arntsdatter, Berit Nilsdattter Wennæshavn, Marit Nielsdatter.Kirsten ble født 16. mai 1796 og døpt i Eidt (Ytterøy) kirke 22. mai 1796 (som var bekreftelse på hjemmedåp), side 135 i kirkeboka. Faddere: Sivert Olsen Rævdal, Iver Sivertsen, Berit Andersdatter Følstad, Golla Arntsdatter Wennæshavn, Ingebor Hansdatter Følstad.Jens ble født 29. juli 1798 og døpt i Eidt (Ytterøy) kirke 5. august 1798, side 141 i kirkeboka. Faddere: Sivert Olsen Rævdal, Peder knudsen Wennæs, Ole Sivertsen Rævdal, Gertrud Pedersdatter Wennæs, Golla Arntsdatter Wennæshavn.Finner jeg noe mer gir jeg deg beskjed...mvh Mette Værnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Hjertelig takk for god hjelp, Mette! Hvis denne Arnt Jonsen Wennæshavn er den jeg leter etter, er han min tipptippoldefar. Dette paret giftet seg i Hustad kirke, Inderøy prestegjeld, i april 1814: Ungkarl Arnt Johnsen Aalberg og Pige Karen Pedersdatter. Sjøvegen var ikke lang fra Verran til Sandvollan, så det er ikke usannsynlig at dette er riktig person. Mvh. Eldbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.